Jag har får inte till det med vårat värmesystem. Den slutar skicka på värme i elementen vid plusgrader. Vi tycker det är kallt inomhus (18c). Varför kommer den ingen värme till pumpen? Även om jag sätter Max flöde i manuellt läge kommer det inget vatten. systemet har en utomhus termometer.
surris skrev:
En fråga bara. Jag är inte kunnig på detta men den styr ju bara ställdonet eller har jag fel? Ställer jag ställdonet borde jag ju får vatten genom systemet oavsett? Men det får jag ju inte. Så är det något annat som är fel nu? Ställdonet om jag manuellt justerar det, knäpper varje sekund typ och så säger det brr. Knäpp brr knäpp brr. Ska det låta så hela tiden eller är det den som är trasig?surris skrev:
känns spontant som att något annat har gått åt helvete nu. Pannan kom upp i 100c vilket den aldrig gjort innan. 2 gånger på raden har det hänt. Så det slår ifrån. Cirkulations pumpen ger e4 - - som felkod vilket säger att det inte kommer vatten. Vilket är konstigt då kranen har varmvatten. Pumpen är bara någon månad gammal. Så känns ju konstigt att det har ballat ur. Man hör den varva upp för att sedan slå ifrån och ge felet att det inte finns något vatten.
Livet är inte lätt just nu. Hela familjen magsjuka över jul och nu börjar det om igen med magsjuka på barnen. Sennpajjade diskmaskinen igår också ♂️
Redigerat:
Det stämmer. Prova att skruva bort ställdonet och se om du får flöde genom ventilen.Johan Eriksson5 skrev:
En fråga bara. Jag är inte kunnig på detta men den styr ju bara ställdonet eller har jag fel? Ställer jag ställdonet borde jag ju får vatten genom systemet oavsett? Men det får jag ju inte. Så är det något annat som är fel nu?
känns spontant som att något annat har gått åt helvete nu. Pannan kom upp i 100c vilket den aldrig gjort innan. 2 gånger på raden har det hänt. Så det slår ifrån. Cirkulations pumpen ger e4 - - som felkod vilket säger att det inte kommer vatten. Vilket är konstigt då kranen har varmvatten.
Livet är inte lätt just nu. Hela familjen magsjuka över jul och nu börjar det om igen med magsjuka på barnen. Sennpajjade diskmaskinen igår också ♂️
Varmvattnet som du tappar i kranen och vattnet som cirkulerar i värmesystemet sitter inte ihop.
hur ska jag kunna se det? Kan inte se att det sitter någon flödesindikering bakom. Spontant även om ventilen är paj så se jag ju hur den mekaniskt öppnat när jag vrider. Kan det ens gå sönder på insidan?surris skrev:
Om du skruvar bort det så ska ventilen stå öppen om den inte har fastnat i stängt läge (vilket är osannolikt) då ser du om du får värme ut I systemet.Johan Eriksson5 skrev:
Nån värme ut måste du ha nu om du har 18 grader inne.
elementen är helt kalla. När jag manuellt vrider så är ju spjället öppet. Så då verkar problemet istället vara pumpen.surris skrev:
frågan är också varför pannan går upp i 100c. Aldrig hänt under 4a år.
har gjort det nu. Spjället öppnar. Vi har ingen värme från elementen. Det var 18.9c när vi vaknade. Nu är vi nere på 17.9. Ingen värme i elementen. När elementen är fullt öppna brukar man ju höra sus men det är döds tyst.surris skrev:
e4 - - vilket betyder att det inte kommer vatten. Normalt när den startar upp ska det stå e4 men också visa flöde eller kw. Men den slår ifrån efter 30 sekunder och bara visar felkoden.surris skrev:
Men temperaturen stiger enligt temp mätaren på röret som ansluter till pumpen. Så känns som att pumpen gett upp ♂️ För nog slängde på min gamla grundfors med kasst lager och reklamera denna skiten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står så här i manual
Växlar mellan "- -" och "E 4". a) Torrkörningsskydd Säkerställ att det finns tillräckligt med
vätska i rörsystemet. Återställ felet
genom att trycka på någon knapp eller
stänga av strömförsörjningen
Växlar mellan "- -" och "E 4". a) Torrkörningsskydd Säkerställ att det finns tillräckligt med
vätska i rörsystemet. Återställ felet
genom att trycka på någon knapp eller
stänga av strömförsörjningen
ja jag vet. Eftersom jag har sagt vad felkoden betyder. Jag har självklart försökt att återställa den. Står högre upp att jag hör pumpen varva upp, jag arenor displayen att den förbrukar kWh men den slår ifrån efter en stund.H håbbe1961 skrev:
lägger upp en video så du/ni förstår. Det är bara det brummande ljudet som kommer från pumpen.H håbbe1961 skrev:
Redigerat: