God kväll!
Har kallt i en av slingorna på nedre plan av huset, tänker mig att det är dags att lufta. Osäker på hur bara…
Fäster jag slangen vid utloppet (1) enligt bilden nedan? Jag har skruvat av locket och vridit lite på toppen utan att något händer?
Annars gissar jag att proceduren är att stänga returflödet (sitter en ventil vid bvp:n), stänga samtliga retursegment (2) på värmefördelaren, koppla en slang till spolningsventilen och sedan öppna ett retursegment i taget för genomspolning.
Har kallt i en av slingorna på nedre plan av huset, tänker mig att det är dags att lufta. Osäker på hur bara…
Fäster jag slangen vid utloppet (1) enligt bilden nedan? Jag har skruvat av locket och vridit lite på toppen utan att något händer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars gissar jag att proceduren är att stänga returflödet (sitter en ventil vid bvp:n), stänga samtliga retursegment (2) på värmefördelaren, koppla en slang till spolningsventilen och sedan öppna ett retursegment i taget för genomspolning.
Inga ställdon så blir det lite knepigare , de slingor som inte ska luftas bör vara stängda så flödet gåt rakt igenom den kalla. Nu så kommer det att spola i alla slingor. Det kan gå om det går att stänga på flödesmätarna, dom är strypare med. Det beror helt på om dom går att stänga, skriv upp hur markeringen står så det blir lika när dom återställs till värde. Ser lite trångt ut , en slang på din etta till ett avlopp och en slang på dito på på den övre som kopplas till en kran. , Gardenakoppling 20 passar der det ut som. Öppna 1:an med en luftnyckel på undersidan an 1:an, sätt tryck på slangen uppe och öppna den lite så kommer det att bli fart och ev luft åker ut. Kan du stänga matarrören vid VP , ( finns inga ventiler vid fördelarna ) , så gör det, då blir det bara GV som spolas igenom. Det tar nog ett litet tag innan det är rent på luft. Känn på slingan och när den är kall är nog ev luft borta.
Tack för svar.J jonaserik skrev:Inga ställdon så blir det lite knepigare , de slingor som inte ska luftas bör vara stängda så flödet gåt rakt igenom den kalla. Nu så kommer det att spola i alla slingor. Det kan gå om det går att stänga på flödesmätarna, dom är strypare med. Det beror helt på om dom går att stänga, skriv upp hur markeringen står så det blir lika när dom återställs till värde. Ser lite trångt ut , en slang på din etta till ett avlopp och en slang på dito på på den övre som kopplas till en kran. , Gardenakoppling 20 passar der det ut som. Öppna 1:an med en luftnyckel på undersidan an 1:an, sätt tryck på slangen uppe och öppna den lite så kommer det att bli fart och ev luft åker ut. Kan du stänga matarrören vid VP , ( finns inga ventiler vid fördelarna ) , så gör det, då blir det bara GV som spolas igenom. Det tar nog ett litet tag innan det är rent på luft. Känn på slingan och när den är kall är nog ev luft borta.
Jag tänker mig att använda trycket som finns i systemet för att spola, borde väl gå va?
Som nämnt, skruvar jag av locket vid (1) så kommer inget vatten. Toppen går att skruva på men här blir jag osäker om det ens är meningen att det ska skruvas något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PÅ undersidan där locket hänger är det nog en fyrkant som en luftnyckel passar på ( tror det ) och där öppnar man ventilen. Det med att använda systentrycket , TJA det åker ut mycket vatten och trycket kommer nog att minska dramatiskt snabbt , ni bör vara två då en som fyller på och en som öppnar ventilen och det är den undre på blå som ska öppnas, kan du stänga en ventil på returen vid VP så är det bäst, inget vatten baklänges utan allt måste genom slingorna för att gå ut., Vatten går alltid lättaste vägen och kan gå in i returen från VP och ut i ventilen utan att passera slingorna.
Såklart det var så, på undersidan gömde sig den lilla rackarn.J jonaserik skrev:PÅ undersidan där locket hänger är det nog en fyrkant som en luftnyckel passar på ( tror det ) och där öppnar man ventilen. Det med att använda systentrycket , TJA det åker ut mycket vatten och trycket kommer nog att minska dramatiskt snabbt , ni bör vara två då en som fyller på och en som öppnar ventilen och det är den undre på blå som ska öppnas, kan du stänga en ventil på returen vid VP så är det bäst, inget vatten baklänges utan allt måste genom slingorna för att gå ut., Vatten går alltid lättaste vägen och kan gå in i returen från VP och ut i ventilen utan att passera slingorna.
Blir till att lufta imorgon, tack för all hjälp!
Klicka här för att svara