Jag har en garageplatta på 35 kvm. 2 golvvärme slingor och elpanna mini mp4 fr värmebaronen.
Jag har nyligen fått igång installationen och den regleras mot utegivare. Jag förstår att då värmen slår av och på så flukturerar trycket men ska det verkligen pendla från ca 0,3 bar till dryga 1 bar? Hur vet jag då om jag har okej tryck? Någon som har tips om allt är okej eller om nått behöver göras. Se bilder på installation . Ca -9 grader när bilden togs.

• Väggmonterad elpanna med kopplingsutrustning och regleringsenheter i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på en värmesysteminstallation visar drygt 1 bar i ett garage med golvvärme.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med expansionskärl, tryckmätare, Wilo-cirkulationspump och Värmebaronens temperaturkontroll.
    Skapa konto
  • Installation av golvvärme med mätare som visar tryckvariation i systemet vid ca -9 grader utomhus.
    Skapa konto
Då expansionskärlet har ett förtryck på 1,5 bar har du ingen expansionsvolym i systemet om du kör med lägre tryck i värmesystemet än så. Så antingen sänker du lufttrycket i expansionskärlet (bilventilen högst upp) till 0,8-1 bar eller så höjer du trycket i värmesystemet till 1,5 bar.

M -MaH- skrev:
Då expansionskärlet har ett förtryck på 1,5 bar har du ingen expansionsvolym i systemet om du kör med lägre tryck i värmesystemet än så. Så antingen sänker du lufttrycket i expansionskärlet (bilventilen högst upp) till 0,8-1 bar eller så höjer du trycket i värmesystemet till 1,5 bar.
Tack för snabbt svar. Får bli att sänka i expansionskärlet. Provade trycka i mer glykol i systemet via en tryckspruta men kom inte upp mer än 1 bar.( Systemet fylldes i somras när det var varmt och slogs på nu i vinter så trycket var nära 0)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.