Hej,
Upptäckte efter en badrumsrenovering där VVS:aren bytt ut ett vattenburet element mot en vattenburen handdukstork (vi körde elektrisk golvvärme i övrigt) att trycket var ovanligt lågt i kärlet.
Fyllde på lite vatten men det rinner omgående ut i avtappningsröret. Trycker ligger under 1 bar, kanske ca 0.5 baroch jag vill minnas att jag har haft drygt 1.5 bar tidigare. Eftersom vattnet rinner ut hela tiden kan jag ju inte få upp trycket, så min fråga är helt enkelt om det är kärlet som är kass och hur akut det är att fixa? Är det någon del av värmeanläggningen som kan ta skada? Har Bergvärmepump.
Tacksam för era råd som vanligt
Upptäckte efter en badrumsrenovering där VVS:aren bytt ut ett vattenburet element mot en vattenburen handdukstork (vi körde elektrisk golvvärme i övrigt) att trycket var ovanligt lågt i kärlet.
Fyllde på lite vatten men det rinner omgående ut i avtappningsröret. Trycker ligger under 1 bar, kanske ca 0.5 baroch jag vill minnas att jag har haft drygt 1.5 bar tidigare. Eftersom vattnet rinner ut hela tiden kan jag ju inte få upp trycket, så min fråga är helt enkelt om det är kärlet som är kass och hur akut det är att fixa? Är det någon del av värmeanläggningen som kan ta skada? Har Bergvärmepump.
Tacksam för era råd som vanligt
Börjar det rinna ut ur säkerhetsventilen (SÄV) direkt när du börjar fylla på vatten, då låter det som om SÄVen antingen står öppen, hamnat skräp mellan kägla & säte eller är trasig.
Prova att vrid runt ratten ett/flera snäpp samtidigt som du fyller på systemet.
Prova att vrid runt ratten ett/flera snäpp samtidigt som du fyller på systemet.
Om exp-kärlet hade varit trasigt/ingen luft så hade du fått upp trycket och när VPn hade värmt radiatorkretsen så hade trycket stigit tills SÄVen öppnar och släpper ut övertrycket, när sedan temperaturen i radiatorkretsen hade sjunkit så hade trycket också sjunkit.
Men eftersom du inte får upp något tryck utan trycket bara ”fladdrar” runt 0,5 bar och det läcker från SÄVen så tyder det på att SÄVen läcker. Det räcker att det sitter något (tex rostflaga, spån/grad från nya rören till/från handdukstorken) mellan käglan & sätet.
Kommer det ut luft/vatten ur det högst belägna handdukstork/element när du öppnar luftningsnippeln?
Eller sugs det in luft?
Prova att fyll på systemet med högt flöde samtidigt som du vrider runt ratten på SÄVen så att den öppnar/stänger flera gånger. Har du tur så släpper smutsen, annars så blir det byte av SÄVen som gäller
Men eftersom du inte får upp något tryck utan trycket bara ”fladdrar” runt 0,5 bar och det läcker från SÄVen så tyder det på att SÄVen läcker. Det räcker att det sitter något (tex rostflaga, spån/grad från nya rören till/från handdukstorken) mellan käglan & sätet.
Kommer det ut luft/vatten ur det högst belägna handdukstork/element när du öppnar luftningsnippeln?
Eller sugs det in luft?
Prova att fyll på systemet med högt flöde samtidigt som du vrider runt ratten på SÄVen så att den öppnar/stänger flera gånger. Har du tur så släpper smutsen, annars så blir det byte av SÄVen som gäller
Du kan inte ha det så här.
Vid vilket tryck ska säkerhetsventilen öppna? (0,5 bar tycker jag låter lite)
Sitter SÄVen på expansiopnskärlet?
Hur högt är det till översta elementet?
1) Börja med att sätta rätt förtryck på expansionskärlet (vilket tryck ska du ha?)
2) Koppla ihop och fyll upp systemet till samma tryck.
3) Läker det nu från säkerhetsventilen försök med @Demmpa :s förslag för att få bort ev. skit.
4) Läker det fortfarande - byt säkerhetsventil (till rätt tryck)
Vid vilket tryck ska säkerhetsventilen öppna? (0,5 bar tycker jag låter lite)
Sitter SÄVen på expansiopnskärlet?
Hur högt är det till översta elementet?
1) Börja med att sätta rätt förtryck på expansionskärlet (vilket tryck ska du ha?)
2) Koppla ihop och fyll upp systemet till samma tryck.
3) Läker det nu från säkerhetsventilen försök med @Demmpa :s förslag för att få bort ev. skit.
4) Läker det fortfarande - byt säkerhetsventil (till rätt tryck)
Har nu bytt säkerhetsventil, så nu håller det tätt. Blir dock inte riktigt klok på detta med ”förtryck”. Har läst att man brukar ha en ”bilventil” som man ska koppla in och testa på.
I mitt fall ser den jag visst att det är ut som på fotot, men hur ska jag fylla på eller kontrollera det?
I mitt fall ser den jag visst att det är ut som på fotot, men hur ska jag fylla på eller kontrollera det?
Kromade ventilen bredvid säkerhetsventilen är en luftningsventil.
Förtrycksventilen måste i ditt fall sitta på den undre halvan av exp-kärlet.
För att kolla förtrycket så måste exp-kärlet vara trycklöst på vattensidan, alltså säkerhetsventilen måste vara öppen å inget vatten ska komma ur den.
I bästa fall så har du avstängningsventiler mellan VP och resten av värmesystemet så du slipper tömma hela systemet.
Förtrycksventilen måste i ditt fall sitta på den undre halvan av exp-kärlet.
För att kolla förtrycket så måste exp-kärlet vara trycklöst på vattensidan, alltså säkerhetsventilen måste vara öppen å inget vatten ska komma ur den.
I bästa fall så har du avstängningsventiler mellan VP och resten av värmesystemet så du slipper tömma hela systemet.
Hittade väldigt bra instruktioner i följande dokument från Flamco (fylld av information och sprängskisser på funktion och beräknande av volym) Det som beskrivs som jag anat, (men inte hade koll på) - var följande .:
samt " När ett kärls högsta nyttoeffekt överskrids, kan membranet drabbas av dragpå kä nning. Det leder till skador, eller till och med brott, på membranet."
Denna information kan nog gälla alla expansionskärl.
Hittade andra matnyttiga saker när det gäller installation Flamco Installation
Förutom luftningsprocedurer finns följande information
- Brutto-kärlvolym Flexcon-expansionskärlets totala volym
- Netto-kärlvolym (användbar volym)
samt " När ett kärls högsta nyttoeffekt överskrids, kan membranet drabbas av dragpå kä nning. Det leder till skador, eller till och med brott, på membranet."
Denna information kan nog gälla alla expansionskärl.
Hittade andra matnyttiga saker när det gäller installation Flamco Installation
Förutom luftningsprocedurer finns följande information
- Lufta så gott det går
- Fyll systemet långsamt tills expansionskärlets fyllnadstryck är 0,2 bar högre än förtrycket.
- Lufta
- När vattentemperaturen har sjunkit till cirka 50 °C - fyll systemet till 0,3 bar högre än förtrycket.
Redigerat:
Men ett att blåsan gått sönder i expansionskärlet är ofantligt mindre förkommande än att säkerhetsventilen lagt av.A Albireo skrev:
Men absolut är det bra med ventiler så man kan stänga av systemet utan att behöva tappa ut allt vatten.
Vet inte hur ofta blåsan går sönder. Beror nog helt på situation.
Läste att någon hade drabbats av trasig blåsa och att det berodde på att kärlet inte hade ett förtryck (EPDM-gummit lade sig slick mot vägg och hade "fastnat".) ett annat fenomen är att blåsan skadas mot någon anslutning. Nåväl.
Ett expansionskärl i ett system där temperaturen bara varierar ett 10-talgrader, samt förtryckt med kväveoxid kommer förmodligen att hålla betydligt längre än ett system där vattenvolymen ändras mycket över tid (ex. vid vedeldning)
Själv brukar jag (försöka) kolla trycket varje höst (innan eldningssäsongen - för min del.)
- Men tycker att en kontroll innehåller många moment och "slaskande" (och att jag måste tömma ut kanske 50liter syrefritt vatten - som i mitt fall sprutar ut över halva pannrummet...)
När det gäller säkerhetsventilen låter det lite läskigt om den kan "lägga av". Absolut är det bättre med flera säkerhetsventiler (finns i mitt system). Inget problem (som i detta fall) att den läker - Men om den inte öppnar vid behov...
Vet inte riktigt hur en säkerhetsventil är uppbyggd, men det troligaste är att det kommit någon skräp mellan sätet och själva ventilen.
Läste att någon hade drabbats av trasig blåsa och att det berodde på att kärlet inte hade ett förtryck (EPDM-gummit lade sig slick mot vägg och hade "fastnat".) ett annat fenomen är att blåsan skadas mot någon anslutning. Nåväl.
Ett expansionskärl i ett system där temperaturen bara varierar ett 10-talgrader, samt förtryckt med kväveoxid kommer förmodligen att hålla betydligt längre än ett system där vattenvolymen ändras mycket över tid (ex. vid vedeldning)
Själv brukar jag (försöka) kolla trycket varje höst (innan eldningssäsongen - för min del.)
- Men tycker att en kontroll innehåller många moment och "slaskande" (och att jag måste tömma ut kanske 50liter syrefritt vatten - som i mitt fall sprutar ut över halva pannrummet...)
När det gäller säkerhetsventilen låter det lite läskigt om den kan "lägga av". Absolut är det bättre med flera säkerhetsventiler (finns i mitt system). Inget problem (som i detta fall) att den läker - Men om den inte öppnar vid behov...
Vet inte riktigt hur en säkerhetsventil är uppbyggd, men det troligaste är att det kommit någon skräp mellan sätet och själva ventilen.
Får tacka för tipsen och råden i denna tråd. Jag struntade i att kolla förtrycket och bara fyllde på vatten. Fick upp bra tryck och det verkar funka fint även när värmepumpen går för fullt. Så det var nog helt enkelt bara Säv:en som var kass denna gång.
Klicka här för att svara
