Johhhan Johhhan skrev:
Kan det vara luft som ställer till det? Den horisontella sträcka pumpen sitter på ser ut att utgöra den lokalt högsta punkten.
hur kan jag lufta?

Johhhan
Ett sätt att snabbavlufta pumpen är att låta den gå en liten stund på varvtal "III", tills missljudet av luft i pumpen försvunnit (om det nu är därifrån det kommer). Därefter ställer du tillbaka den på "Auto adapt" igen.

Johhhan Johhhan skrev:
Ett sätt att snabbavlufta pumpen är att låta den gå en liten stund på varvtal "III", tills missljudet av luft i pumpen försvunnit (om det nu är därifrån det kommer). Därefter ställer du tillbaka den på "Auto adapt" igen.

Pumpen varvat upp utan missljud. Den kör i ca 30sek sen slår den ifrån. Det går inte att köra den utan vatten. Men det är ju vatten i ledningen. Temperaturen stiger ju när pannan kommer upp i temp.
Jag har testat att köra den på läge III men det hjälper inte.

Svarar mig själv. Kopplade loss ena sidan av pumpen för att se att det faktiskt var vatten i systemet. När jag satte igång pumpen igen glömde jag att öppna avstängnings ventilen på tillopps sidan, då gick pumpen utan felkod. Men bara på läge 3 (19w istället för normala 5w, på videon visar den bara 4w men den hopade upp till 19w efter ca 5min). Försöker jag kolla hur mycket vatten den pumpar får jag felkod direkt. Startar jag den även med båda ventilerna öppna får jag felkod. Så just nu får den gå på läge 3 tills jag får en ny pump.

Redigerat:
  • Gilla
erling
  • Laddar…
Finns ett smutsfilter före pump och växlare, har du rensat det, skit i det och flödet går ner mot noll i systemet, dåligt med värme är resultatet. Som sägs, ska inte stå på måne, utan ska vara sol

J jonaserik skrev:
Finns ett smutsfilter före pump och växlare, har du rensat det, skit i det och flödet går ner mot noll i systemet, dåligt med värme är resultatet. Som sägs, ska inte stå på måne, utan ska vara sol
Vart ska detta filter sitta? Från ventilen till pumpen finns ingenting och pumpen sitter direkt på pannan.
Normalt har jag alltid runt 20-21 när månen är aktiv. Är bara vid vissa temperaturer det strular. Nu var det dock får något helt annat vi hade kallt.

Redigerat:
Ber om ursäkt , tänkte på en värmepump men du har en panna, vilken temp är det i pannan, nu sist står shunten på nästan max. . Pumpen bör sig konstigt åt , vad händer om du ställer den på max på högra sidan displyen. visserligen är den tryckstyrd då, men kan vara ett fel i den. Ta fattigmans stetoskåp en mejsel mellan örat och pumpen och lyssna på farten. Det hörs rätt bra om den ökar eller minskar i fart.

J jonaserik skrev:
Ber om ursäkt , tänkte på en värmepump men du har en panna, vilken temp är det i pannan, nu sist står shunten på nästan max. . Pumpen bör sig konstigt åt , vad händer om du ställer den på max på högra sidan displyen. visserligen är den tryckstyrd då, men kan vara ett fel i den. Ta fattigmans stetoskåp en mejsel mellan örat och pumpen och lyssna på farten. Det hörs rätt bra om den ökar eller minskar i fart.
Nu vågade jag pilla på pumpen. Den funkar nu på auto läget som den ska. Inga problem någonstans. Så frågan är vad som hände. Något verkade som sagt att lossna när den flög upp 15w direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.