Byggahus.se

Esbe CRD100 på 3MG ventil

1. T
    Medlem · Halland · 8 inlägg

thenail

Medlem
    Håller på att montera en Esbe CRD100 motor på en Esbe 3MG ventil enligt bild. När jag satt fast motorn horisontellt och ställt in den som högerjusterad så börjar den ge ifrån sig surrande ljud men jag ser inte att ventilen rör sig, efter ett tag så börjar pilen på kontrollenheten blinka vilket skall säga att den nått bottenläge. Det är varmare i bostaden än den inställda temperaturen så jag förväntar mig att den skall stänga av värmen. Jag kan justera ventilen för hand utan verktyg så skulle inte säga att den har kärvat ihop sig.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel här? Blir inte riktigt klok på hur motorn skall vara monterad då det inte finns något exempel i beskrivningen som stämmer med hur det ser ut för mig.

Redigerat 25 jul 2020 10:15
  2. Bästa svaret

L
    Medlem · 812 inlägg
    Har du tryckt in den svarta disken? Dra man ut den så går det att vrida shunten manuellt men man måste trycka in sedan vrider tills man känner att den hittar rätt läge.

3. T
    Medlem · Halland · 8 inlägg

thenail

Medlem
    Tack så mycket för hjälpen precis detta som var fel, vad som kan vara lurigt är att det bara är ett läge som den går att skjuta in, det läge som motorn hade vid föregående körning så det behöver inte vara mittenläge.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.