Hej, har ställtsamma fråga tidigare men fick inte så många svar så här ett nytt försök.,,

Badrummet ska renoveras. Souterrängplan, oisolerad platta. Planen är att lägga en tunn isolerskiva Byggaren rekommenderar el, han menar att man får 25 års garanti på slingorna. Jag tvekar, är ffa orolig för kostnaden, att elförbrukningen blir hög.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta?

• Gilla
Cpt_NoPants
  • Laddar…
Direktverkande el är aldrig bra, vare sig den ligger i golvet eller sitter på väggen. El i badrum är heller aldrig bra, för även om där finns tätskikt så räcker det ju med en liten skada i det för att det ska kittla obehagligt i fötterna. Så jag skulle satsa på vattenburen golvvärme alla dagar i veckan.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Storlek på badrummet?? är det full värme i intillliggande rum?? Är det tänkt att det ska bli full värme eller bara så det ska vara bekvämt??

Tror om det är full värme i intillliggande rum, att om det inte är väldigt gynnsamt förberett för att koppla in vattenburet att oron för elräkning är obefogat. Kostnaden för installation skulle i så fall bli många gånger dyrare än ev ökad elräkning. Återbetalning på räkning skulle bli så vansinnigt lång att det går ej motivera vattenburen värme på så sätt.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Skandiamannen Johan Söderberg skrev:
Hej, har ställtsamma fråga tidigare men fick inte så många svar så här ett nytt försök.,,

Badrummet ska renoveras. Souterrängplan, oisolerad platta. Planen är att lägga en tunn isolerskiva Byggaren rekommenderar el, han menar att man får 25 års garanti på slingorna. Jag tvekar, är ffa orolig för kostnaden, att elförbrukningen blir hög.

Vad säger ni som har erfarenhet av detta?

Kör på el, det är inte så dyrt som du tror.

U Underline skrev:
Storlek på badrummet?? är det full värme i intillliggande rum?? Är det tänkt att det ska bli full värme eller bara så det ska vara bekvämt??

Tror om det är full värme i intillliggande rum, att om det inte är väldigt gynnsamt förberett för att koppla in vattenburet att oron för elräkning är obefogat. Kostnaden för installation skulle i så fall bli många gånger dyrare än ev ökad elräkning. Återbetalning på räkning skulle bli så vansinnigt lång att det går ej motivera vattenburen värme på så sätt.
Tack för svar. Badrummet är ca 10 m2. Finns ju radiator med fjärrvärmevatten i badrummet redan så borde ju vara ganska enkelt att koppla in

coconut
Skandiamannen Johan Söderberg skrev:
Tack för svar. Badrummet är ca 10 m2. Finns ju radiator med fjärrvärmevatten i badrummet redan så borde ju vara ganska enkelt att koppla in
Annars kan ett alternativ kanske vara att sätta in en vattenburen handdukstork? Som kopplas till fjärrvärmevattnet och lägga elslingor i golvet för komfortvärme.

Initialt dyrare med vattenburen om man inte har en golvvärmepump samt en värmare för värme under sommaren.

vi körde på vatten för 5 kvm å el för 1 kvm.

Alltid trevligt med att avslut på tråden, ngn annan kanske går i samma tankar...slutade i alla fall med ett mellanting för min del, vattenburet system med elpatron för sommarsäsongen

• Installation av vattenburet värmesystem med rör och elpatron i ett oupprustat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sargen och 1 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Alltid trevligt med att avslut på tråden, ngn annan kanske går i samma tankar...slutade i alla fall med ett mellanting för min del, vattenburet system med elpatron för sommarsäsongen
Går med samma funderingar. Vad blev det för teknisk lösning/leverantör på den vattenburna lösningen? Har själv bara sett LKs lösning.

C cfs75 skrev:
Går med samma funderingar. Vad blev det för teknisk lösning/leverantör på den vattenburna lösningen? Har själv bara sett LKs lösning.
Får lov att avslöja min ignorans: jag vet inte, rörmokaren kom bara hit och lade slangar. Det enda jag vet är att det är med trådlös styrning och elpatron. Kan kolla upp det med entreprenören och återkomma. Är kanske mest intressant för dig att veta hur det fungerar. Badrummet är nog klart om ca 2 veckor och sedan ska väl fogarna härda i 4 veckor innan värmen får slås på. Borde således kunna redovisa funktion om 6-7 veckor..

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Får lov att avslöja min ignorans: jag vet inte, rörmokaren kom bara hit och lade slangar. Det enda jag vet är att det är med trådlös styrning och elpatron. Kan kolla upp det med entreprenören och återkomma. Är kanske mest intressant för dig att veta hur det fungerar. Badrummet är nog klart om ca 2 veckor och sedan ska väl fogarna härda i 4 veckor innan värmen får slås på. Borde således kunna redovisa funktion om 6-7 veckor..
Du behöver inte jaga entreprenören. Lägg bara upp en bild på maskineriet. Det finns alltid någon här på forumet som sover med en VVS katalog :)

Det har du rätt i :D. Maskineriet är inte på plats än. Ska lägga upp en bild så fort det installeras.

• Gilla
cfs75
  • Laddar…
C cfs75 skrev:
Du behöver inte jaga entreprenören. Lägg bara upp en bild på maskineriet. Det finns alltid någon här på forumet som sover med en VVS katalog :)
Den här blev det tydligen :D

• Installationsbox med olika rörkopplingar och en elcentral, tecken på en avslutad installation.
    Skapa konto
  • Kartong med bild och information om en Thermodrive trådlös rumsterereglering, ligger på ett bord, bilden är tagen uppifrån.
    Skapa konto
  • Monteringsanvisning för ett värmesystem med diagram och text, liggande orientering.
    Skapa konto
  • Gilla
Aaahaaa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.