Byggahus.se

Inkoppling av element

159 läst  4 svar

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej ! Fick för ca. 1år sedan ett element inkopplat och rörmontören drog inlopp och utlopp direkt i elementet utan koppel och termostat. Har inte märkt nåt konstigt med värmen, men har gått och funderat på om det verkligen blev rätt. Till saken hör att rörmontören var till åren kommen och finns inte med oss längre.
    Om det inte är några problem, kan man då koppla in ytterligare 2st element på samma vis efter det första ?
    Han lämnade påstick med kulventil så fortsättningen är inga problem. Dom ska också monteras i källare, det är ett 2 rörs system med tillhörande bergvärmepump. Har talat med lite olika personer om det här men har inte blivit klokare. Tänkte göra fortsättningen själv, men behöver lite råd innan jag beställer material.
    tack på förhand.

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Du har inget vred för av eller på alls då eller vad? Själva termostaten kan man ju utesluta och bara ha en manuell ratt men det låter ju konstigt om han skulle ha skippat det också.

3. Z
    Medlem Nivå 1
    Det sitter 2 st kulventiler på stammen en för till och en utlopp, och dom försörjer också 2 st element på mellan våningen dom har koppel som vanligt. Det är en gammal kåk som elementen blivit utbyta efterhand så det sitter kulventiler i källaren så att man kan stänga olika delar av kåken vid behov. Bra eller dåligt vet jag inte.

4. S
    Medlem · Nivå 12
    jo men oavsett koppel eller inte, det är inte nödvändigt så men har du inte ventiler vid elementet? Hur regleras dem? Eller är det tänkt att de ska matas för fullt om du nu ändå har bergvärme ?

5. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej Stefan ! Enligt rörmontören så va det inga problem med full matning då värmepumpen styrs av ute tempen, det är där jag blir fundersam, för du kan inte strypa elementet enskilt, men å andra sidan blev det inte för varmt i källaren föregående vinter.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka