2 592 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Vedvärme
Jag har ett fritishus där jag bor flera nätter per vecka. ca 90 kvm i två plan. Varav hälften är oinredd källare i betongsten. Jag är nöjd om jag kan hålla 15 grader i källare där jag har ett enda stort element. Huset ligger där temperaturen kan krypa under 30 i januari.
Nu värmer jag med en vedpanna som fyller 50 i år. Jag har en elpatron som får hålla 15 grader i huset när jag inte är där. Ingen ackumulatortank förutom pannans inbyggda på 350l. Givetvis får jag stora variationer i inomhustemperaturen.
Jag vill ha era synpunkter på följande.
Jag tänker börja med att skaffa en billig begagnad ackumulatortank med inbyggd elpatron på 750-1000l och laddomat 21-60. Så småningom även en vattenmantlad vedspis eller en vedpanna.
På sikt vill jag även ha in en luft/vatten-värmepump för att minska uppvärmingskostnaden när jag inte är är.
Mina funderingar kring detta är...
Vilken effekt behöver jag på min vedpanna?
Låter det som en vettig storlek på ack-tanken?
Är en spispanna ett vettigt alternativ?
Nu värmer jag med en vedpanna som fyller 50 i år. Jag har en elpatron som får hålla 15 grader i huset när jag inte är där. Ingen ackumulatortank förutom pannans inbyggda på 350l. Givetvis får jag stora variationer i inomhustemperaturen.
Jag vill ha era synpunkter på följande.
Jag tänker börja med att skaffa en billig begagnad ackumulatortank med inbyggd elpatron på 750-1000l och laddomat 21-60. Så småningom även en vattenmantlad vedspis eller en vedpanna.
På sikt vill jag även ha in en luft/vatten-värmepump för att minska uppvärmingskostnaden när jag inte är är.
Mina funderingar kring detta är...
Vilken effekt behöver jag på min vedpanna?
Låter det som en vettig storlek på ack-tanken?
Är en spispanna ett vettigt alternativ?
Jag har en vattenmantlad kökspanna som enl. spec. ger 10kW och kör den utan acc-tank. Jag har funderat på att köpa en liten tank men jag tror att det skulle bli för mycket eldande innan jag får nån värme i tanken. Så du bör nog ha en högre effekt på din panna än vad jag har. Annars tycker jag personligen om kökspannorna då jag använder min till en del matlagning och så också. De finns de som är bra mycket mer effektiva än min. Dock drar man in en hel del skräp i köket.
Det finns väl en tumregel som säger att du ska ha en tank som är 12-18 gånger större än eldstadsvolymen för att de ska matcha varandra. En annan säger att du ska ha 10 liter tankvatten per kvadratmeter yta som du vill värma.
Snabb matte: du har 90 kvadratmeter vilket ger en en "lämplig" tankvolym på 900 liter som vi avrundar till 1000. Det ger en eldstadsvolym på ca 55-83 liter.
Men sedan låter du ju som att du ska komplettera med andra alternativ så frågan är om du vill att pannan och tank vara tillräcklig för att ensam klara värmebehovet eller tillsammans med de andra källorna.
Sen är det väl så att man inte kan få fööör stor ack-tank bara man klarar av att värma upp den inom skaplig tid.
Finns fler trådar om detta på forumet som du säkerligen kan få mycket nytta av.
Det finns väl en tumregel som säger att du ska ha en tank som är 12-18 gånger större än eldstadsvolymen för att de ska matcha varandra. En annan säger att du ska ha 10 liter tankvatten per kvadratmeter yta som du vill värma.
Snabb matte: du har 90 kvadratmeter vilket ger en en "lämplig" tankvolym på 900 liter som vi avrundar till 1000. Det ger en eldstadsvolym på ca 55-83 liter.
Men sedan låter du ju som att du ska komplettera med andra alternativ så frågan är om du vill att pannan och tank vara tillräcklig för att ensam klara värmebehovet eller tillsammans med de andra källorna.
Sen är det väl så att man inte kan få fööör stor ack-tank bara man klarar av att värma upp den inom skaplig tid.
Finns fler trådar om detta på forumet som du säkerligen kan få mycket nytta av.
Redigerat:
Ju större acc-tank ju större komfort.
Har själv haft endast 500 liter, byggde sedan till och hade 1750 liter och har nu byggt om igen till 2600 liter!
Bara blivit mer nöjd för varje gång
Om du eldar upp värme i 2000 liter och ställer ner tempen till 15 grader när du åker därifrån så håller det ju ett ganska bra tag tills elpatronen måste jobba.
Ju mer effekt på pannan, desto mindre eldande.
Har själv haft endast 500 liter, byggde sedan till och hade 1750 liter och har nu byggt om igen till 2600 liter!
Bara blivit mer nöjd för varje gång
Om du eldar upp värme i 2000 liter och ställer ner tempen till 15 grader när du åker därifrån så håller det ju ett ganska bra tag tills elpatronen måste jobba.
Ju mer effekt på pannan, desto mindre eldande.
Får man gissa att du har ganska saftiga elräkningar plus att det är ganska kallt när du kommer till huset efter att ha varit borta några dagar? I ditt fall tror jag ett värmesystem som du kan aktivera på distans skulle vara bra så att det är varmt och gött när du kommer till huset. Kanske en luftvärmepump med GSM-styrning plus en kombipanna el/ved som du ställer i frostvaktsläge ifall luftvärmepumpen inte orkar med en kall dag.
Ved passar väl bäst om man är på plats kontinuerligt?
Ved passar väl bäst om man är på plats kontinuerligt?
Bra observation Mugmaz. Vankas det pengar så är inga metoder omöjliga. "Tvätta med ultrarent vatten" för ett år sedan. Nu är det "Hållbart" som gäller samtidigt som hållbar kärnkraft läggs ned och miljöskadlig vindkraft tvingas fram av massmedia, myndighetsaktivister och maktgalna politiker.
Klicka här för att svara