Hej, precis flyttat till hus och har en lite fråga. Har ett kallgarage där vattnet kommer in till kåken från gatan, se bilderna. Det är ca 7 minut ute och det verkar hålla 3+ inne vid den här temperaturen. Det sitter en elradiator, av minst sagt gammal modell, som förra ägaren nog använt för att se till att ledningarna inte fryser helt enkelt.

Finns det någon bättre och billigare lösning för det här än att bränna på med ett 2000w element? Frodtvakt lindat runt röret?

Avloppet går ut den här vägen också som syns på bilden.

All hjälp tas emot tacksamt.

• Vattenledningsrör och gammal elradiator i ett kallgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kallgaragehörn med synliga vattenledningsrör, gamla färgburkar och en spade, vilket indikerar ett behov av värmekälla för att förhindra frysskador.
    Skapa konto
  • Vattenledning i kallgarage med synlig frostskada och gammal elradiator, indikerar möjligt problem med isolering.
    Skapa konto
D
Varför ställer du inte ner elementet så att det inte drar 2000w. Jag tycker det ser ut som att elementet har en termostat. Ställ termostaten på plus 5 grader.

D
Det är -7 ute i Stockholm och garaget håller +3. Jag vågar påstå att det ska mycket till för att det ska bli minusgrader i ditt garage. Kanske -10 i två veckor. Det går långsamt i slutet, alltså det krävs många minusgrader/lång tid för att det ska gå från plusgrader till minusgrader.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Varför ställer du inte ner elementet så att det inte drar 2000w. Jag tycker det ser ut som att elementet har en termostat. Ställ termostaten på plus 5 grader.
Står på lägsta men sitter så illa till att det sitter vid garagedörren som gör att elementet går för fullt mest hela tiden.

D Derbyboy skrev:
Det är -7 ute i Stockholm och garaget håller +3. Jag vågar påstå att det ska mycket till för att det ska bli minusgrader i ditt garage. Kanske -10 i två veckor. Det går långsamt i slutet, alltså det krävs många minusgrader/lång tid för att det ska gå från plusgrader till minusgrader.
Kan det ändå inte vara klokt att köpa en frostvakt kabel och "linda" runt röret, innanför isoleringen, och helt enkelt ha lite hängslen och livrem? Med min tur så blir det -20 i fyra veckor. lol

D
Jag tycker det är lite konstigt att du har det så kallt i garaget, jordvärme och spillvärme från huset borde göra att det är mer än +3 grader. Kan det vara så att du har en mycket skev och otät garagedörr och/eller fönster. Är det ingen eller dålig isolering i taket?

Hade det varit mitt kallgarage hade jag köpt en värmekabel med termostat samt ett pack med isolering, vanlig 45mm och lindat runt och sen tejpat.

Jag hade också satt en termometer kopplad till telefonen så jag kan få pushnotis om temperaturen faller under tex 1,5 grader. Bara för att skänka lite extra trygghet.

The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Kan det ändå inte vara klokt att köpa en frostvakt kabel och "linda" runt röret, innanför isoleringen, och helt enkelt ha lite hängslen och livrem? Med min tur så blir det -20 i fyra veckor. lol
Du tänker rätt, skydda vattnet med frostkabel och isolera, isolera även avloppet, ta bort sånt som kan frysa sönder och stäng av elementet (eller montera en luft/luft som kan ställas på +7 gr, Jula har för 4-5 tusen)

D Derbyboy skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att du har det så kallt i garaget, jordvärme och spillvärme från huset borde göra att det är mer än +3 grader. Kan det vara så att du har en mycket skev och otät garagedörr och/eller fönster. Är det ingen eller dålig isolering i taket?

Hade det varit mitt kallgarage hade jag köpt en värmekabel med termostat samt ett pack med isolering, vanlig 45mm och lindat runt och sen tejpat.

Jag hade också satt en termometer kopplad till telefonen så jag kan få pushnotis om temperaturen faller under tex 1,5 grader. Bara för att skänka lite extra trygghet.
Garaget är 6-7 meter från huset, de sitter inte ihop.

D Derbyboy skrev:

Garaget står 10 meter från huset, därav problemet. Lol

Är säkerligen så att det inte är supertätt. Tror inte jag har wifi täckning i garaget men ska kolla. Alltid skönt att känna lite trygghet.

• Utsikt mot ett gult hus och trädgård med lätt snötäcke i gryningen eller skymningen.
    Skapa konto
D
En tanke som någon gärna får skjuta ner. Skulle det tex bli långvarigt strömavbrott skulle man då inte kunna öppna en kran (uppe i huset) för att därigenom förhindra frysning i rören som går i kallgaraget. Tänker att vatten i rörelse inte fryser.

Jag tänker att det tids nog kommer bli minusgrader i det där garaget (alltså i omgivningen) om man stänger av elementet. Frostvakten kommer bara värma precis runt rören men utanför (i garaget) kommer det kanske vara minusgrader om det varit kallt väldigt länge. Blir det då strömavbrott så kommer det efter ett tag bli minusgrader även i rören, dvs rören kommer frysa. Lite magasinerad värme finns det såklart i isoleringen och dessutom värmer vattnet i rören något. Tror kanske kommunalt vatten håller 4 grader (killgissning).

Alternativt dra igång ett elverk för att driva Frostvakten.

Jo, om man öppnar en kran lite så det rinner lite lite grann så förhindrar man att det fryser.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.