Hej, har ställtsamma fråga tidigare men fick inte så många svar så här ett nytt försök.,,
Badrummet ska renoveras. Souterrängplan, oisolerad platta. Planen är att lägga en tunn isolerskiva Byggaren rekommenderar el, han menar att man får 25 års garanti på slingorna. Jag tvekar, är ffa orolig för kostnaden, att elförbrukningen blir hög.
Vad säger ni som har erfarenhet av detta?
Badrummet ska renoveras. Souterrängplan, oisolerad platta. Planen är att lägga en tunn isolerskiva Byggaren rekommenderar el, han menar att man får 25 års garanti på slingorna. Jag tvekar, är ffa orolig för kostnaden, att elförbrukningen blir hög.
Direktverkande el är aldrig bra, vare sig den ligger i golvet eller sitter på väggen. El i badrum är heller aldrig bra, för även om där finns tätskikt så räcker det ju med en liten skada i det för att det ska kittla obehagligt i fötterna. Så jag skulle satsa på vattenburen golvvärme alla dagar i veckan.
Storlek på badrummet?? är det full värme i intillliggande rum?? Är det tänkt att det ska bli full värme eller bara så det ska vara bekvämt??
Tror om det är full värme i intillliggande rum, att om det inte är väldigt gynnsamt förberett för att koppla in vattenburet att oron för elräkning är obefogat. Kostnaden för installation skulle i så fall bli många gånger dyrare än ev ökad elräkning. Återbetalning på räkning skulle bli så vansinnigt lång att det går ej motivera vattenburen värme på så sätt.
Tror om det är full värme i intillliggande rum, att om det inte är väldigt gynnsamt förberett för att koppla in vattenburet att oron för elräkning är obefogat. Kostnaden för installation skulle i så fall bli många gånger dyrare än ev ökad elräkning. Återbetalning på räkning skulle bli så vansinnigt lång att det går ej motivera vattenburen värme på så sätt.
Johan Söderberg skrev:
Hej, har ställtsamma fråga tidigare men fick inte så många svar så här ett nytt försök.,,
Kör på el, det är inte så dyrt som du tror.
Tack för svar. Badrummet är ca 10 m2. Finns ju radiator med fjärrvärmevatten i badrummet redan så borde ju vara ganska enkelt att koppla inU Underline skrev:Storlek på badrummet?? är det full värme i intillliggande rum?? Är det tänkt att det ska bli full värme eller bara så det ska vara bekvämt??
Annars kan ett alternativ kanske vara att sätta in en vattenburen handdukstork? Som kopplas till fjärrvärmevattnet och lägga elslingor i golvet för komfortvärme.Johan Söderberg skrev:
Går med samma funderingar. Vad blev det för teknisk lösning/leverantör på den vattenburna lösningen? Har själv bara sett LKs lösning.Skandiamannen skrev:
Får lov att avslöja min ignorans: jag vet inte, rörmokaren kom bara hit och lade slangar. Det enda jag vet är att det är med trådlös styrning och elpatron. Kan kolla upp det med entreprenören och återkomma. Är kanske mest intressant för dig att veta hur det fungerar. Badrummet är nog klart om ca 2 veckor och sedan ska väl fogarna härda i 4 veckor innan värmen får slås på. Borde således kunna redovisa funktion om 6-7 veckor..C cfs75 skrev:
Du behöver inte jaga entreprenören. Lägg bara upp en bild på maskineriet. Det finns alltid någon här på forumet som sover med en VVS katalogSkandiamannen skrev:
Får lov att avslöja min ignorans: jag vet inte, rörmokaren kom bara hit och lade slangar. Det enda jag vet är att det är med trådlös styrning och elpatron. Kan kolla upp det med entreprenören och återkomma. Är kanske mest intressant för dig att veta hur det fungerar. Badrummet är nog klart om ca 2 veckor och sedan ska väl fogarna härda i 4 veckor innan värmen får slås på. Borde således kunna redovisa funktion om 6-7 veckor..
Det har du rätt i
. Maskineriet är inte på plats än. Ska lägga upp en bild så fort det installeras.
Den här blev det tydligenC cfs75 skrev:
Klicka här för att svara