Hej!
Ny på forumet, hoppas inte tråden hamnar fel! Tyvärr är det en rätt lång historia för en kanske enkel fråga...

Vi är relativt nyinflyttade i ett hus byggt 1937.som uppvärmning har vi en oljepanna från 1979, en ctc 451b. Den ska relativt snart bytas mot bergvärme, men nu har jag fått problem.

När vi var nyinflyttade i huset lyckades vi vid ett tillfälle stänga av brännaren - korkat men vi trodde det var en lysknapp.... Hur som helst, när det hände började ett element i badrummet läcka ur en gammal ventil när vi slog på den igen. Det slutade läcka och vi kontaktade en rörmokare som skulle komma och byta ut ventilen men denne var senare omöjlig att få tag på.

Igår hade vi en annan rörmokare hemma i ett annat ärende. Jag berättade att vi inte riktigt vet hur pannan ska hanteras och han visade hur man fyllde på systemet och sänkte temperaturen på termostaten då den stod på 80 grader och pannan gick igång hela tiden. Bara någon minut senare började elementet i badrummet läcka igen. Fick hjälp av rörmokaren att tappa ut vatten ur pannan och allt verkade frid och fröjd, det slutade läcka och vi bokade en tid för att byta den där ventilen.

Tydligen blev dock inte ventilen för påfyllning helt stängd (gammal och sliten) och jag noterade att vattnet ökade en aning. I morse vaknade jag så till vatten på badrumsgolvet och elementet hade läckt igen.

Rörmokaren var otroligt hjälpsam och jag lyckades själv tappa ur mer vatten ur pannan. Noterade sedan att temperaturen i ackumulatortanken står på 45 grader, mellan allt detta hade jag också hunnit ta en dusch (det kanske var korkat det också men jag ville se om elementet skulle läcka mer om pannan gick igång och det var enklaste sättet). Jag höjde försiktigt temperaturen i termostaten och den är nu uppe i 70 grader, men varje gång jag rör den kommer det lite vatten ur elementet så jag vågar inte riktigt ratta hur mycket som helst.

Hur som helst, temperaturen på pannan står på 70 grader men ackumulatortankens temperatur är fortfarande 45. Har jag gjort något fel, eller får jag helt enkelt räkna med att det tar tid innan den stiger? Innan gårdagen har den stått på 60 grader.

Hoppas någon har orkat läsa allt, kanske är jag alldeles för långrandig men då jag är såpass okunnig vill jag ge all information jag har...

Vet inte om bilder hjälper på något sätt men laddar upp ändå. Första bilden visar hur det just nu ser ut på pannan. Då läcker inte elementet, och det droppar inte heller i det. Går det över 5 så börjar läckaget. Andra bilden visar temperaturmätaren på ackumulatortanken. Temperaturmätare på en panna märkt CTC visar strax under 60 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturmätare på ackumulatortank visar över 50 grader Celsius.
Skapa konto

T Tramsnamn skrev:
Vet inte om bilder hjälper på något sätt men laddar upp ändå. Första bilden visar hur det just nu ser ut på pannan. Då läcker inte elementet, och det droppar inte heller i det. Går det över 5 så börjar läckaget. Andra bilden visar temperaturmätaren på ackumulatortanken. [bild] [bild]
Ytterligare ett tillägg... Efter ivrig googling har jag hittat information om skiktning. När jag började leta hittade jag en ytterligare temperaturmätare gömd nära golvet, den står på 30 grader. Börjar nu fundera på om det äntligen är så att vi har lyckats få till så att elementen inte är varma, vilket de har varit trots att det har varit 30 grader ute och jag har försökt styra tempen inne så som dödsbodelägaren sa att man gjorde?
Har försökt följa ledningarna och det verkar som varmvattnet faktiskt kommer från pannan och inte från tanken... Vilket äventyr det här blev.

Foton på pannan framifrån och lite på översidan så det syns vad du har.

J jonaserik skrev:
Foton på pannan framifrån och lite på översidan så det syns vad du har.
Är som sagt långt ifrån proffs på det här, så säg till om bilderna är dåliga! Försökte få med en där rören till acktanken syns också Gammal grön CTC pannan med rör och anslutning för acktank synlig i ett källarrum, rör går in i en vägg.
Skapa konto
Ackumulatortank omgiven av rör och el-generator, en del rör går in genom en vägg.
Skapa konto
VVS-installation med rör och ackumulatortank, några rör går in genom en vägg.
Skapa konto
VVS-installation med rör och pumpar nära en vägg, några rör går genom väggen.
Skapa konto
men tyvärr går de genom en vägg...

Troligtvis så finns det en shuntmotor på ett rör från tanken av äldre modell, den reglerar värmen i huset efter vad temperaturen är på utsidan. kan se röret som går ut till elementen så följ det baklänges mot tanken och se om det finns något i dina ögon konstig sak med en arm på som vrider sig. Näst sista bilden ser ut att vara blandningsventil för varmvatten , på vredet är det säkert markering öka/minska eller +/-.

J jonaserik skrev:
Troligtvis så finns det en shuntmotor på ett rör från tanken av äldre modell, den reglerar värmen i huset efter vad temperaturen är på utsidan. kan se röret som går ut till elementen så följ det baklänges mot tanken och se om det finns något i dina ögon konstig sak med en arm på som vrider sig. Näst sista bilden ser ut att vara blandningsventil för varmvatten , på vredet är det säkert markering öka/minska eller +/-.
I mina ögon ser tyvärr allt det här konstigt ut:crysmile:
Tilläggas ska att husets förre ägare dessutom har gjort ett försök att installera solvärme (enligt de som vet med alldeles för lite paneler) men kopplade aldrig in denna, men rören ska gå in i samma tank om jag har förstått det rätt. Ska gå ner igen strax och se om jag kan hitta på det du pratar om.

Men borde inte värmen i tanken ha stigit när jag har höjt värmen i pannan med 10 grader sedan i morse? Har ingenting emot om elementen för en gångs skull inte är varma, men oroar mig för om varmvattnet inte skulle vara mer än 45 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.