3 845 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Elpatroner börjar slå av och på...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Inga tvättmaskiner, torktumlare eller diskmaskiner som körs?
Eftersom det är en effektvakt som ska bryta vid överlast så räcker det att en tvättmaskin värmer vattnet för att klickande ska börja (frånslag pga överlast för huvudsäkringarna) och slutar inte förrän uppvärmningfasen är över.
Är detta förklaringen ska man kunna justera så att tiden mellan till- och frånslag är betydligt längre.
Eftersom det är en effektvakt som ska bryta vid överlast så räcker det att en tvättmaskin värmer vattnet för att klickande ska börja (frånslag pga överlast för huvudsäkringarna) och slutar inte förrän uppvärmningfasen är över.
Är detta förklaringen ska man kunna justera så att tiden mellan till- och frånslag är betydligt längre.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hmm, när jag tittar på bilden på dina elpatroner så ser det ut som att det står 6kW och 8.7A? Stämmer det så är effektvakten felinställd.
Edit: fel av mig, trodde det var strömmen som ställdes in där inte effekten
Edit: fel av mig, trodde det var strömmen som ställdes in där inte effekten
Följer lysdioderna takten på kontaktorerna när det händer? Som sagt är det nog en felfunktion, åldring av komponenter i belastningsvakten som spökar. Om du inte rört någon inställning där bör det vara så.
Ett enkelt sätt du kan testa är att motionera potarna för inställning av säkring ochh effekt på patronerna. Vrid dem några gånger i max-min utslag och sen tillbaks till 20 A och 6 kW som de verkar stå på. Nästa steg är också enkelt om du kan löda lite och byta kondensatorerna på kortet. I praktiken är de det troligaste både de tre ihop nere vid där "vita" kablarna är kopplade och som sköter topplikriktningen som ska motsvara den uppmätta strömmen och övriga där den som ger hysteres är trolig. Nuär det mycket billiga och enkla komponenter så om man byter tar man alla.
Som ett test kan du också ställa både inställningen för säkring och patroner lite högre, nu blir det lite Döbeln över det men du kanske åtminstone ser en skillnad. En korrekt vakt kommer aldrig koppla med så korta tider oavsett hur totalbelastningen ändras.
Ett enkelt sätt du kan testa är att motionera potarna för inställning av säkring ochh effekt på patronerna. Vrid dem några gånger i max-min utslag och sen tillbaks till 20 A och 6 kW som de verkar stå på. Nästa steg är också enkelt om du kan löda lite och byta kondensatorerna på kortet. I praktiken är de det troligaste både de tre ihop nere vid där "vita" kablarna är kopplade och som sköter topplikriktningen som ska motsvara den uppmätta strömmen och övriga där den som ger hysteres är trolig. Nuär det mycket billiga och enkla komponenter så om man byter tar man alla.
Som ett test kan du också ställa både inställningen för säkring och patroner lite högre, nu blir det lite Döbeln över det men du kanske åtminstone ser en skillnad. En korrekt vakt kommer aldrig koppla med så korta tider oavsett hur totalbelastningen ändras.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Dåliga kondensatorer är tyvärr ett mycket vanligt fel (tillsammans med spruckna lödningar, särskilt numera med blyfritt lödtenn), speciellt efter 15 år så visst kan det vara det. Har felet uppstått utan andra ändringar så är det nog troligast som fler redan skrivit.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Ja, kolla kondensatorerna, dvs alla de som ser ut som någon form av cylinder.
Det är rätt vanligt att de sväller när de blir dåliga och antigen toppen blir bullig eller hela metallkapseln lyfter.
Jag hade börjat med att kika över dem för synliga fel.
Det är rätt vanligt att de sväller när de blir dåliga och antigen toppen blir bullig eller hela metallkapseln lyfter.
Jag hade börjat med att kika över dem för synliga fel.
Klicka här för att svara
