Hej
Jag skall göra en tillbyggnad likt en klassisk punschveranda, krypgrund, isolerat och med 3-glas fönster, storlek ca 16kvm.
Denna ligger i anslutning till köket och så långt ifrån pannrummet man kan tänka sig (10-15m).

Tänkte lägga ner vattenburen golvvärme men funderar på hur avancerat det blir att koppla in detta till bergvärmen med radiatorer i hela huset.

Kan man knycka varmvatten från ledningar till befintligt element (som ev tas bort ) i köket och skicka på mer fart med en extra cirkulationspump eller räcker inte det någonstans.

//Tommy

S Stins skrev:
Hej
Jag skall göra en tillbyggnad likt en klassisk punschveranda, krypgrund, isolerat och med 3-glas fönster, storlek ca 16kvm.
Denna ligger i anslutning till köket och så långt ifrån pannrummet man kan tänka sig (10-15m).

Tänkte lägga ner vattenburen golvvärme men funderar på hur avancerat det blir att koppla in detta till bergvärmen med radiatorer i hela huset.

Kan man knycka varmvatten från ledningar till befintligt element (som ev tas bort ) i köket och skicka på mer fart med en extra cirkulationspump eller räcker inte det någonstans.

//Tommy
Jag skulle säga att antingen så nu bygger du ut befintlig radiatorkrets med en ny radiator i utbygget, behöver troligen inte ändra något annat....

Alternativet är en ny shuntgrupp för golvvärmen men det känns ju lite overkill för 16 kvm...

Ok alltså välja bort golvvärmen?
Tänkte det va gött att bli av med en radiator från rummet.

P PurreP skrev:
Jag skulle säga att antingen så nu bygger du ut befintlig radiatorkrets med en ny radiator i utbygget, behöver troligen inte ändra något annat....

Alternativet är en ny shuntgrupp för golvvärmen men det känns ju lite overkill för 16 kvm...

Jo, golvvärme. Går säkert att hitta mycket av materialet på tex Blocket.

• Gilla
Stins
  • Laddar…
Koppla på befintlig radiator parallellt och köra en termostat i uterummet då?
Hur grov slang bör jag välja?
Tänker att jag lägger slangen mellan glespanel med plåtar..

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, golvvärme. Går säkert att hitta mycket av materialet på tex Blocket.

S Stins skrev:
Ok alltså välja bort golvvärmen?
Tänkte det va gött att bli av med en radiator från rummet.

Beroende på konstruktion av radiatorersystemet kan det funka med en shunt. Du vill inte ha för höga framledningstemperaturer i golvet...

Just hur du ska koppla vågar jag inte svara på men jag planerar samma upplägg i framtiden med cirkpump någonstans ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.