1 261 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hjälp med ettrörsystem
Hej!
Vi står inför en renovering i ett hus som vi har köpt nyligen. I huset så finns det vattenburet ettrörsystem som drivs av en frånluftsvärmepump, vi kommer att ändra på planlösningen i huset och med detta så måste vi ta bort ta bort två element i systemet och lägga till en element i ett kontor som kommer att byggas. Om man skarvar ihop rören så att vattnet fortsätter att passera vidare i systemet,Hur kommer detta att påverka resten av systemen?
Väldigt tacksam för feedback..
Vi står inför en renovering i ett hus som vi har köpt nyligen. I huset så finns det vattenburet ettrörsystem som drivs av en frånluftsvärmepump, vi kommer att ändra på planlösningen i huset och med detta så måste vi ta bort ta bort två element i systemet och lägga till en element i ett kontor som kommer att byggas. Om man skarvar ihop rören så att vattnet fortsätter att passera vidare i systemet,Hur kommer detta att påverka resten av systemen?
Väldigt tacksam för feedback..
Vi har fått höra att det att vi inte kommer att ha bra cirkulation i systemet typ att vissa element inte kommer att ha tillräckligt med värme. Det känns osäkert att göra så med tänkte på att alla hantverkare sägger olika. Vi har bestämt oss att göra om till två rörssystem och installera golvvärme i hela huset och ta bort alla element.
Jag är väldigt tacksam för svar som jag fick. Mvh
Jag är väldigt tacksam för svar som jag fick. Mvh
Ettrörssystem kan fungera utmärkt om de bara är rätt dimensionerade. Man kan behöva välja en storlek större på radiatorer som sitter i slutet på varje slinga jämfört med i början av slingan. Kanske max 4 radiatorer per slinga med hyfsat stora rum om man kör 15 mm prisolrör eller motsvarande.
Klicka här för att svara