Sittställning
Hej

Jag har idag jordvärme och källare. Min tanke är att källaren ska hålla i princip samma temp alltid, runt 21 grader är min tanke.

Jag har försökt ställa framledningstempen på 30 grader från 30 grader ner till 0 där jag sen leder fram lite värmare. Men jag tänker säkert helt fel.
Har en utegivare men efter att ha plockat bort massvis med radiatorer efter ombyggnad och satt in en luft luft istället så känner jag att jag vill ha en konstant temp i källaren.
Det jag laborera med blev nog inte så bra för den har varnat lite för olika saker ..

Har tilläggsisolerat halva huset nu också så jag tappar inte lika mycket värme längre...

Lång historia kort - jag vill alltid ha 21 grader i källaren.

Vad är det för reglercentral på jordvärmeanläggningen?

om reglercentralen kan ha utegivare, innegivare & framledningsgivare så är det lättast att få jämn rumstemperatur.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sittställning
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för reglercentral på jordvärmeanläggningen?

om reglercentralen kan ha utegivare, innegivare & framledningsgivare så är det lättast att få jämn rumstemperatur.
Idag går pannan bara på yttertemp, tänkte komplettera med innegivare. Och nu kanske som du säger framledningstempgivare.

Ska framledningstempgivare göra stor skillnad tror du ?

Utan framledningsledare så vet inte reglercentralen vad som faktiskt matas ut i framledningen.
Minimum är framledningsgivare, inne-/utegivare gör bara att temperatursvängningarna blir mindre.

Sittställning Forlowt skrev:
Idag går pannan bara på yttertemp, tänkte komplettera med innegivare. Och nu kanske som du säger framledningstempgivare.

Ska framledningstempgivare göra stor skillnad tror du ?
Du försöker idag reglera med en givare som har relativt lite med att gör vilken temperatur du får i källaren..
Utetemperaturen påverkas snabbt, du har en stor termisk massa runt källaren som gör att värmeförlusterna från källaren påverkas långsamt.

Du behöver en innegivare i källaren att reglera mot för att få rätt temperatur i källaren

Har inte värmepumpen en givare för framledningstemperatur, som gör att du kan ställa den på en specifik temperatur?

Termostat som visar 21 grader Celsius inomhus och 60 grader framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med min innegivare är det alltid 21˚ och framledningstemperaturen varierar från ”kallt” = rumstemp till upp till 60˚ en kall blåsig vinterdag.
Regleringen är snabb, så är man 20 personer på kalas så är elementen kalla efter någon timme och när temperaturen sjunker ner mot 21˚ så möter den med ökad framledningstemperatur.
Är helnöjd med regeleringen.

Sittställning
M mattoys skrev:
Du försöker idag reglera med en givare som har relativt lite med att gör vilken temperatur du får i källaren..
Utetemperaturen påverkas snabbt, du har en stor termisk massa runt källaren som gör att värmeförlusterna från källaren påverkas långsamt.

Du behöver en innegivare i källaren att reglera mot för att få rätt temperatur i källaren

Har inte värmepumpen en givare för framledningstemperatur, som gör att du kan ställa den på en specifik temperatur?

Jo visst har den det, det jag upptäckte när jag ställde var att retur tempen blev för hög vid en behaglig temp i källaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.