868 läst · 7 svar
868 läst
7 svar
Fuktproblem
Precis flyttat in i en hyresrättslägenhet. Det är någon sorts stenhus från gissningsvis 60-talet. Tycker att det är både kallt och fuktigt inomhus. Det känns som man stiger in i en duktig källare när man kommer hem. Hyresvärden verkar inte vara så intresserad av min inomhusmiljö så tänkte att jag måste förstå problemet själv och klura på om jag kan göra någonting åt problemet själv.
Det första problemet är att det är kallt. Efter klagomål har hyresvärden nu höjt temperaturen så att den håller sig mellan 19,5-20,5° men jag fryser fortfarande. Går omkring med tjocka kläder, raggsockor och ibland mössa inomhus för att jag fryser. Golven är extremt kalla och funderar på om det kan vara en bidragande orsak.
Det andra problemet är att det känns fuktigt. Från början när det var kallare (~17°) var luftfuktigheten 60-70%. Nu sedan någon dag tillbaka efter att det blivit kallare ute och har elementen satts på har luftfuktigheten sjunkit till 50-60% men det känns fortfarande extremt fuktigt. Som att kliva in i ett källarutrymme när man kommer utifrån. Kan tillägga att handdukar och fuktiga kläder inte heller torkar inomhus.
Baserat på det lilla jag skrivit. Låter det som att det finns ett problem?
Det första problemet är att det är kallt. Efter klagomål har hyresvärden nu höjt temperaturen så att den håller sig mellan 19,5-20,5° men jag fryser fortfarande. Går omkring med tjocka kläder, raggsockor och ibland mössa inomhus för att jag fryser. Golven är extremt kalla och funderar på om det kan vara en bidragande orsak.
Det andra problemet är att det känns fuktigt. Från början när det var kallare (~17°) var luftfuktigheten 60-70%. Nu sedan någon dag tillbaka efter att det blivit kallare ute och har elementen satts på har luftfuktigheten sjunkit till 50-60% men det känns fortfarande extremt fuktigt. Som att kliva in i ett källarutrymme när man kommer utifrån. Kan tillägga att handdukar och fuktiga kläder inte heller torkar inomhus.
Baserat på det lilla jag skrivit. Låter det som att det finns ett problem?
Jo det känns väldigt fuktigt när RF blir uppåt 60% eller mer. Låter som lägenheten ligger på bottenvåningen eller kanske källarplan men en sida ovanför marknivå? Hur är ventilationen i lägenheten? Ska finnas OVK-besiktning i flerfamiljshus. Mest effektivt är nog att skaffa en luftavfuktare men de låter en del och man får ju betala elen själv.
Alltså har man 17 grader inomhus denna årstid är det inget konstigt om RH ligger mellan 60-70%. Det kommer dock sjunka när det blir kallare ute (förutsatt att man fortsätter hålla 17 grader inne).
Det kommer säkert bli bättre när det blir kallare ute och de slår på värmen ordentligt, men 19-20 grader tycker jag personligen är för kallt.
Det kommer säkert bli bättre när det blir kallare ute och de slår på värmen ordentligt, men 19-20 grader tycker jag personligen är för kallt.
Det är första våningen med garage och källare under (källaren ligger delvis under markplan. Jag har ett garage under min lägenhet.J Josth skrev:Jo det känns väldigt fuktigt när RF blir uppåt 60% eller mer. Låter som lägenheten ligger på bottenvåningen eller kanske källarplan men en sida ovanför marknivå? Hur är ventilationen i lägenheten? Ska finnas OVK-besiktning i flerfamiljshus. Mest effektivt är nog att skaffa en luftavfuktare men de låter en del och man får ju betala elen själv.
Fick tips om att testa ventilationen i badrummet med ett A4-ark och den sög sig fast i alla fall. Tipset om OVK-besiktning var bra. Ska kolla med hyresvärden på måndag om det genomförts.
Funderat på luftavfuktare. Tror du det räcker med den billigaste sorten eller behövs det någon sorts superavfuktare?
Vad tror du fuktigheten beror på? Att det är nära markplan? Är det fukt från marken som stiger in i huset? Dålig ventilation? Fuktig utomhusluft?
Håller med dig. Hyresvärden här har tydligen som mål att hålla en temperatur på 20°. Mår dåligt av att det är så kallt. Tror inte jag kommer få gehör hos hyresvärden om högre temperatur inomhus.V vectrex skrev:Alltså har man 17 grader inomhus denna årstid är det inget konstigt om RH ligger mellan 60-70%. Det kommer dock sjunka när det blir kallare ute (förutsatt att man fortsätter hålla 17 grader inne).
Finns det tillräckligt frisklufts ventiler? Ifall det sugs bra från ventilen i badrummet och otillräckligt med friskluftventiler så har du bra med undertryck. Och får tjuvluft från otätheter, typ garaget på undervåningen. Och kan kännas unket.
Som jag tänker själv, vi har ftx. 21 grader inomhus, och de senaste veckorna konstant runt 60% rf, och har aldrig kännst kvamt, förutom lite när tvätten häng torkas.
Som jag tänker själv, vi har ftx. 21 grader inomhus, och de senaste veckorna konstant runt 60% rf, och har aldrig kännst kvamt, förutom lite när tvätten häng torkas.
Sensommaren och hösten är en tid med extra fuktig utomhusluft. Den fortfarande ganska ljumma utetemperaturen gör att luften kan innehålla mycket vattenånga. Har man då ungefär lika varmt inne som ute blir det lika fuktigt inne. Inte så bra när handdukar och liknande inte får torka. En elektrisk handdukstork är bra då.
Avfuktare finns i många modeller och prisklasser. Beror en del på hur stor lägenheten är. Finns att köpa på t.ex. ClasOhlson, Jula eller byggvaruhus. De allra billigaste och enklaste modellerna tycker jag går bort men ser att t.ex. Jula har en modell för 2500 kr nu nedsatt till 1500 kr på kampanj och som fått bra recensioner. Vill man satsa på ett kvalitetsmärke finns Woods med en mängd olika modeller i olika storlekar. Mitsubishi har också bra modeller men kostar en del.
Avfuktare finns i många modeller och prisklasser. Beror en del på hur stor lägenheten är. Finns att köpa på t.ex. ClasOhlson, Jula eller byggvaruhus. De allra billigaste och enklaste modellerna tycker jag går bort men ser att t.ex. Jula har en modell för 2500 kr nu nedsatt till 1500 kr på kampanj och som fått bra recensioner. Vill man satsa på ett kvalitetsmärke finns Woods med en mängd olika modeller i olika storlekar. Mitsubishi har också bra modeller men kostar en del.