S
Surgubbe: Jag måste strypa två stycken en-rörslingor. Jag vet inte om det spelar någon roll om jag stryper i början eller slutet av slingan. Men i starten finns ett bra lättåtkommligt ställe där rören delar sig och blir prisolrör. Idag sitter det ballofixer där. Kan någon tipsa som vilka manuella ventiler som passar? I framtida byte av värmepump blir det arbetstank istället, men nu skulle
0 svar · 487 läst
A
anen: Så här ser det ut bakom "täckningen". Ser ut som att det behöver kläs in på något sätt... är som "mjuk folie" runt röret. Några idéer?
6 svar · 2,7k läst
·
F
fribygg: Jag tror att solceller ihop med tex Jämtkrafts dela vattnet lönar sig, men det förutsätter ju att det inte blir någon ny fastighetsskatt eller nått annat liknande påfund från stat eller kommun under lång tid. Återbetalningstid på 10-15 år och livslängd 25 år på solceller. Jag vill och vågar inte installera solel utan att ha ett nytt tätt tak under så det är inte aktuellt med
3 svar · 1,0k läst
M
-MH-: Vad är ett fördelarrör om inte en fog?
8 svar · 8,4k läst
·
S
Sommarochsol: Tack så jätte mycket mathiash77 för svar och länkar. Jag ska börja med att kolla av lite själv först. Men kommer troligen behöva ta hit en expert som ställer in rätt värden till mig. Jag är tacksam för den hjälp jag fått hitills / Lena
10 svar · 3,2k läst
·
B
Byggsnyggen: Utan att vara dumsnål försöker jag hålla nere kostnaderna så mycket det går. Det är ju ett fritidshus även om vi kommer att vistas där mer och mer med tiden. Var orolig för att det blir kalla golv och ojämn värme men då kanske inte detta är ett problem? Som ni skriver så finns det ju en fördel med att på sommaren kunna använda kylfunktionen.
4 svar · 1,0k läst
H
Hagop: Aha då hänger jag med. Tack så mkt för alla svar
14 svar · 2,1k läst
M
Mikkepikke: Hej! har kopplat in Smatrix base och startat upp den. Fungerade alldeles utmärkt att programmera in alla rumstermostatet osv. men den står och lyser rött. Ska den lysa rött?
0 svar · 2,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det kan omöjligt vara så noga. Lägg plåtar där du kan och skulle det bli en liten värmeskillnad här och där, spelar väl det ingen roll. Man skall inte joxa till det. Staffan
1 svar · 1,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Skulle tro att det är Vatette. Propp heter delen. Staffan
1 svar · 1,2k läst
·
K
Krux: Lånar lite! Har någon något bra tips på prisvärd infravärme? Uterummet är ca 25 kvm
9 svar · 3,6k läst
J
jonaserik: Dom med ställdon på sköter sig själva, den utan vrides vänstervarv så öppnar ventilen sig invändigt. Ett tips blir du utan värme på övriga till vintern så kan piggen under donet ha fastnat i stängt läge ( en klassiker efter sommaren ) sitter en mutter under donen och donet kan tas bort och se om piggen är nere max , knackas på lite halvhårt och den släpper, vips så kommer
1 svar · 825 läst
·
J
Jan_G: Jag installerade en Mitsubishi Ecodan SW75 i höstas. Väldigt nöjd. Just nu finns det en kampanj på BissiBissi: https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/swm80-ecodan-mitsubishi-electric-6526 75' + 20' i inst inkl ROT. Det finns nån större variant också om man behöver. En sak bara, innedelen är 10 cm djupare är Nibes. För 55 000 får man många
6 svar · 6,1k läst
gadeberg
gadeberg: Hej. Går i samma tankar. Så nu är man ju nyfiken på hur det gick för dig.
21 svar · 6,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: När jag gick på rörmokarskola 1976 hette den ""Bäst" . Slottsventil, tror jag är ett nutida romantiserat namn för samma attiralg. Staffan
5 svar · 1,3k läst
C
calle336: Jo ved vill jag inte hålla på med. Säljer ved dyrt så ska inte elda den själv. Samt så är ju bergvärme smidigare. Fått offerter på bergvärme och jordvärme. Trots att vi har gärde precis bakom huset så drar priset iväg. 1v grävjobb plus slang så blir det inte mkt billigare. Måste ju leja ut det då jag inte hinner gräva själv.
6 svar · 1,4k läst
P
Plutus: Det saknas lite information för att ge ett bra svar, ska elementen bytas eller är det bara termostaterna? ska vedpannan bort eller ska bara värmepumpen bara kopplas in på befintliga rören?
2 svar · 1,4k läst
T
ToRy: Nej, det är ju helt rätt. Sådana värmesystem är väl tänkt att beläggas med flytande golv, typ klickgolv. Personligen skulle jag vara jäkligt nervös om jag var "tvungen" att spika fast mitt golv oavsett hur bra koll jag hade på var värmeslingorna ligger och även om det var en decimeter mellan slingorna. Finns det någon som har spikat golv på sitt värmesystem? edit: Gick tillbaka
64 svar · 9,7k läst
·
G
Granström2: Elpatronens infästning i pannan är den svaga punkten på den här panntypen. Där brukar det rosta.
2 svar · 1,2k läst
J
jtkarlsson: Ser nu att kopplingen på andra bilden ser konstig ut, men det måste vara en skugga eller något. Bifogar en ny bild på den kopplingen
1 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Var på rören är dom nya stora kopplade, före eller efter har inte så stor betydelse , före så stjäl dom flödet för dom andra på ett lättare sätt, stryp ner dom lite och prova, efter blir nästan lika då flödet gå lättaste vägen och kanske inte som du vill. Prova.
35 svar · 11,6k läst
·
J
Jensengenius: Bra beslut, jag velar mellan luft eller bergvärme och även solceller poppar upp då och då.
5 svar · 2,6k läst
·
A
addeholmberg: [citat] tack så mycket
2 svar · 1,8k läst
·
L
Luha: Det löste sig. Jag kunde putta elementet lite åt höger, samtidigt som jag kunde få dit en vingklippt nyckel, sedan vara det bara att fippla lite med tången. Nu vet jag till nästa gång ;)
6 svar · 1,0k läst
·
S0MMER
S0MMER: Skicka till danfoss och fråga :) https://www.danfoss.com/sv-se/contact-us/contacts-list/?filter=type%3Adanfoss-sales-service-center&id=AC502F8031037C843A2053473E0AE737
1 svar · 681 läst
·
L
Luha: Någon bättre vetande får gärna dela med sig av sin kunskap :)
6 svar · 981 läst
·
martin43
martin43: Om du väljer att lägga el i hall och kök, se till att installera en termostat typ Devireg touch eller liknande, så programmerar du den att bara värma golven en kort stund på morgonen på vardagar och kanske en sväng på eftermiddagen innan ni kommer hem etc. Då går det inte åt så mycket el. Det förutsätter förstås att luftvärmepumpen kan hålla huset varmt, så att elgolvvärmen
15 svar · 2,2k läst
N
nallepu: Finns det inget här https://www.ivt.se/support/manualer/?query=IVT%20490&searchAllDocuments=true
6 svar · 870 läst
heyday
heyday: [citat] Lossa på termostaten då går den på max hela tiden... Jag har iaf lossat på den vridbara givaren och därefter skruvat tillbaka den försiktigt så att den är rak, antar att det är vridbara delen som justerar inflödet av varmvatten??
7 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.