Värme allmänt
Kallebo: [citat] Tack för länkarna, intressant att betong också kan lagra in betydande energimängder. Men det jag saknar är hur stor yta jag behöver ha för att överföra energin mha plaströr. Jag har hittat tabeller över värmeförluster i pexrör i luft, men överföringen i betong hittar jag inte. Samtidigt har en värmeväxlare inte speciellt stor yta, så man tycker ju att man borde kunna
MariaiÖstergötland: [citat] Tack för ditt svar! Jag ska försöka rota fram papperen vi (kanske) fick vid installationen. Stackars killen var här mellan kl 16 och 20 och vår enda kommunikation bestod av att jag frågade då och då "Hur går det?" varpå han svarade tröttare och tröttare "Det går framåt". När han var färdig såg vi bara fotsulorna på honom när han pep ut genom dörren. Så nån
85magnus: Tjenna. Jo för fasen det sitter uppe och värt varenda krona. Finns några nackdelar men fördelarna överväger dem med råge. Räckvidden är jäkla bra. Jag har ju ca 35m till pannrummet och har satt mottagaren utanpå pannrrummet i en ip-dosa och gatewayn på övervåningen i fönstret mot pannrummet så den funkar bra med den ena innegivaren. Däremot så är den innegivaren med display
Surgubbe: Ska byta till ny radiator och rören kommer upp 35 mm för nära väggen. Finns det någon excenter som klarar det eller måste jag ha två ovanpå varandra? Tack på förhand!
MathiasS: om det är ett vanligt pexrör (Grått är lite ovanligt?) värmer man röret för att fixa knäcken som detta. LK; Uponor etc har instruktioner för hur man gör.
useless: Det brukar stå på ratten vad det är för öppningstryck. Mät gängan och köp en i rätt dimension med rätt tryck. https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
useless: [citat] Verkningsgraden på en elpatron är alltid 100%. Däremot kan det bli en del värmeförluster via skorstenen, men det går ju som sagt var att undvika genom att plugga rökröret när man inte eldar.
Tony_L: Mycket info och bra info (y) Den jävlas dock fortfarande, sitter som berget. Har dränkt den i 5-56, dragit, vickat och bankat. :thinking:
Jfda: [citat] Uppskattar om vi inter har denna tonen i mina inlägg. Bara onödigt.
Granström2: Har det alltid varit så? Termostaten är troligen en "inte originaldel" till ventilen där en förlängning av tryckpinnen på termostaten har ingått från början men ramlat bort. Termostaten kan därför inte trycka in ventilens pinne så långt som behövs
To66e: [citat] Nu förstår jag. Tack för all hjälp :-D
Velifer: [citat] Jag ska först vänta och se om radiatorn blir för varm eller för kall, eller ”lagom”. Om jag inte är nöjd så byter jag termostat på den, men det får bli i en annan tråd ;).
MrJay: Hej, tittar på golvvärme och fick förslag från Uponor på "Uponor Smatrix Base Termostat T-145 Bus Pod" (vårt krav var att vi vill ha trådade enheter) som är kopplade till Uponor Smatrix Base Pulse reglercentral. Dessa är minst sagt fula/gammeldags och jag såg att det finns en annan modell som heter T-149 som ser rätt OK ut och misstänker det är bara att köpa dessa istället om man
To66e: [citat] Jag förstår. Ja när jag tänker efter så är det ju vettigare med larm under diskhon. Konstigt att han rekomenderade det. Men värt att veta är att vattnet värms upp med luft/vatten panna. Men det är ju slutet system.
Luttrad: Undrar om de som skrev här för 6 år sedan installerade väggvärme, och hur det har fungerat.
Mercruiser: Hade lätt behållit LLVP för kyla och ev. tilläggsvärme/backup. Flera goda skäl än kyla kan vara: Den är ny, varför krångla till det. Nedmontering av kyltekniker kostar? Du måste annars återställa ytsikt och fasad. Är den ful? Sitter den dåligt placerad?
fredand44: Hej, Du menar att det går att få den peppad med "Tanken ska vara komplett dvs ha solslinga, patron för vindkraft, anslutning till vedpanna, anslutning till luft/vatten värmepump samt patron för el från elnätet." som TS önskade? Mvh Fredrik
BrokenArrow: [citat] Ja, har du en värmepumpsdel kopplad till din elpanna så förstår jag att du vill anpassa framledningen till behovet.
Snukke86: Tack för era snabba svar. Grymt imponerad av detta forum. (Tror jag hade 3 svar på en halvtimme) @Granström2 har funderat mycket på en skjutdörr men sitter en elcentral ivägen:) den här jäkla dörren börjar bli dyr att flytta nu haha :) Men tror jag tar röris på det, är själv ganska händig men med tanke på att rören behöver byggas in så känns det dumt :) // Christian
Bellarini: [citat] Åh, tack. Mycket användbart! Det blir nog att beställa nytt eller kontakta rörkrökaren.
Ioo: Jag har testat att skruva av en radiator som är på nv och som sen går vidare upp till en av dom kalla. Radiatorn på nv blir inte kall men det börjar krypa upp värme till öv. Alltid något. Men det kommer inte ut nån luft i kompisen på öv. Däremot kommer det lite mer i det andra kalla på öv, men när jag fyller på vatten så rinner det ut lika mycket i skvallerröret igen, eller det
BuzyBi: Finns det golvvärmesystem som drivs av sol eller vind och som kan installeras i ett vanligt litet hus? Var kan man hitta det i så fall? Tack på förhand!
Grillen: Försöker banta och flytta en del rör till radiatorerna i källaren och tänkte bolla lite idèer här innan jag kontaktar vvs-firmor. Jag har ritat upp på ett ungefär hur systemet ser ut idag och dels skulle jag vilja banta ned rören som är innanför den gröna rektangeln på bilden då det är 4 rör i dagsläget som går till 3 radiatorer, 2 i källaren och 1 i garaget. Går detta att
jonaserik: Det du ska titta efter är om en manometer visar ca 1 bar som kanske sitter i samband med ett rött kärl. en burk som en badboll i storlek och då är det på vinden bortkapat, bara ta bort., du får se hur röret ut på taket eller på sidan om huset är appliserat. På taket kan det vara en vattentät genomförning som måste göras om.
prototypen: Bild på hela kortet, fram och baksida. Ohmmät den grå cylindern. Protte
Taxture: Då väljer du ju mellan en vvb och en flvpvvb Och inte en vvb och en flvp med vvb För mig är det två olika saker ;) Trodde du hittat en flvp med vvb så billigt
To66e: [citat] Ja jag har också reagerat på att kopplingarna är lite märkligt dragna. Inte det snyggaste men jag har inget att jämföra med som ny husägare hur det bör och kan se ut :-) Ska be en lokal värmefirma.
jonaserik: Ja 10 rör i batteriet men många slingor så det jämnar ut sig med tryckfall, se till att du har möjlighet att montera en pump om det behövs plats för det. Inte fel att ligga i framkant med något