Jag har en Electrolux plåtkamin från 70-talet (stor, bred med fina "bilder" på var sida luckorna). Den blir ju varm så länge det brinner i den, men kallnar fort och den mesta värmen försvinner väl upp i skorstenen.
Det jag funderar på är om nya plåtkaminer fungerar mer som braskassetter, dvs man eldar inte för kråkorna? Eller är de lika dåliga? Finns på t ex Bauhaus.
Vet att det bästa vore att sätta in en täljstenskamin istället, men ekonomin räcker inte riktigt till det....

Gemensamt för alla plåtkaminer är att det bara blir varmt när det brinner. Skall den värma en stund efter avslutad eldning krävs en tung eldstad. Runt 1000 kg eller mer. Nya kaminer har troligen renare rökgaser än en från 70-talet. Men det är inte säkert att det är stor skillnad på värmeutbytet. Det kan vara bra på de äldre också.

A Avemo skrev:
Gemensamt för alla plåtkaminer är att det bara blir varmt när det brinner. Skall den värma en stund efter avslutad eldning krävs en tung eldstad. Runt 1000 kg eller mer. Nya kaminer har troligen renare rökgaser än en från 70-talet. Men det är inte säkert att det är stor skillnad på värmeutbytet. Det kan vara bra på de äldre också.
OK. Jag har inga större krav på eftervärme (förstår att den inte blir så stor av en plåtkamin, ny eller gammal), men jag hade ju hoppats på att värmen skulle komma rummet mer tillgodo än skorstenen, om du förstår hur jag menar. Mer som en braskassett, som sagt, än skorstensvärmare.

Det går ofta att läsa i papperna till kaminer vilken verkningsgrad de har. Och normalt är det betydligt mer som kommer rummet tillgodo än som går upp i skorstenen.

• Gilla
bubblanh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.