Hallå!

Jag håller på och fixa ordning dotterns rum och har funnit denna ram bakom tapeten. Den sitter nämligen där murstocken till skorstenen går. Jag vet inte om den är genomgående, men jag skulle behöva ta bort ramen. Vi använder inte kaminen idag och har inga planer på att använda den heller.

Vad kan den ha haft för syfte?
Kan jag ta bort den?

Gammal ventilationsram för skorsten bakom tapet i hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

///Salonen

Claes Sörmland
Det ser ut som en gammal friskluftsventil som nån geggat igen med betong/fix (som dessutom har krympt i torkningen).

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ut som en gammal friskluftsventil som nån geggat igen med betong/fix (som dessutom har krympt i torkningen).
Det var min tanke också, men när jag såg att murstocken låg bakom så blev jag fundersam. Murstocken har suttit där sedan huset byggdes. Varför skulle en ventil monteras där? Kaminen sitter nere i källaren medans denna lucka är i en av rummen på övervåningen. Kan dem använt murstocken som ventilation kanske?

Claes Sörmland
Lilametallic Lilametallic skrev:
Det var min tanke också, men när jag såg att murstocken låg bakom så blev jag fundersam. Murstocken har suttit där sedan huset byggdes. Varför skulle en ventil monteras där? Kaminen sitter nere i källaren medans denna lucka är i en av rummen på övervåningen. Kan dem använt murstocken som ventilation kanske?
Är huset från före centralvärmens tid så fanns det nog en eldstad i varje rum. Typ en kakelugn om huset inte är uråldrigt. Sen rev man ut kakelugnarna när centralvärme installerades och då monterade man ofta ventilationsstosar i de gamla rökgångarna.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är huset från före centralvärmens tid så fanns det nog en eldstad i varje rum. Typ en kakelugn om huset inte är uråldrigt. Sen rev man ut kakelugnarna när centralvärme installerades och då monterade man ofta ventilationsstosar i de gamla rökgångarna.
Ah! Där sa du det. Att jag inte tänkt på det innan. Tack så hjärtligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.