Hej! jag har lagt LK´s 16mm rör för golvvärme som ska gjutas in. hade en röris här igår för provtryckning och jag misstänker att han har gjort en felaktig provtryckning.

Då jag inte är hemma på VVS tänkte jag stämma av med er om jag tänker rätt och om röris gjorde fel.
jag hade fyllt slingorna och spolat ur dom ca 20 min för att bli av med luften för att provtryckningen skulle gå så smidigt som möjligt. När röris kom kopplade han ihop en manometer med två kopplingar på och en slang som kopplades fördelaren (se bild) därefter pumpades trycket upp till 3 bar (tror jag) såg inte när detta gjordes och det gick ca 15-20 minuter innan röris konstaterade att det var tätt. Därefter stängde han ventilen på fördelaren och lät manometern hänga kvar så att jag kunde se om trycket var samma efter att jag öppnade ventilen imorse.

När jag skulle öppna ventilen konstaterade jag att manometern visade 0,2 bar. och ringde röris som kom förbi senare på dagen för att kolla vad som hade hänt.

När röris öppnade ventilen konstaterade han att det visst var tryck på systemet " typ 1 bar" han gjorde därefter om samma procedur på returdelen på fördelaren. systemets trycksattes till 3.4 bar och han avvaktade ca 20 min för att konstatera att trycket var konstant. han lät manometern hänga kvar med ventilen öppen denna gång. Jag har konstaterat att efter 6 timmar har jag tappat 0,5 bar i tryck, jag har testat att stänga ventilen och konstaterar att jag då tappar tryck betydligt snabbare. ca 01,bar på 30 min.

Stämmer mitt antagande om att det är röris koppling som inte är tät dvs den delen med manometern som går till fördelaren.

Har okulärbesiktat och ser eller känner inte att det fuktar någonstans på någon av de två slingorna samt att dessa låg vattenfyllda med "krantryck" i ca 1,5 dygn innan röris tog vid.

Ska jag köpa en egen pump och provtrycka själv enligt LK´s föreskrift eftersom röris inte verkar bekant med dessa?

Tänker ni att jag ska betala för det här jobbet? tänker att han har misslyckats med att provtrycka enl. föreskrift och inte heller funderat på om det är hans egna koppling som är otät. (förutsatt att jag tänker rätt)

Sorry om det är osammanhängande, är lätt stressad pga planerad gjutning på måndag.
Bifogar bilder på koppling och fördelare.

Manometer ansluten till VVS-fördelare med slangar för test av golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare med anslutna rör och en påkopplad manometer för provtryckning av systemet.
Skapa konto
Manometer monterad på en LK golvvärmefördelare som visar tryck, omgiven av rörförbindelser och blå ventilkåpor.
Skapa konto

LK ska provtryckas med 8.6 bar i 30 min och därefter ska trycket sänkas till 4.5 bar och upprätthållas 90 min.

Det finns ett provtryckningsprotokoll från LK som ska följas och fyllas i av rörisen.

• Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Ja, det har inte gjorts i mitt fall. Verkar onekligen som att det var första gången rörmokaren provtryckte, då han ringde en bekant under processen, gissar att han skulle kolla hur man gjorde. visst fyller rörmokaren i egenkontrollen även om han endast provtrycker? Tänker utifrån att vi har förlagt rör och fördelare själva. Ska tilläggas att firman är med i säker vatten. Borde inte de ha koll på sånt här?

tommib
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Pex sväller när man trycksätter det, därför kommer trycket alltid att sjunka efter ett par timmar oavsett hur tätt systemet än är. Det ät inte så att rörisen endast har gjort en initial tryckprovning och sks göra den riktiga vid ett senare tillfälle (så som de står i @tommib inlägg)?

• Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Detta är helt fel. Betala inget först du fått det korrekt utfört.
Jag ser dessutom inga presskopplingar som kan härledas till det initiala trycket på 3bar. Anslutningskoppling inringad, ej av presskopplings-typen.

Golvvärmesystem från LK SKALL systemet trycksättas till 9bar (1,43 x beräkningstrycket, PN6 för värme för att vara exakt =8,58bar). Men LK har stuckit ut hakan och kör på 9bar för den goda sakens skull.

Sen efter 30min ska trycket hastigt sänkas till 4,5bar. Detta trycket får absolut inte sjunka utan det brukar snarare öka när slangen åter drar ihop sig efter det högre trycket.

Det LK-dokumentet hittar du här för allmän beskådan.
Eftersom det är en LK RF-fördelare gäller denna:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.146_lk-varmekretsfordelare-rf.pdf
Se sidan 5.

LK har även ett eget protokoll som ser ut såhär:
https://www.lksystems.se/globalasse...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf

Med det sagt så behöver man inte lämna ifrån sig exakt detta dokumentet som företagare, man kan ha ett eget som hänvisar till säkervatten/LK och således ha sig egen logga på pappret, inga som helst problem om man följer regelverket som är satt.

Här kan du som sagt läsa facit. Hänvisa till dessa dokumentet omgående så röris får en chans att göra rätt för sig när denne inte kan bättre.

En LK termometer visar temperatur vid en anslutningskoppling, markerad med rosa inringning, som inte är av presskopplingstyp.
Skapa konto

Dokument med instruktioner för tätighetsprovning av VVS-system, inklusive hållning av tryck och kontroll av presskopplingar.
Skapa konto

MEN, kan dom inte denna grundläggande systemkunskap inom VVS (och inom dagens VVS trycks det extra hårt på att alltid läsa monteringsanvisningarna) så skulle jag inte använda mig mer av detta herrskap. Jag skulle vänligen men bestämt avsluta samarbetet och hänvisa till deras okunskap baserat på ovanstående fakta.

Köp eller låna en provtryckningspump och provtryck i egen regi så det blir korrekt!
En annan röris kanske kan hyra ut en PT-pump över en helg för en bullpåse? :p:p(y)(y)
conrad.se har tidigare saluför en lite PT-pump för under tusingen. Verkar inte finnas kvar i deras sortiment :sweat:

917340_large.jpg

• Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Pex sväller när man trycksätter det, därför kommer trycket alltid att sjunka efter ett par timmar oavsett hur tätt systemet än är. Det ät inte så att rörisen endast har gjort en initial tryckprovning och sks göra den riktiga vid ett senare tillfälle (så som de står i @tommib inlägg)?
Nej, eftersom slingorna ska gjutas in på måndag enl. plan så var detta den riktiga tryckprovningen.

tommib
Krilleman, när du ändå är i tråden, har du någon åsikt om provtryckning slinga för slinga eller alla på en gång?

Snabelhund, tänk på att installationsanvisningen anbefaller att man gjuter med trycksatta slingor. Kan vara bra att påminna röris om det om detta också missats.

• Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Detta är helt fel. Betala inget först du fått det korrekt utfört.
Jag ser dessutom inga presskopplingar som kan härledas till det initiala trycket på 3bar. Anslutningskoppling inringad, ej av presskopplings-typen.

Golvvärmesystem från LK SKALL systemet trycksättas till 9bar (1,43 x beräkningstrycket, PN6 för värme för att vara exakt =8,58bar). Men LK har stuckit ut hakan och kör på 9bar för den goda sakens skull.

Sen efter 30min ska trycket hastigt sänkas till 4,5bar. Detta trycket får absolut inte sjunka utan det brukar snarare öka när slangen åter drar ihop sig efter det högre trycket.

Det LK-dokumentet hittar du här för allmän beskådan.
Eftersom det är en LK RF-fördelare gäller denna:
[länk]
Se sidan 5.

LK har även ett eget protokoll som ser ut såhär:
[länk]

Med det sagt så behöver man inte lämna ifrån sig exakt detta dokumentet som företagare, man kan ha ett eget som hänvisar till säkervatten/LK och således ha sig egen logga på pappret, inga som helst problem om man följer regelverket som är satt.

Här kan du som sagt läsa facit. Hänvisa till dessa dokumentet omgående så röris får en chans att göra rätt för sig när denne inte kan bättre.

[bild]

[bild]

MEN, kan dom inte denna grundläggande systemkunskap inom VVS (och inom dagens VVS trycks det extra hårt på att alltid läsa monteringsanvisningarna) så skulle jag inte använda mig mer av detta herrskap. Jag skulle vänligen men bestämt avsluta samarbetet och hänvisa till deras okunskap baserat på ovanstående fakta.

Köp eller låna en provtryckningspump och provtryck i egen regi så det blir korrekt!
En annan röris kanske kan hyra ut en PT-pump över en helg för en bullpåse? :p:p(y)(y)
conrad.se har tidigare saluför en lite PT-pump för under tusingen. Verkar inte finnas kvar i deras sortiment :sweat:

[bild]
Det stämmer, det är inga presskopplingar, utan endast de anslutningskopplingar som syns på bild.

De har som sagt redan varit här en gång på backjobb, men eftersom inte behagade att packa om manometern, så håller den inte tätt. Kollade precis och den har tappat 1 bar på 3 timmar. Detta när ventilerna har varit stängda på fördelaren så trycket är enbart mätt i de delar som de har kopplat på (manometer, kopplingar samt armerad slang.) det gör att deras provtryckning blir än mer åt pipan.

Uppenbarligen har de inte heller en susning om att det finns ett egenkontrollprogram där provtrycket görs i två steg. Tänker att jag får ta kontakt med chefen på måndag igen och hänvisa till det.

Har ärligt talat ingen större lust att släppa in dem i källaren igen, då jag tänker att det här är rätt så grundläggande kunskaper för en VVS:are. Om inte annat kan man ju i klartext läsa till hur man ska göra.
Får se vad de svarar på måndag men har svårt att se vad jag ska betala för eftersom det inte har skett någon provtryckning i egentlig mening.

Har beställt en pump och kommer fortsättningsvis att göra detta själv enl. instruktionerna från LK

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
JanneJanne123
Är förvånad att inte @ricebridge har varit här och påpekat att rörmokare skall provtryckas korrekt eller inte alls ;)

(sorry för off topic, kunde inte låta bli)

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
En liten inflikning. Så går det utmärkt att Provtrycka med hjälp av en kompressor.
Men där man redan har fyllt slingan helt...
Så länge som kompressorn går upp mot 9...
Men för att göra det säkert så ska det egntligen inte bli någon luft i systemet utan bara trycket.

A Alexn72 skrev:
En liten inflikning. Så går det utmärkt att Provtrycka med hjälp av en kompressor.
Men där man redan har fyllt slingan helt...
Så länge som kompressorn går upp mot 9...
Men för att göra det säkert så ska det egntligen inte bli någon luft i systemet utan bara trycket.
För att provtrycka med luft krävs certifikat. Luft går att komprimera, det gör inte vatten. Provtrycker man med luft och en koppling släpper kan de orsaka långt mycket värre skador än vid provtryckning med luft.

N NoOne2k skrev:
För att provtrycka med luft krävs certifikat. Luft går att komprimera, det gör inte vatten. Provtrycker man med luft och en koppling släpper kan de orsaka långt mycket värre skador än vid provtryckning med luft.
Krävs inget certifikat för att som privatperson pumpa luft i en bit slang.
Enda momentet i de jag skrev är just i pumpögonblicket som det finns luft i systemet. Efterföljande tid är det bara vatten.

Hej! Tack för alla svar.
Att provtrycka med luft är inte aktuellt dagsläget; har dock bestält denna som bör funka:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIgpCzs6nV6gIVThV7Ch2jHQwJEAQYBSABEgJ7hPD_BwE

Hade hoppats på att hitta en vettig röris i Sthlms området eftersom jag har en del kommande jobb som jag helst lejer bort. I detta fall verkar det som att jag får provtrycka själv, men tar tacksamt emot rekommendationer om någon vill tipsa om en duktig VVS:are.

• Gilla
penoo
  • Laddar…
S Snabelhund skrev:
Hej! Tack för alla svar.
Att provtrycka med luft är inte aktuellt dagsläget; har dock bestält denna som bör funka:
[länk]

Hade hoppats på att hitta en vettig röris i Sthlms området eftersom jag har en del kommande jobb som jag helst lejer bort. I detta fall verkar det som att jag får provtrycka själv, men tar tacksamt emot rekommendationer om någon vill tipsa om en duktig VVS:are.
Kan man hyra den av dig när du är klar? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.