Fått installerat separat shunt/c-pump för golvvärmen i ett högvärme-system så antar att hela systemet behövde tömmas för detta och förstår att det behöver luftas.

Luftar nu 2-3 gånger om dagen på högsta punkt samt vid första c-pumpen och har gjort det i ca 6 veckor.

Är det normalt eller kan det vara så att VVS:aren gjorde något knas vid installationen av shunt/c-pump? Jag har noterat att c-pumpen sitter upp-och-ned och sitter lite snett också, borde ej påverka eller? Iofs så sitter den första c-pumpen också upp-och-ned av någon anledning...

Jag hade tänkt ringa VVS:aren i fråga efter ledigheterna och höra om det kan blivit något fel. Vad tror ni?

En bild säger ibland mer en tusen ord men sa röris inget om luftning eller sket han bara i det. Man brukar ju spola ur slingor när man tar dom i drift eller informera kund att det inte är gjort å kunden får sköta det själv

De sa inget om det.

Laddar upp lite bilder. Sitter monterat parallellt mot stora slingan (fram/retur). Fördelare och central sitter på våningen ovanför, detta är i källaren direkt under. Det vita röret är för nån sorts ”översvämningskydd” antar jag.Dvs läcker det ovanför så rinner det ned där. VVS-installation i källare med kopparledningar och svart cirkulationspump, med vitt översvämningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystemsinstallation med kopparledningar, fördelare och svart cirkulationspump i en källare.
Skapa konto

Värmesystem med kopparledningar, fördelare och överflödsskyddsrör i källare.
Skapa konto

Ja det var ju inte världens snyggaste rördragning å pumpen sitter inte upp å ner men röris kunde ju ha vridit motorn halv varv så har det sett lite mer proffsigt ut. Men som det verkar så får du lufta som du gjort tills det är slut på luft ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.