Hej!
Har köpt ett hus med bergvärme och ett gammalt golvvärmesystem på bottenvåningen. Blir dock inte riktigt klok på hur det är tänkt att fungera (vilket det i och för sig inte gör just nu).
Pumpen för golvvärmen sitter på ett så konstigt ställe (se bild), så det känns som om när ställdonet öppnar så kommer pumpen bara att pumpa tillbaka varmvattnet till bergvärmepumpen. Lite kanske går ut i golvvärmeslingan, men jag misstänker att det är trögare att få ut vattnet där.
Sedan är nog ställdonet trasigt också eftersom det inte verkar gå någon värme alls i ledningarna, inte ens dom som går från bergvärmepumpen till ställdonet, men det är en senare fråga. Först vill jag försöka förstå hur det är tänkt att fungera.
Har köpt ett hus med bergvärme och ett gammalt golvvärmesystem på bottenvåningen. Blir dock inte riktigt klok på hur det är tänkt att fungera (vilket det i och för sig inte gör just nu).
Pumpen för golvvärmen sitter på ett så konstigt ställe (se bild), så det känns som om när ställdonet öppnar så kommer pumpen bara att pumpa tillbaka varmvattnet till bergvärmepumpen. Lite kanske går ut i golvvärmeslingan, men jag misstänker att det är trögare att få ut vattnet där.
Sedan är nog ställdonet trasigt också eftersom det inte verkar gå någon värme alls i ledningarna, inte ens dom som går från bergvärmepumpen till ställdonet, men det är en senare fråga. Först vill jag försöka förstå hur det är tänkt att fungera.
Klicka här för att svara

