hej.
Håller på och kikar på hus och försöker tolka energideklaration, är lite nybörjare på det så skulle behöva lite hjälp.
Kåken är från 1920 på 260kvm, blandat 1,2 och 3 glas fönster, "stenhus" vattenburen värme med radiatorer.
Spontant hajjade jag till på den höga elförbrukningen som jag tycker är hög trots jordevärme, pumpen är säkert 15-20 år gammal men vet inte fabrikat/modell. 1 pers i hushållet.
Känns nästan som om jordevärmepumpen skulle stå och gå elpatronerna men det kanske är så här hög förbrukning i ett så pass gammal hus?
Hjälp!
Håller på och kikar på hus och försöker tolka energideklaration, är lite nybörjare på det så skulle behöva lite hjälp.
Kåken är från 1920 på 260kvm, blandat 1,2 och 3 glas fönster, "stenhus" vattenburen värme med radiatorer.
Spontant hajjade jag till på den höga elförbrukningen som jag tycker är hög trots jordevärme, pumpen är säkert 15-20 år gammal men vet inte fabrikat/modell. 1 pers i hushållet.
Känns nästan som om jordevärmepumpen skulle stå och gå elpatronerna men det kanske är så här hög förbrukning i ett så pass gammal hus?
Hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta de där siffrorna med en nypa salt. Du vet inte om det är någon som har 10grader i hela huset utom ett rum, eller 30grader konstant. Värmen kan gå på elpatron utan att någon fattat det. Eller som huset vi köpte, elen var räknad från ett år när huset värmdes med olja och oljeförbrukningen från ett år när det värmdes främst med el. Det är inte särskilt tillförlitliga siffror i dessa deklarationer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Som sagt, energideklarationer är rätt värdelösa i praktiken. Dock, det är ett stort hus, äldre dessutom så isoleringen kan vara tveksam och så gamla englasfönster på vissa ställen, så nog kan det kosta. Det blir ju inte lägre kostnader för en person än för flera heller vad avser värme.
Ser ändå rimligt ut. Kan vara dåligt isolerat samt som nämnt ovan, ev elpatron varit i drift.
Dock så korrigerar man energiannvändningen för "normalt brukande" nu för tiden. Därav är energideklarationen ett bättre verktyg idag. Schablon för varmvattenanvändning används samt korrigering om det har varit varmare eller kallare än normalt.
Då får man en bild av husets energianvändning oavsett om det har bott 1 pensionär eller 2 barnsfamilj i huset.
Sen är det inte säkert att det blir 100% men det är bra mycket bättre än förr. Sen finns det undantag beroende på handhavandefel...
Ställ gärna någon fråga om ni undrar något.
Utför deklarationer med jämna mellanrum.
Mvh
Dock så korrigerar man energiannvändningen för "normalt brukande" nu för tiden. Därav är energideklarationen ett bättre verktyg idag. Schablon för varmvattenanvändning används samt korrigering om det har varit varmare eller kallare än normalt.
Då får man en bild av husets energianvändning oavsett om det har bott 1 pensionär eller 2 barnsfamilj i huset.
Sen är det inte säkert att det blir 100% men det är bra mycket bättre än förr. Sen finns det undantag beroende på handhavandefel...
Mvh
Jag ska snart få energiberäkning på nybyggda huset, 2år sen nedanvåningen blev färdig dock har jag värme på ovanvåningen redan. Hur räknas det?E Energiexpert1 skrev:Ser ändå rimligt ut. Kan vara dåligt isolerat samt som nämnt ovan, ev elpatron varit i drift.
Mvh
Hänger inte riktigt med på hur du menar.K kanonkula skrev:
Har du beställt en energideklaration ska den utföras senast 2 år efter att huset är färdigställt. Deklarationen används för att "bekräfta" energiberäkningen som utfördes för att klara gällande energikrav vid uppförandet.
Om ni inte bor i huset eller om det inte är färdigt antar jag att deklarationen utförs på beräknade värden, vilket antagligen inte speglar verkligenheten.
En "verklig" deklaration använder förbrukningsuppgifter från en 12-månadersperiod.
Du kanske menar att ni ska göra en beräkning för att säkerställa att huset klarar kraven?
Vi bor i huset, dock gjorde vi färdigt nedanvåningen och flyttade in parallellt med att jag håller på med ovanvåningen. Så enligt beräkningarna som gjordes innan (på hela huset) har jag ca 250m2 +42 garaget men jag har bara fått 150+42 godkända av kommunen än. Dock kör jag har jag ca 15grader på ovanvåningen alltid ändå.E Energiexpert1 skrev:Hänger inte riktigt med på hur du menar.
Har du beställt en energideklaration ska den utföras senast 2 år efter att huset är färdigställt. Deklarationen används för att "bekräfta" energiberäkningen som utfördes för att klara gällande energikrav vid uppförandet.
Om ni inte bor i huset eller om det inte är färdigt antar jag att deklarationen utförs på beräknade värden, vilket antagligen inte speglar verkligenheten.
En "verklig" deklaration använder förbrukningsuppgifter från en 12-månadersperiod.
Du kanske menar att ni ska göra en beräkning för att säkerställa att huset klarar kraven?
Hur kommer det återspegla beräkningen?rätt stort skillnad om det beräknas på 150 eller 250 m2.
Beräkningen utförs på area som är tempererad över 10gr.K kanonkula skrev:Vi bor i huset, dock gjorde vi färdigt nedanvåningen och flyttade in parallellt med att jag håller på med ovanvåningen. Så enligt beräkningarna som gjordes innan (på hela huset) har jag ca 250m2 +42 garaget men jag har bara fått 150+42 godkända av kommunen än. Dock kör jag har jag ca 15grader på ovanvåningen alltid ändå.
Hur kommer det återspegla beräkningen?rätt stort skillnad om det beräknas på 150 eller 250 m2.
Därav hela arean. Det blir ju dock lite felaktigt att utföra en deklaration på ditt hus just nu.
Regelverket säger att deklarationen ska utföras senast 2 år från att huset har tagits i bruk för första gången. Men i ditt fall så är huset fortfarande under byggnation trots att ni har tagit det i bruk.
Är övervåningen ordentligt isolerad bör ni få en lägre energiprestanda än vad ni hade haft om ni hade värmt upp det till "normalt" på 21gr. Dock så ska besiktningsmannen korrigera uppvärmningsenergin då du kan redovisa att inomhustemperaturen har avvikit från det normala.
Klicka här för att svara