Jag har köpt ett shuntskåp för min golvvärmeinstallation, men får inte ihop det. Fördelaren är förskjuten sett till hålen i skåpsbotten. Ska inte hålen vara rakt under fördelarens anslutningar?

Shunten verkar hamna precis över primärkretsens anslutningar från golvet, så det känns som att den sitter rätt.

Sedan skall fördelaren förses med avstängningsventiler enligt manualen. Då hamnar fördelaren ännu mer förskjutet, eller är det bara jag som inte fattar hur man skall göra? Kulventilen bygger 65mm, och jag antar att den sätts direkt på fördelarens högra sida. För att få plats skulle jag behöva borra hål i skåpets vänstra sida...

Vad gör jag för fel?

• Öppet shuntskåp med golvvärmefördelare, termostatventiler, och en centralt placerad shuntgrupp på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Har du själv satt i dom svarta gummitätningarna i botten?

När du maxar installationen med 12 slingor kan du inte ha allt sitta så där långt till vänster i skåpet.
Enligt manualen ser det ut som det finns fler hål att välja på så du kommer mer till höger med fördelarna+schunt.

https://www.lksystems.se/sv/produkt.../fordelarskap/lk-shuntskap-vs2-_77772500.aspx
https://www.lksystems.se/globalasse..._lk-shuntskap-vs2-lk-shuntskap-vs2-prefab.pdf

Teknisk ritning av LK Fördelarskåp GV för golvvärmeinstallation med måttangivelser och utstansningsbara hålpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Har du själv satt i dom svarta gummitätningarna i botten?

När du maxar installationen med 12 slingor kan du inte ha allt sitta så där långt till vänster i skåpet.
Enligt manualen ser det ut som det finns fler hål att välja på så du kommer mer till höger med fördelarna+schunt.

[länk]
[länk]

[bild]
Ja, jag satte i tätningarna för att hålla reda på dem. De får lätt fötter annars...

Det sitter tätningar i alla hål. Finns inga knockouts för slingorna.

Shunten sitter i sitt fäste, det verkar jag inte kunna ändra, eller? För att kunna flytta fördelaren längre till höger så måste shunten också flyttas, och då "missar" jag de hålen.

Hur brukar man göra med ventilerna? Strunta i dem?:thinking:

Du behöver väl inte avstängningsventiler när shunten sitter i skåpet, den har egen avstängning mot primärsidan.

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du behöver väl inte avstängningsventiler när shunten sitter i skåpet, den har egen avstängning mot primärsidan.
Det har du rätt i, jag stirrade mig blind på instruktionen för fördelaren där man säger att det skall (nåja) kompletteras med ventiler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.