Hej!

Har börjat fixa så smått i groventren och har en grej som jag är osäker på!

Pga kass gjutning av förra ägarna så kommer golvet behöva flytas ~35mm. Problemet är att det finns en koppling/plugg/avtappning eller något sådant. Jag vet kort och gott inte vad den fyller för funktion eller är till för!

Kan man flyta in denna mojäng?
VVS-koppling med plugg på ett vitmålat rör mot en betongvägg, med osäkerhet om dess funktion vid golvflytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avtappning.
Jag skulle inte flyta in den.

Fotografen Fotografen skrev:
Avtappning.
Jag skulle inte flyta in den.
Nåt bra tips hur man löser det? :thinking:

Krilleman
Gänga ur och dra dit en propp istället.

Täta med lin + locherpasta.

Självklart är det inte bra att flytspackla in i en avtappning. Bättre då att spackla igen en propp enligt mitt tycke...

Krilleman Krilleman skrev:
Gänga ur och dra dit en propp istället.

Täta med lin + locherpasta.

Självklart är det inte bra att flytspackla in i en avtappning. Bättre då att spackla igen en propp enligt mitt tycke...
Antar att det innefattar att tömma hela radiatorsystemet? :thinking:

Dvs, stänga pannan, tömma systemet och lyckas få loss avtappningen på något vis? :)

Krilleman
Tömma övertrycket brukar räcka om man bara ska in i en sida av systemet...

Då kan man hjälpa "kvarhållningen" med att stänga samtliga termostater så hänger 95% av vattnet kvar i systemet med hjälp av vaccuum om man är lite snabb och har proppen redo. (y)

Perfekt! Hur brukar dessa avtappningarna vara monterade, gängade?

Bila upp golvet med en hyrd HILTI och gjut till rätt nivå.

L Leif i Skåne skrev:
Bila upp golvet med en hyrd HILTI och gjut till rätt nivå.
Här var det ord och inga visor. En hyrd Hilti säger du :crysmile:

Problemet med att gjuta till rätt nivå är att det ställer till en del andra problem + att jag hade tänkt undvika det :) de gjöt nytt golv när de plockade bort oljetanken och efter lite forskning/letande har jag nu insett att dem gjutit en 10cm sula ovanpå den gamla sulan.. Så e inte överdrivet sugen på att bila upp allt! :)

Redigerat:
Men om vi då tar ditt förslag Leif, som jag trots 20cm kaka funderat på ett par ggr.. Tror ni det då är möjligt att bocka rören liite liite så man kan höja elementet typ 5cm och ha kvar luft ingen intakt? Rören bör vara ca 2m långa under sulan och är 22mm rör.

Typ värma och bända rören lite där de kommer ut från det andra rummet?

Det där är järnrör å det böjer man inte på plats.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Men om vi då tar ditt förslag Leif, som jag trots 20cm kaka funderat på ett par ggr.. Tror ni det då är möjligt att bocka rören liite liite så man kan höja elementet typ 5cm och ha kvar luft ingen intakt? Rören bör vara ca 2m långa under sulan och är 22mm rör.

Typ värma och bända rören lite där de kommer ut från det andra rummet?
Ser det ut så med 2 m fritt behöver du inte ens värma, se bara till att det inte rubbas vidare där du inte har kontroll. Borde gå att få till en svag s-bock i golvet som höjer de 5 cm du behöver så inte det pekar snett utåt från väggen där de kommer upp.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är järnrör å det böjer man inte på plats.
Det borde la ändå gå? Om man får bockat upp röret ytterst lite i början.. 1-2° borde ju räcka för att det ska generera någon cm i slutet? :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.