Hej ämnar att bryta upp golvet i köket och tänkte då lägga golvspånskivor med spår och lägga ner slang i ca 15 kvm ,har direkt el annars ,frågan är om det går bra att driva golvet med elpatron o shunt ,mvh

Det funkar. Typ en minipanna. Shunt behövs inte om du kan styra framledningen.

Men det känns som rätt mycket överkurs för endast 15 m2. Jag skulle lagt elslingor om inte det är så att du tänkt lägga golvvärme i resten av huset också.

L lordi skrev:

Men det känns som rätt mycket överkurs för endast 15 m2. Jag skulle lagt elslingor om inte det är så att du tänkt lägga golvvärme i resten av huset också.
Håller med, pay-off tiden på så liten yta blir låång kontra elgolvvärme.

L lordi skrev:

Ja har som avsikt att öka på det vattenburna efter hand ,har elvärme i ett golv men det känns mer tillförlitlig med vattenburen mer valmöjligheter .

björnuf björnuf skrev:
Ja har som avsikt att öka på det vattenburna efter hand ,har elvärme i ett golv men det känns mer tillförlitlig med vattenburen mer valmöjligheter .
Jag rekommenderar då att börja titta på en värmepumpslösning framöver. En elpanna funkar som ett provisorium, men energikostnaden blir ungefär samma som direktel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.