13 062 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Öppen spis ryker in, men inte när vi tänder
B Bjober skrev:Jag har en öppen spis där några väljer (hyresgäster) att elda i vänstra hörnet. Det kanske känns mest naturligt då det är längst in i spisen. Men då ryker det in. Luften virvlar runt. Man ska elda till höger i denna spis. Då går röken rakt upp i skorstenen.
Vi har lagt in ett järn som markerar platsen och brukar även spara lite aska och kol så det är tydligt var man eldar.
Kanske nått ni kan pröva?
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre bild.
En rökgasfläkt löser naturligtvis problemet väldigt elegant. Speciellt om du köper en som kan gå under hela eldningsförloppet. Tändningen blir dessutom rena barnleken.
Låter nästan ingenting.
Men har en stor nackdel. Priset!
Så prova andra alternativ först.
Låter nästan ingenting.
Men har en stor nackdel. Priset!
Så prova andra alternativ först.
Det beror nog på att du har undertryck i huset vilket medför att luften vänder och sugs in via skorstenen när draget avtar med temperaturen.
H henmosen skrev:God fortsättning på er.
Vi har en öppen spis som vi gillar att elda i för trevnad. Tyvärr har vi problem med att den ryker in.
Tvärtom vad jag förstått att andra har problem med så ryker den inte in när vi tänder, det blir snabbt bra drag.
Däremot ryker den in när man lägger på mer ved och framför allt när det håller på att slockna. Ibland luktar det mest när det brunnit ut och man ska gå och lägga sig. Vissa gånger luktar det nästan inget.
Jag tror att veden kan göra viss skillnad.
Jag har installerat ett antal nya tilluftsventiler så jag tror att det kommer in bra med luft.
Vi försöker stänga av andra fläktar i kök och badrum som kan suga ut rök i rummet.
Men varför ryker den in när det börjar slockna och vad ska jag göra åt det?
Skortensfläkt på taket? Det känns väl enklast.
Förlänga skorstenen? Jag skulle uppskatta att den är ca 4 m från låga till utlopp.
/Henrik
H henmosen skrev:
Nej nej nej, Keep it simple ... och BilligtH henmosen skrev:
Skaffa en blåsbälg för 50 kr, typ den här
https://www.biltema.se/hem/inredning/brastillbehor/blasbalg-2000032842
Blås lite på glöden när du lägger i mer ved så att den börjra brinna utan att pyra.
Problem solved, kostnad max 50 kr
Jo, det beror väl på något form av tryckförhållande som innebär att röken hellre tar vägen in i rummet än upp i skorstenen. Men när jag tänder så ryker det inte in så det är nog inte hela förklaringen.
I och för sig billigt med bälg. Men man måste ju sluta elda nån gång och det är då jag har problem.
I och för sig billigt med bälg. Men man måste ju sluta elda nån gång och det är då jag har problem.
Klicka här för att svara