3 376 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Smäller till i elementen, luft?
Har fyllt upp och luftat elementen i hela fastigheten (16 stycken) ett antal gånger, även luftat cirkulationspump enligt instruktion men emellanåt smäller det till i vissa element. Inget jättehögt ljud men väldigt avvikande.
Lite osäker på vad det kan bero på. Har luftat och fyllt på systemet så mycket så borde inte finnas luft kvar.
Kan det tänkas att det läcker in luft nånstans? Eller är det övertrycksventilen som är knäpp? Tycker inte trycket ser ut att stämma. Ligger på knappt 0,3 bar, ändå är det ca 1,4 meter från ventilen till högsta punkten på elementet. Borde ju ligga på 1,4 bar då eller hur?
Om det är expansionskärlet som spökar, är det något man kan åtgärda själv eller behöver man ha hit en luft-tekniker?
Lite osäker på vad det kan bero på. Har luftat och fyllt på systemet så mycket så borde inte finnas luft kvar.
Kan det tänkas att det läcker in luft nånstans? Eller är det övertrycksventilen som är knäpp? Tycker inte trycket ser ut att stämma. Ligger på knappt 0,3 bar, ändå är det ca 1,4 meter från ventilen till högsta punkten på elementet. Borde ju ligga på 1,4 bar då eller hur?
Om det är expansionskärlet som spökar, är det något man kan åtgärda själv eller behöver man ha hit en luft-tekniker?
Åh hej å hå, inte konstigt om det verkade lite skumt... Tack för att du fick mig till rätta med vetenskapen i alla fall...Åsa Lund skrev:
Men problemet kvarstår. Nere vid cirkulationspumpen gnisslar det emellanåt och låter som det bubblar. Ändå har jag som sagt fyllt systemet, luftat pump, element och gud vet vad. Är ju om expansionskärlet är fel nånstans, eller läcker in luft?
Det finns rätt många trådar här på Byggahus om att kolla trycket i expansionskärl, lagom tryck i systemet och lufta elementen. Med instruktioner steg för steg hur man ska gå till väga. Leta en stund så hittar du!
Har stängt av pump och värme nu så ska vänta tills systemet kallnar för att kolla vad trycket ligger på.Åsa Lund skrev:
Hittade en formel (höjd från tryckventil till högsta punkt * 0,1 + 0,1) där jag fick fram ca 0.22 bar i tryck, och då ska det vara när systemet är svalt. Från ventilen är det 120 cm upp till övre delen av elementet +/- 5 cm.
Så ska väl justera med påfyllning därefter, och prova höja värmen och se om det blir bättre eller fortsätter låta.
Kolla trycket i expansionskärl oxå när du håller på. Då ska det i princip vara utan tryck i rören och så kollar du trycket i blåsan i röda kärlet, som en bilventil. Det trycket ska nog vara på 0,5 bar tycker jag.
Ta samma tryck i rörsystemet sedan.
Därefter dags att lufta element och sedan fylla på vatten till rätt tryck igen.
Sist av allt startar du pumpen igen.
Lycka till!
Ta samma tryck i rörsystemet sedan.
Därefter dags att lufta element och sedan fylla på vatten till rätt tryck igen.
Sist av allt startar du pumpen igen.
Lycka till!
Klicka här för att svara