Hej.
Efter 30 års drift har shuntautomatiken i mitt värmesystem gjort sitt.
Den installerades tillsammans med en vedpanna, men har sedan 15 år matats från en luft/vatten vvp via ackumulator.
Märket är Autostat, som inte längre finns tillgänglig på marknaden.
Den rasade för några år sedan och sen dess har jag reglerat shuntventilen manuellt.
Den sitter på en Termomix shuntventil (fungerande) monterad enligt bild.
Jag behöver byta ut både automatiken och cirkulationspumpen som nu har skurit ihop.
Vad finns det för lösning komplett med rumstermostat, utegivare, shuntautomatik med styrning av shuntventilen jag redan har med tillhörande adapter? Gärna trådlöst.
Pumpen, Grundfos UPS 25-60/180, försörjer numera 5 radiatorer, ursprungligen dimensionerad för 8 st.
Bra om jag kan använda komponenter där jag inte behöver göra ny rördragning för att det skall passa.
Framledningen är 22mm cu.
55c0356c-95e7-41b4-96ec-356f7ee41d47
Hälsningar Magnus

• Gammal shuntautomatik och Termomix shuntventil i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ! Thermomatic EC Home. Har en själv och är mycket nöjd med den. Jag köpte min på www.rinkabyror.se

S svestr skrev:
Hej ! Thermomatic EC Home. Har en själv och är mycket nöjd med den. Jag köpte min på www.rinkabyror.se

Verkar bra, här styr du inte en mekanisk shuntventil utan apparaten styr pumpen direkt, med från och tillslag av kraftmatningen till pumpen, eller?
Skall jag ta bort den mekaniska shuntventilen då så att tempen på matningen till pumpen är samma temp som ackumulatorn håller för tillfället?

Direkt styrning av cirkulationspumpen på/av kan ge mycket knäppningar i rören i vissa värmesystem. Bäst att då testa först.

Styr shuntenventilen mekaniskt. Monterad på en 500 liters tank som värms av 10 kvm vattensolfångare kombinerat med el. Köpte utomhusgivare men den har jag inte installerat. Det fungerar utmärkyt utan den. Även haft deras tidigare modell Thermomatic CBJ. Gå in på Termoventiler.com. Där kan du ladda hem manualen. Produkten är utvecklad i Sverige.

S svestr skrev:
Styr shuntenventilen mekaniskt. Monterad på en 500 liters tank som värms av 10 kvm vattensolfångare kombinerat med el. Köpte utomhusgivare men den har jag inte installerat. Det fungerar utmärkyt utan den. Även haft deras tidigare modell Thermomatic CBJ. Gå in på Termoventiler.com. Där kan du ladda hem manualen. Produkten är utvecklad i Sverige.
Verkar bra, det är precis en sådan jag behöver.
Tack för tipset
Magnus

Passa på att byta pump. De nya cirkulationspumparna drar mycket mindre.Den gamla pumpen tog 60 watt. Den nya när man justerat in den drar 10 watt. En pump köper man billigt från Tyskland på Ebay.de.

Jag byter pump också, den gamla skar. Hög tid nu när nätterna börjar kyla på.
/Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.