1 056 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Varmt endast i golvvärmeslingorna, ej radiatorerna, när utetempen stiger
Jag blir inte klok på vårt system och vill kolla om någon i detta fantastiska forum har förslag till lösning. Huset är byggt 1935 med originalrör och -radiatorer på entréplan och övervåning. Källaren är renoverad med tre rum med golvvärme. Vi har en Termia Diplomat Duo bergvärmepump.
Problemet: När temperaturen kryper över +2-3 grader C blir alla radiatorer kalla. Temperaturen i huset blir 17-18 grader (inställd temp på VP är 22 grader). Eftersom vi har braskamin är det i praktiken inget problem, vi gillar att elda och har knappt noterat kylan mer än på morgnarna. Det är säkert en felinställd kurva tänker någon. Skulle det kunna vara, särskilt som värmen funkat bra tidigare när det varit kallare. Men det konstiga är att golvvärmeslingorna matas med en betydligt högre temp än vad som cirkulerar i radiatorerna. Alla rör närmast pumpen är varma. Pga slingornas cirkpumpar dras det runt varmt vatten i golven. Men det är som att VP:ns cirkulationspump inte har tillräcklig effekt för att distribuera ut varmt vatten i hela radiatorkretsen. Termians cirkpump fungerar (surrar och är varm) och det kommer inget larm från VP.
Slutligen - är detta problem nytt? Nja, denna utetemp har gjort det kallt inne även tidigare. Men att det är så stor diff mellan "beställd" och levererad temp inomhus känner jag inte riktigt igen. Tankar?
Problemet: När temperaturen kryper över +2-3 grader C blir alla radiatorer kalla. Temperaturen i huset blir 17-18 grader (inställd temp på VP är 22 grader). Eftersom vi har braskamin är det i praktiken inget problem, vi gillar att elda och har knappt noterat kylan mer än på morgnarna. Det är säkert en felinställd kurva tänker någon. Skulle det kunna vara, särskilt som värmen funkat bra tidigare när det varit kallare. Men det konstiga är att golvvärmeslingorna matas med en betydligt högre temp än vad som cirkulerar i radiatorerna. Alla rör närmast pumpen är varma. Pga slingornas cirkpumpar dras det runt varmt vatten i golven. Men det är som att VP:ns cirkulationspump inte har tillräcklig effekt för att distribuera ut varmt vatten i hela radiatorkretsen. Termians cirkpump fungerar (surrar och är varm) och det kommer inget larm från VP.
Slutligen - är detta problem nytt? Nja, denna utetemp har gjort det kallt inne även tidigare. Men att det är så stor diff mellan "beställd" och levererad temp inomhus känner jag inte riktigt igen. Tankar?
Läste i instruktionsboken och en del modeller har pump som styrs av bvp och det där ser ju ut som en sådan. Hittade inget om att ändra det manuellt. Jag misstänker att bvp varvar ner pumpen så inte flödet räcker till för radiatorerna vid just dessa tillfällen. Ställ frågan på värmepumpsforumet så är jag övertygad om att någon har en lösning.
Det är det jag kallar för skit att varva ner en cirkpump , men någon tycker det är bra att göra det.( pennfäktare ) prova med att vrida röda vredet till vänster helt så kanske, men inte säkert. Hur är det kopplat med rören, ett ut från VP och en pump i den, är då att raddarna blir utan vatten om pumpen i VP går ner och GV stjäl flödet med sin pump , blev inget kvar till raddarna då. En riktig klassiker i sammanhanget med GV och raddar. Du är inte ensam om det.
Klicka här för att svara