Hej! Har problem med att mitt vattenburna golvvärme är på tok för varmt, köpte huset i våras och i somras fick vi stänga av det helt för det stod på 55 grader och det går ju inte att ha.

Har noll koll på sånt här så skulle behöva hjälp med hur jag får ner värmen, så här ser det ut Golvvärmesystem med kopparledningar, en cirkulationspump och olika justeringsventiler på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först vad värmer du med, bara GV då eller radiatorer med, sedan uppe till vänster på fotot sitter en maxtermostat, med ett litet rör till högra sidan,som går att ställa ner

Vad har ni för värmekälla?

useless useless skrev:
Vad har ni för värmekälla?
Vi har bergvärme

J jonaserik skrev:
Först vad värmer du med, bara GV då eller radiatorer med, sedan uppe till vänster på fotot sitter en maxtermostat, med ett litet rör till högra sidan,som går att ställa ner
Eftersom vi bara har haft huset sen i våras så har vi inte behövt någon värme men tanken är att vi ska använda GV och radiatorer, om max termostaten är den vita vredet så står den på 1, men samtidigt som jag snurrar på den så går den bara runt och runt känns inte som den tar?

Om det blir 55 grader mitt i sommaren så är felet i värmepumpen, inte i golvvärmen.

• Gilla
kest
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det blir 55 grader mitt i sommaren så är felet i värmepumpen, inte i golvvärmen.
Kan man göra något åt det själv eller är det bästa att ringa ut någon så dem får kolla på det?

Vad är det för fabrikat och modell på värmepumpen? Hur är den inkopplad till värmesystemet? Bilder?

useless useless skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på värmepumpen? Hur är den inkopplad till värmesystemet? Bilder?
Vi har en IVT greenline, dålig bild men ända jag hade tillgänglig just nu, dem
Inringade går vad jag förstår till både golvvärmen och radiatorer
. IVT Greenline värmepumpar i ett pannrum med rör som är inringade för att visa anslutning till golvvärme och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är den inställd på för värmekurva och rumstemperatur?

Kan vara växelventilen som kärvar. Står öppen mot VV. Vad är det för modell på eran IVT? Kan testa att motionera den men brukar hjälpa ett tag tills den börjar kärva igen.
Kostar 1200-1800:- att byta själv. Väldigt enkelt. Om det är en Honeywell 4xxx så byt ut skiten mot ett annat märke. Gärna en som är motordriven åt båda hållen. Brukar annars vara fjädrande i stängt läge som krånglar.

Tror växelventilen sitter i höjd med klistermärket till vänster om display. Ta bort fronten och knäpp ett foto.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.