1 248 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Renovering/Ombyggnation av 2a plan, lägga in vattenburen golvvärme?
Vi har renoverat 1a plan och har där konverterat från elradiatorer + LLVP till vattenburen golvvärme med LVVP samt tilläggsisolerat ca 2/3 av ytterväggarna på 1a plan. Vi har också monterat FTX från självdrag. Nu börjar vi fundera på att renovera och bygga sovrum, byta alla ytskikt samt eventuellt bygga takkupa och badrum på 2a våningen som fortfarande har elradiatorer. Vi har bott här ca 1 år och original är det dåligt isolerat (byggt -73, attraktivt område i Gbg) så vi vet inte riktigt hur mycket elradiatorerna på 2a plan används. Står nu i valet och kvalet om man ska sats på golvvärme även i 2a plan eller om man inte får tillbaka den utgiften som jag beräknar till ca 80'kr inkl arbete.
Komforten är viktigast för oss och jag köpte LVVP'n med tanke om att konvertera 2a våningen också. Men det är såklart enklare (och billigare) om vi inte gör det, även om det såklart skulle vara skönt att slippa elementen eftersom estetiken är viktig för oss. Vi har inga planer på att flytta men det kan ju ändras och då är det troligtvis värdehöjande. Om man ändå ska byta golv och har relativt enkelt att bygga på existerande golvvärme så kanske det är "dumt" att missa chansen. Samtidigt kommer vi passa på att tilläggsisolera alla väggar i 2a plan så energibehov är högst oklart. När vi flyttade in var det originalisolering (10cm?) med tilläggsisolerad vind 40cm, självdrag, elradioatorer + gammal LLVP i 1a plan + inredd källare 60% av ytan med LLVP. Familjen vi köpte av bestod av 2+3 tonåringar och 2 stora hundar, då visade det 17500Wh.
Vad/Hur skulle ni gjort?
Komforten är viktigast för oss och jag köpte LVVP'n med tanke om att konvertera 2a våningen också. Men det är såklart enklare (och billigare) om vi inte gör det, även om det såklart skulle vara skönt att slippa elementen eftersom estetiken är viktig för oss. Vi har inga planer på att flytta men det kan ju ändras och då är det troligtvis värdehöjande. Om man ändå ska byta golv och har relativt enkelt att bygga på existerande golvvärme så kanske det är "dumt" att missa chansen. Samtidigt kommer vi passa på att tilläggsisolera alla väggar i 2a plan så energibehov är högst oklart. När vi flyttade in var det originalisolering (10cm?) med tilläggsisolerad vind 40cm, självdrag, elradioatorer + gammal LLVP i 1a plan + inredd källare 60% av ytan med LLVP. Familjen vi köpte av bestod av 2+3 tonåringar och 2 stora hundar, då visade det 17500Wh.
Vad/Hur skulle ni gjort?
När huset ligger i ett attraktivt område kommer ni säkert få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Bra att passa på vid en så genomgripande renovering som ni funderar på. Ni slipper radiatorer som ni inte vill ha och det blir en bättre framtida energideklaration av huset.
Tack för svaret Josth. Ja du har nog rätt i det. Själva golvjobbet och att lägga slingorna är inga problem, min enda tröskel är att det blir mer komplicerat och jag själv inte känner att jag behärskar det. Dels att få det inkopplat, fler kockar och svårt få tag i någon som vill göra själva inkopplingen till befintligt fördelarskåp där matarrören kommer, även avlufta.
Klicka här för att svara