Hej alla kunniga!
Jag blir inte klok på vårt nya golvvärmesystem. Slingorna är kalla trots hög framledningstemperatur och vad jag tror är rätt inställningar. Eller det är ju därför jag postar här, för att få idéer om vad som kan justeras.
Som sagt, nyinstallerat system så har aldrig fått någon värme. Avluftning och injustering enligt manual. Vet inte hur många gånger vi kört luftningsprogrammet på cirkulationspumpen.
Innan jag rabblar alla inställningar vill jag bara säga att temperaturen är hög tom i shunten. efter shunten, ner mot slingorna (tilloppet) är det däremot kallt. Min temp i värmesystemet är satt till 35. Och nu lite högre pga kall morgon, som ni ser på bilden.
- Termostaten är borttagen, har testtryckt nibbeln ifall den skulle ha kärvat.
- Tilloppsventil öppen (utskruvad)
- temperaturbegränsare max (5/5) (utskruvad)
- VF-ventil (för att "dra upp vattnet" då trycket är för lågt på primärsidan.) Öppen/utskruvad, dvs ingen påverkan.
- Returventil, fullt öppen.
- Inställd på 2-rörssystem, - Inskruvad.
- Cirkulationspump går på max.
Med tanke på att det är varmt i ledningarna fram till shunten, är det inte den som stoppar då?
Några tips på justeringar jag kan testa?
Har lusläst alla trådar jag kan hitta men inget förändrar slingornas temperatur. Någon föreslog att öppna upp cirkulationspumpen bara för att se. Vågar inte riktigt gå på det än. Vill höra era idéer först!
Jag blir inte klok på vårt nya golvvärmesystem. Slingorna är kalla trots hög framledningstemperatur och vad jag tror är rätt inställningar. Eller det är ju därför jag postar här, för att få idéer om vad som kan justeras.
Som sagt, nyinstallerat system så har aldrig fått någon värme. Avluftning och injustering enligt manual. Vet inte hur många gånger vi kört luftningsprogrammet på cirkulationspumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag rabblar alla inställningar vill jag bara säga att temperaturen är hög tom i shunten. efter shunten, ner mot slingorna (tilloppet) är det däremot kallt. Min temp i värmesystemet är satt till 35. Och nu lite högre pga kall morgon, som ni ser på bilden.
- Termostaten är borttagen, har testtryckt nibbeln ifall den skulle ha kärvat.
- Tilloppsventil öppen (utskruvad)
- temperaturbegränsare max (5/5) (utskruvad)
- VF-ventil (för att "dra upp vattnet" då trycket är för lågt på primärsidan.) Öppen/utskruvad, dvs ingen påverkan.
- Returventil, fullt öppen.
- Inställd på 2-rörssystem, - Inskruvad.
- Cirkulationspump går på max.
Med tanke på att det är varmt i ledningarna fram till shunten, är det inte den som stoppar då?
Några tips på justeringar jag kan testa?
Har lusläst alla trådar jag kan hitta men inget förändrar slingornas temperatur. Någon föreslog att öppna upp cirkulationspumpen bara för att se. Vågar inte riktigt gå på det än. Vill höra era idéer först!
Jag ger det ett försök då.... kom det någon luft när ni försökt å lufta... om inte orkar pumpen att dra runt luften så den kommer fram till luftskruven. Eller är slangar förväxlade så slinga 1 är kopplad båda på tillopp å då slinga 2 på retur
Instämmer i kören - kolla först att du verkligen har vatten i slingorna! Blev själv förvånad över hur länge man behövde spola min 100-metersslinga i köket innan luften var väck... Avluftningsfunktionen på cirkulationspumpen är bara till för att bli av med luft som fastnat i själva pumphuset - inte i resten av systemet.
Luftningsnippeln för hela systemet är den som den genomskinliga slangstumpen är ansluten till, men det visste du säkert redan.
Luftningsnippeln för hela systemet är den som den genomskinliga slangstumpen är ansluten till, men det visste du säkert redan.
Rörisen som installerade systemet fyllde med vatten och luftade och rensade. Så när elektrikern hade kopplat in elen så körde vi igång med avluftning och injustering. Då tömde vi lite smutsigt vatten tills det var klart och körde igång pumpen. Just då kändes rören lite ljumna, tillflödet (vita slingor höger) gentemot returflödet (vita slingor vänster). Men det blev ju aldrig varmt i rummet och slingorna svalnade. Så då antar jag att det är rätt kopplat..? Kände å andra sidan inte att returslingorna blev någon skillnad i temp. Ska det vara så dumt att slinga 1 ligger på tilloppet och slinga 2 på returen? Slingorna är uppemot 70 meter tillsammans.
Det kom luft när vi luftade.
Nipplarna ovanpå tilloppet/minifördelaren är helt öppna/utskruvade, vilket borde vara fullt blås? Men hur justerar man dem vidare? Står ju inget i manualen. Som förövrigt kunde haft lite fler förslag i sin felsökningfgo skrev:
Vad har du för värmekälla? Värmepump? Prova att höja cirkulationspumpen där ett snäpp. Om det inte går, så prova att stänga VF-ventilen lite på LK-shunten.J janetpro skrev:Rörisen som installerade systemet fyllde med vatten och luftade och rensade. Så när elektrikern hade kopplat in elen så körde vi igång med avluftning och injustering. Då tömde vi lite smutsigt vatten tills det var klart och körde igång pumpen. Just då kändes rören lite ljumna, tillflödet (vita slingor höger) gentemot returflödet (vita slingor vänster). Men det blev ju aldrig varmt i rummet och slingorna svalnade. Så då antar jag att det är rätt kopplat..? Kände å andra sidan inte att returslingorna blev någon skillnad i temp. Ska det vara så dumt att slinga 1 ligger på tilloppet och slinga 2 på returen? Slingorna är uppemot 70 meter tillsammans.
Nipplarna ovanpå tilloppet/minifördelaren är helt öppna/utskruvade, vilket borde vara fullt blås? Men hur justerar man dem vidare? Står ju inget i manualen. Som förövrigt kunde haft lite fler förslag i sin felsökning
Tack för input! Testade att höja cirkulationspumpen och ökade på trycket i systemet tillfälligt och luftade igen. Nu kom det mycket luft! Lurigt! Så nu är det värme i rören!L lordi skrev:
Kan tilläggas att LK menar att systemet ska fyllas med påfyllningsventilen i shunten men rörisen fyllde på via centralsystemet.
Vad bra att det löste sig.J janetpro skrev:Tack för input! Testade att höja cirkulationspumpen och ökade på trycket i systemet tillfälligt och luftade igen. Nu kom det mycket luft! Lurigt! Så nu är det värme i rören!
Kan tilläggas att LK menar att systemet ska fyllas med påfyllningsventilen i shunten men rörisen fyllde på via centralsystemet.
Ja man fyller och luftar slingorna direkt på shunten vid driftsättning. Det bästa är att koppla en slang på påfyllningsventilen och, om det går, koppla en längre slang istället för den genomskinliga som följer med, och en leda ut vattnet till ett avlopp eller ut genom fönstret. Sen stänger man alla slingor utom en, och spolar tills det inte kommer någon luft. Sen gör man likadant med nästa slinga.
Man behöver spola i flera minuter på varje slinga för att få ut all luft.
Om man senare behöver öka trycket så gör man det vid pannan eller värmepumpen eller vad man nu har.
Ok, det var slarvigt av tomten. Då kan det hända att det behövs en riktig luftning. Men det märker du om det inte blir varmt som det ska på båda slingorna. Det brukar ta någon/några dagar för värmen att stabilisera sig, speciellt om slingorna ligger i betong.J janetpro skrev:
Klicka här för att svara