Jag har för avsikt att byta ut mitt gamla värmesystem. Vi bor på Algarvekusten i Portugal, där medeltemperaturen under ”eldningssäsongen” (december - mars) är ca 8 grader under natten respektive ca 18 under dagen. Det är soligt större delen av tiden.
Idag har vi en gasbrännare (över 20 år) till såväl varmvatten som för värme (vattenbaserat, radiatorer). Vi har kört brännaren för värme 5-6 timmar på kvällen och 1-2 timmar på morgonen.
En idé är att installera solfångare (plats för 2 st) för varmvatten och en annan källa för värme.
Jag har fått förslag på både värmepump som ny gasbrännare. En värmepump (luft/vatten) känns bra både driftkostnadsmässigt och ur miljösynpunkt (elproduktionen från sol ökar i Portugal), men känns lite dyr beaktande vårt värmebehov (investeringskostnad ca 60 kkr). Gasbrännare känns inte bra ur miljösynpunkt, men är kanske ekonomiskt fördelaktig. Ny elpanna/elpatron är väl ett enkelt system som också kan kombineras med solfångarna (vet ej om jag har rätt i det påståendet), men är driftkostnaden för hög? En luftluftvärmepump kanske det optimala, men vi kanske behöver ett vattenbaserat system, då solfångarna kanske behöver support om det regnar på morgonen. Men det är bara min spekulation.
Priset på gas är drygt 50 kr per m3. Elpriset ca 2 kr kWh. Husets är ett parhus, byggt av stenmaterial, storlek ca 120 m2 i två plan.
Då min kunskap om de olika systemen samt att bedöma och räkna på de olika alternativen inte är så stor, vore jag mycket tacksam för råd och hjälp.
Idag har vi en gasbrännare (över 20 år) till såväl varmvatten som för värme (vattenbaserat, radiatorer). Vi har kört brännaren för värme 5-6 timmar på kvällen och 1-2 timmar på morgonen.
En idé är att installera solfångare (plats för 2 st) för varmvatten och en annan källa för värme.
Jag har fått förslag på både värmepump som ny gasbrännare. En värmepump (luft/vatten) känns bra både driftkostnadsmässigt och ur miljösynpunkt (elproduktionen från sol ökar i Portugal), men känns lite dyr beaktande vårt värmebehov (investeringskostnad ca 60 kkr). Gasbrännare känns inte bra ur miljösynpunkt, men är kanske ekonomiskt fördelaktig. Ny elpanna/elpatron är väl ett enkelt system som också kan kombineras med solfångarna (vet ej om jag har rätt i det påståendet), men är driftkostnaden för hög? En luftluftvärmepump kanske det optimala, men vi kanske behöver ett vattenbaserat system, då solfångarna kanske behöver support om det regnar på morgonen. Men det är bara min spekulation.
Priset på gas är drygt 50 kr per m3. Elpriset ca 2 kr kWh. Husets är ett parhus, byggt av stenmaterial, storlek ca 120 m2 i två plan.
Då min kunskap om de olika systemen samt att bedöma och räkna på de olika alternativen inte är så stor, vore jag mycket tacksam för råd och hjälp.
Ok, det är alltså en poolvärmepump till poolen? 5000 kWh låter i alla fall normalt för hushålls-el. De siffror jag får fram för naturgas är att det ger ca 11 kWh/m³. Det betyder ett pris på ca 4,54 kr/kWh i Portugal, mycket högre än i Sverige. Men er gasförbrukning är låg, bara ca 2000 kWh eller runt 9 tkr per år. Med en bra luftvattenvärmepump så skulle elförbrukningen nog bli ca 450 kWh el för att kompensera värmen från gaspannan som ju dessutom har vissa pannförluster. Luftvattenvärmepumpen har säkert ett COP på runt 4 i det milda klimatet i Portugal. Det betyder ca 900 kr per år, alltså en besparing på ca 8100 kr/år. Återbetalningstiden för en investering på 60 tkr blir då 7,5 år innan det går med vinst. Bra att el-säkringarna ser ut att hålla men man kan behöva tänka till för att inte överbelasta elnätet om spis, ugn etc. är igång samtidigt.
J Josth skrev:Ok, det är alltså en poolvärmepump till poolen? 5000 kWh låter i alla fall normalt för hushålls-el. De siffror jag får fram för naturgas är att det ger ca 11 kWh/m³. Det betyder ett pris på ca 4,54 kr/kWh i Portugal, mycket högre än i Sverige. Men er gasförbrukning är låg, bara ca 2000 kWh eller runt 9 tkr per år. Med en bra luftvattenvärmepump så skulle elförbrukningen nog bli ca 450 kWh el för att kompensera värmen från gaspannan som ju dessutom har vissa pannförluster. Luftvattenvärmepumpen har säkert ett COP på runt 4 i det milda klimatet i Portugal. Det betyder ca 900 kr per år, alltså en besparing på ca 8100 kr/år. Återbetalningstiden för en investering på 60 tkr blir då 7,5 år innan det går med vinst. Bra att el-säkringarna ser ut att hålla men man kan behöva tänka till för att inte överbelasta elnätet om spis, ugn etc. är igång samtidigt.
Tack för ditt svar och hjälp. Jag ber om ursäkt då jag skrev fel i mitt förra svar om gasförbrukningen. Det ska vara 275 - 300 m3, varav den största delen är värme till varmvatten. Därav min tanke på solfångare (investeringskostnad ca 30 kkr) till varmvatten och elpanna (investeringskostnad) ? till värme. Eller ska värmepumpen producera både värme och varmvatten.
Ja det var lite mer gas men fortfarande en låg förbrukning jämfört med svenska mått. Blir sådär 3200 kWh gas per år och er kostnad alltså 14,4 tkr. Behövs ca 720 kWh till en luftvattenvärmepump för att ersätta gasen, alltså ca 1440 kr/år. En besparing om 13 tkr/år. Återbetalningstid för 60 tkr investering blir drygt 4,5 år. Satsar man på luftvattenvärmepump så gör den givetvis både uppvärmning och varmvatten. Fortsätter man med gaspanna kan solfångare till varmvattnet vara en god idé men det krävs en ganska stor ackumulatortank för att bli bra.
I de svenska kalkylerna använder man normalkubikmeter gas Nm3. Vissa mätare mäter bara ett annat värde i m3 men då ska omräkningsfaktorn till Nm3 stå på fakturan. Undrar hur det är för er i Portugal och om ni har en äldre eller nyare gasmätare?
I de svenska kalkylerna använder man normalkubikmeter gas Nm3. Vissa mätare mäter bara ett annat värde i m3 men då ska omräkningsfaktorn till Nm3 stå på fakturan. Undrar hur det är för er i Portugal och om ni har en äldre eller nyare gasmätare?
Redigerat:
Josth, jag har letat efter den faktorn, men tyvärr ej hittat den (dessutom gammal mätare), men jag tror att man kananvända samma omräkningsfaktor, 11.
Om jag kör värmepumpsalternativet, som jag tycker verkar enklast och bäst jämfört med att ha två system, ett för varmvatten och ett för värme(som jag hade varit inne på). Har du något förslag på typ och märke dom passar detta klimat?
Om jag kör värmepumpsalternativet, som jag tycker verkar enklast och bäst jämfört med att ha två system, ett för varmvatten och ett för värme(som jag hade varit inne på). Har du något förslag på typ och märke dom passar detta klimat?
Det är stor skillnad på att ha en VP för både värme och VV Med värme och VV så måste det till en innerdel som kan lagra VV i tank som finns i innerdelen, med sep delar så är bara en koppling rörmässigt mellan bef. VVB och fångare. då ska blandningsventilen flyttas till efter bef VVB och en VP för värme kan då med fördel dra enbart värme ( billigare ) och inte så stor på dina breddgrader utan riktig vinterL Luis R skrev:
Jag skulle säga att det behövs minst flera hundra liter ackumulatortank till solfångare om en familj vill duscha på kvällen eller morgonen när solen står lågt.
När det gäller luftvattenvärmepumpar så kostar de i Sverige runt 100 tkr eller drygt men klarar -20 eller t.o.m. -28°C ute. Det är normalt andra modeller som gäller för mellan- och Sydeuropa. Kan inget om prisläget i Portugal. Skulle titta efter t.ex. Mitsubishi Electric som är en stor tillverkare i världen. Daikin är också stora.
När det gäller luftvattenvärmepumpar så kostar de i Sverige runt 100 tkr eller drygt men klarar -20 eller t.o.m. -28°C ute. Det är normalt andra modeller som gäller för mellan- och Sydeuropa. Kan inget om prisläget i Portugal. Skulle titta efter t.ex. Mitsubishi Electric som är en stor tillverkare i världen. Daikin är också stora.
J Josth skrev:Jag skulle säga att det behövs minst flera hundra liter ackumulatortank till solfångare om en familj vill duscha på kvällen eller morgonen när solen står lågt.
J Josth skrev:Jag skulle säga att det behövs minst flera hundra liter ackumulatortank till solfångare om en familj vill duscha på kvällen eller morgonen när solen står lågt.
J jonaserik skrev:Det är stor skillnad på att ha en VP för både värme och VV Med värme och VV så måste det till en innerdel som kan lagra VV i tank som finns i innerdelen, med sep delar så är bara en koppling rörmässigt mellan bef. VVB och fångare. då ska blandningsventilen flyttas till efter bef VVB och en VP för värme kan då med fördel dra enbart värme ( billigare ) och inte så stor på dina breddgrader utan riktig vinter
Stort tack för alla råd och hjälp. Uppskattat.J Josth skrev:Jag skulle säga att det behövs minst flera hundra liter ackumulatortank till solfångare om en familj vill duscha på kvällen eller morgonen när solen står lågt.
En annan sak man bör kolla upp om man funderar på luftvattenvärmepump, är vilken framledningstemperatur och värmeeffekt som behövs när ni värmer huset på vintern. En gasbrännare ger snabbt en hög temperatur och kan ge hög effekt. En värmepump kanske ger kanske upp till 60°C framledningstemperatur och behövs det högre upp till 70°C kör den med enbart el-patronen. Nu är er kostnad för el kWh mindre än hälften än gas kWh så det lönar sig ändå med el men viktigt om man dimensionerar för en värmepump så det blir lämplig effekt.
Klicka här för att svara