13 055 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Hur/vart fyller man på vatten i ackumulatortank TS 500 strömsnäsbruk
Huset har stått tomt i ett drygt år och inte skötts så väl innan dess så jag hoppas lite på att det inte varit vatten i systemet då en del nog kan vara sönderfrusna då, även om det knappt var någon vinter i Södermanland i år. Bra tips om att lufta element på ovanvåningen, lite pinsamt att inte komma på den själv 
Nej, det är det inte. Det är blåsröret. Skvallerröret kommer ut i pannrummet.
Skvallerröret leder ner vatten när kärlet är fullt. Röret på taket är för att evakuera ånga i händelse av kokning. Det är grövre än skvallerröret.
Skvallerröret leder ner vatten när kärlet är fullt. Röret på taket är för att evakuera ånga i händelse av kokning. Det är grövre än skvallerröret.
Du har ett rör som går från panntoppen tillbotten på expansionskärlet. Det är relativt grovt. Ett lika grovt rör går från tippen på expansionskärlet ut på taket.
Sedan finns det ett tunnare rör anslutet högt upp på kärlet som går ner till pannrummet och slutar där. Det är skvallerröret.
Om du fyller tills det kommer vatten i skvallerröret när det är kallt i tankarna så kommer det att rinna vatten när du värmet upp systemet första gången.
Sedan finns det ett tunnare rör anslutet högt upp på kärlet som går ner till pannrummet och slutar där. Det är skvallerröret.
Om du fyller tills det kommer vatten i skvallerröret när det är kallt i tankarna så kommer det att rinna vatten när du värmet upp systemet första gången.
Stort tack för din input! Testar att lufta ett element på ovanvåningen imorgon, klurigt det här, om något har frusit sönder, finns inte jättemånga ställen att stänga av vattnet på, men får leta mig fram, vill ju inte ha 500liter vatten i sovrummet
Jaha, nu har jag luftat. På ovanvåningen fick jag vatten ur 0 av 3 element men det skvalade i två.
På bottenvåningen fick jag vatten ur tre av 5 element, det konstiga är att det kom vatten ur vad jag skulle se som element 4 av 5 (varav det femte på ovanvåningen) på den högra slingan, men inte de två element som var innan, 2 och 3...
men det finns alltså lite vatten i systemet, frågan är om något kan ha frusit sönder i golvet och att jag inte kan se någon koppling där som förklarar det konstiga med vatten ur olika element...
Dragningarna är generellt utanpåliggande på vägg men passerar på något ställe under hallgolvet...
På bottenvåningen fick jag vatten ur tre av 5 element, det konstiga är att det kom vatten ur vad jag skulle se som element 4 av 5 (varav det femte på ovanvåningen) på den högra slingan, men inte de två element som var innan, 2 och 3...
men det finns alltså lite vatten i systemet, frågan är om något kan ha frusit sönder i golvet och att jag inte kan se någon koppling där som förklarar det konstiga med vatten ur olika element...
Dragningarna är generellt utanpåliggande på vägg men passerar på något ställe under hallgolvet...
Klicka här för att svara