840 läst ·
2 svar
840 läst
2 svar
Mer än bara komfort?
Jag har en flvp som då "återvinner" värmen från huset. Låt säga att frånluften är 20 grader men då jag eldar i kaminen 25- 26 grader, då borde väl jag få ut mer av kaminen än bara trivsel och värme i dom rum som värmen når!? Finns säkert någon formel för detta men jag inbillar mig att elpatron inte behöver jobba lika mycket då jag eldar då den får massor av energi från kaminen! Kanske också förlänger hållbarheten på pumpen då den får hjälp!?
Någon som inte håller med?
Observera oavsett vedpris!
Någon som inte håller med?
Observera oavsett vedpris!
Jag har samma uppsättning sedan -92.
Det som händer när man eldar är att flvp tillgodogör sig den varmare luften och ger lite mer värme ut i vattnet. Termostaterna i rummet du eldar stänger och flvp får mindre att göra. På sikt stängs flera termostater och det blir ännu mindre att värma för flvp:n. Efter många timmar kommer flvpns kompressor stänga av då ingen mer värme behövs.
Men jag skulle nog säga att det bästa vi gjort är att montera en takfläkt framför kaminen som cirkulerar värmen i större delen av huset.
Det som händer när man eldar är att flvp tillgodogör sig den varmare luften och ger lite mer värme ut i vattnet. Termostaterna i rummet du eldar stänger och flvp får mindre att göra. På sikt stängs flera termostater och det blir ännu mindre att värma för flvp:n. Efter många timmar kommer flvpns kompressor stänga av då ingen mer värme behövs.
Men jag skulle nog säga att det bästa vi gjort är att montera en takfläkt framför kaminen som cirkulerar värmen i större delen av huset.
Klicka här för att svara