Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vaknar återigen att det klickar frenetiskt från tvättstugan. Reläet i styrboxen smäller av och på oavbrutet i snabb takt. Det har hänt förr och då har jag ändrat temperaturen lite på övre eller undre värmepatronen i ackumulatortanken. Men denna gång vill systemet inte ge sig, det slår av och på. Inte förrän jag vred ned båda patronerna slutade diskolamporna i styrboxen. Sedan höjde jag gradantalet sakta i övre patronen upp till 55 grader, nu är det lugnt och stilla igen. Känns dock inte hållbart i längden att hålla på så här samt felet kommer oftare och oftare.
Okunnig som man är så vet man inte varför eller vad som kan göras, bra låter det inte i allafall. Någon som har några råd?
Vi bor i ett hus byggt i slutet på 90-talet med ackumulatortank som hjärtat i husets värmesystem. Här värms vatten till duschen, värme till radiatorerna på övervåningen och härifrån flödar varmvattnet ut i golvvärmen på undervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen så har vi ingen vidare koll på hur det fungerar med alla rör, kopplingar, samt ställs in med vred och pushar. Ingen aning vem som är installatör eller konstruktör av systemet. Det finns inte heller någon bruksanvisning och de som bodde här tidigare hade inte heller bra koll på ackumulatortankens funktion. Det bara fungerar och har gjort det genom åren med bravur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortanken är också kopplad med slingor till öppna spisen så det går att elda för att minska elförbrukningen, men det är ärligt bara något som sker ett par gånger om året när vi myseldar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar gärna emot alla råd och tankar kring vårt system, samt hur vi kan råda bot på att det slår av och på natten lång...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Sitter inget tidsrelä (tillslagsfördröjt) i boxen? Ser iofs inget. Kan vara antingen något sådant (som inte släpper) annars så finns det en hysterres som styr när till och frånslag skall ske.
Redigerat:
Om det kommer plötsligt och försvinner när du rattar lite på termostaterna så låter det som att något i elektroniken håller på att ge upp. Typ en dålig lödning, elektrlytkondensatorer som har torkat eller potentiometer som blivit glapp.
Har man lite lödkolvsvana så kan man se över kretskortet och byta ur misstänkta komponenter.
Har man lite lödkolvsvana så kan man se över kretskortet och byta ur misstänkta komponenter.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hysteres är en funktion som antingen kan finnas inbyggd i en givare, styrkrets eller en logisk funktion i ett PLC program.
I ditt fall tempvakten, när den når max temperatur (exempelvis 55 grader) så ska den slå av men den kommer inte att slå till förrän den kommer ner till en viss temperatur (exempelvis 45 grader)
Detta för att undvika att det slår av och på likt dina kontaktorer gör
I ditt fall tempvakten, när den når max temperatur (exempelvis 55 grader) så ska den slå av men den kommer inte att slå till förrän den kommer ner till en viss temperatur (exempelvis 45 grader)
Detta för att undvika att det slår av och på likt dina kontaktorer gör
Redigerat:
[QUOTE="I ditt fall tempvakten, när den når max temperatur (exempelvis 55 grader) så ska den slå av men den kommer inte att slå till förrän den kommer ner till en viss temperatur (exempelvis 45 grader)[/QUOTE]
Ok, men den slår av och på ungefär varje sekund. Tror inte temperaturen hinner ändras mellan av och på.
Ok, men den slår av och på ungefär varje sekund. Tror inte temperaturen hinner ändras mellan av och på.
Ok, men det är direkt på elpatronerna som jag vrider. Vi justerar inga termostater.useless skrev:
Om det kommer plötsligt och försvinner när du rattar lite på termostaterna så låter det som att något i elektroniken håller på att ge upp. Typ en dålig lödning, elektrlytkondensatorer som har torkat eller potentiometer som blivit glapp.
Har man lite lödkolvsvana så kan man se över kretskortet och byta ur misstänkta komponenter.
I kontrollboxen finns 3 st vita 2-ledare, vart går dom? Troligen till din elmätare, eller är det tempgivare som går in i tanken.
Om dom går till elmätaren så är funktionen att begränsa maxströmmen på huvudsäkringarna. Alla elpatroner kan inte vara på, samtidigt som spis/ugn/torktumlare/tvättmaskin används. Det finns även en annan funktion, på 80-90 talet var det krav på att elpannor inte fick starta på 2 timmar efter strömavbrott.
Tag av plastlocket och fota innehållet så man kans se bättre. Finns där några skyltar / etiketter som visar vad det är för typ / fabrikat / modell.
Om dom går till elmätaren så är funktionen att begränsa maxströmmen på huvudsäkringarna. Alla elpatroner kan inte vara på, samtidigt som spis/ugn/torktumlare/tvättmaskin används. Det finns även en annan funktion, på 80-90 talet var det krav på att elpannor inte fick starta på 2 timmar efter strömavbrott.
Tag av plastlocket och fota innehållet så man kans se bättre. Finns där några skyltar / etiketter som visar vad det är för typ / fabrikat / modell.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=80574
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdn.starwebserver.se/shops/afmalmborg/files/ev35_2k-kopplingsschema.pdf?_=1482246894&ved=2ahUKEwiiytykltLkAhVmsosKHUpvB0oQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2LBlzgxJi_hEZHSz2lEQ8B
Det där är en effektvakt, klistrade in en länk där en annan har liknande problem och en manual till den.
Edit:Använd länken till manualen i mitt senaste inlägg så får man hela manualen
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdn.starwebserver.se/shops/afmalmborg/files/ev35_2k-kopplingsschema.pdf?_=1482246894&ved=2ahUKEwiiytykltLkAhVmsosKHUpvB0oQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2LBlzgxJi_hEZHSz2lEQ8B
Det där är en effektvakt, klistrade in en länk där en annan har liknande problem och en manual till den.
Edit:Använd länken till manualen i mitt senaste inlägg så får man hela manualen
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
L Leif i Skåne skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 st 3-fas ansluten till säkringsskåpet
2 st 3-fas anslutna till varsin elpatron
3 st vita 2-ledare som går in i säkringsskåpet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätaren sitter utomhus i eget skåp tillsammans med huvudsäkringarna.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det effektvakten gör är att koppla in och ut patronerna beroende på hur lasten i ditt hus ser ut.
Stämmer inställningarna på potentiometrarna mot vad du har sitter?
Dvs om strömuttaget ligger på gränsen när patronerna slår till, så kommer den slå av och på.
Stämmer temperaturen på vattnet mot vad du har termostaten inställd på?
Stämmer inställningarna på potentiometrarna mot vad du har sitter?
Dvs om strömuttaget ligger på gränsen när patronerna slår till, så kommer den slå av och på.
Stämmer temperaturen på vattnet mot vad du har termostaten inställd på?
Tempen på vattnet stämmer. Förstår dock inte varför effektvakten slår till, kanske den som börjat bli gammal?
