Styrbox med frenetiskt blinkande relä och kablage, tecken på värmesystemproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vaknar återigen att det klickar frenetiskt från tvättstugan. Reläet i styrboxen smäller av och på oavbrutet i snabb takt. Det har hänt förr och då har jag ändrat temperaturen lite på övre eller undre värmepatronen i ackumulatortanken. Men denna gång vill systemet inte ge sig, det slår av och på. Inte förrän jag vred ned båda patronerna slutade diskolamporna i styrboxen. Sedan höjde jag gradantalet sakta i övre patronen upp till 55 grader, nu är det lugnt och stilla igen. Känns dock inte hållbart i längden att hålla på så här samt felet kommer oftare och oftare.

Okunnig som man är så vet man inte varför eller vad som kan göras, bra låter det inte i allafall. Någon som har några råd?

Vi bor i ett hus byggt i slutet på 90-talet med ackumulatortank som hjärtat i husets värmesystem. Här värms vatten till duschen, värme till radiatorerna på övervåningen och härifrån flödar varmvattnet ut i golvvärmen på undervåningen.
Ackumulatortank och kopplade rör och mätare i tvättstuga, reläet syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen så har vi ingen vidare koll på hur det fungerar med alla rör, kopplingar, samt ställs in med vred och pushar. Ingen aning vem som är installatör eller konstruktör av systemet. Det finns inte heller någon bruksanvisning och de som bodde här tidigare hade inte heller bra koll på ackumulatortankens funktion. Det bara fungerar och har gjort det genom åren med bravur.
Komplex uppsättning av värmerör och mätare i en tvättstuga, indikerar problem i värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ackumulatortanken är också kopplad med slingor till öppna spisen så det går att elda för att minska elförbrukningen, men det är ärligt bara något som sker ett par gånger om året när vi myseldar.

Vit kakelugn med svarta reglage och öppen spis fungerande som del av husets värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gärna emot alla råd och tankar kring vårt system, samt hur vi kan råda bot på att det slår av och på natten lång...
 
5
Sitter inget tidsrelä (tillslagsfördröjt) i boxen? Ser iofs inget. Kan vara antingen något sådant (som inte släpper) annars så finns det en hysterres som styr när till och frånslag skall ske.
 
Redigerat:
Öppnad styrbox med kretskort, justeringsrattar, elektroniska komponenter och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar. Vad är ett hysteres?
Hur ser ett sådant ut? Finns den här inne?

Kan tillägga att plastlocket till denna styrbox säkerligen inte blivit öppnad under de senaste 15 åren förräns nu..
 
Redigerat:
Om det kommer plötsligt och försvinner när du rattar lite på termostaterna så låter det som att något i elektroniken håller på att ge upp. Typ en dålig lödning, elektrlytkondensatorer som har torkat eller potentiometer som blivit glapp.
Har man lite lödkolvsvana så kan man se över kretskortet och byta ur misstänkta komponenter.
 
5
Hysteres är en funktion som antingen kan finnas inbyggd i en givare, styrkrets eller en logisk funktion i ett PLC program.
I ditt fall tempvakten, när den når max temperatur (exempelvis 55 grader) så ska den slå av men den kommer inte att slå till förrän den kommer ner till en viss temperatur (exempelvis 45 grader)
Detta för att undvika att det slår av och på likt dina kontaktorer gör
 
Redigerat:
[QUOTE="I ditt fall tempvakten, när den når max temperatur (exempelvis 55 grader) så ska den slå av men den kommer inte att slå till förrän den kommer ner till en viss temperatur (exempelvis 45 grader)[/QUOTE]

Ok, men den slår av och på ungefär varje sekund. Tror inte temperaturen hinner ändras mellan av och på.
 
useless useless skrev:
Om det kommer plötsligt och försvinner när du rattar lite på termostaterna så låter det som att något i elektroniken håller på att ge upp. Typ en dålig lödning, elektrlytkondensatorer som har torkat eller potentiometer som blivit glapp.
Har man lite lödkolvsvana så kan man se över kretskortet och byta ur misstänkta komponenter.
Ok, men det är direkt på elpatronerna som jag vrider. Vi justerar inga termostater.
 
Ratten på elpatronen är väl en termostat?
 
I kontrollboxen finns 3 st vita 2-ledare, vart går dom? Troligen till din elmätare, eller är det tempgivare som går in i tanken.
Om dom går till elmätaren så är funktionen att begränsa maxströmmen på huvudsäkringarna. Alla elpatroner kan inte vara på, samtidigt som spis/ugn/torktumlare/tvättmaskin används. Det finns även en annan funktion, på 80-90 talet var det krav på att elpannor inte fick starta på 2 timmar efter strömavbrott.
Tag av plastlocket och fota innehållet så man kans se bättre. Finns där några skyltar / etiketter som visar vad det är för typ / fabrikat / modell.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I kontrollboxen finns 3 st vita 2-ledare, vart går dom?
Tag av plastlocket och fota innehållet så man kans se bättre. Finns där några skyltar / etiketter som visar vad det är för typ / fabrikat / modell.

Inre av ett elektriskt säkringsskåp med flera anslutna 3-fas kablar och vit 2-ledare kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 st 3-fas ansluten till säkringsskåpet
2 st 3-fas anslutna till varsin elpatron
3 st vita 2-ledare som går in i säkringsskåpet

Säkringsskåp med 3-fas kablar och vita 2-ledare kopplade, röda indikatorljus synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elmätaren sitter utomhus i eget skåp tillsammans med huvudsäkringarna.
 
5
Det effektvakten gör är att koppla in och ut patronerna beroende på hur lasten i ditt hus ser ut.
Stämmer inställningarna på potentiometrarna mot vad du har sitter?
Dvs om strömuttaget ligger på gränsen när patronerna slår till, så kommer den slå av och på.
Stämmer temperaturen på vattnet mot vad du har termostaten inställd på?
 
Tempen på vattnet stämmer. Förstår dock inte varför effektvakten slår till, kanske den som börjat bli gammal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.