3 920 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Felsökning (som alla andra ;)) vattenburen golvvärme
Ställdon & termostat är bortplockade, nippel är motionerad & flexar som den ska, pumpen igång & är på III & rejält varm, systemet är luftat & det sipprar ur vatten om jag luftar mer, men den blir fanimej inte varmt i golvet. Blå rören är kalla, de övriga ljumna.
vad göra härnäst?
Pardon my icke facktermer
vad göra härnäst?
Pardon my icke facktermer
Jag tror att det finns lite saker man kan testa innan man ger upp och köper nu, men har inte så bra koll att jag vet vad tyvärr. Men borde finnas gamla trådar här på forumet att söka fram.B Bassen85 skrev:
En stekhet pump, antingen sitter den fast eller så har den sagt upp sig
Fram med skurtrasan, lägg den under pumpen. Lossa den blanka skruven. Stoppa in en mejsel och känn om den snurrar ( kan sprattla lite i handen så håll inte hårt ) Står den still, så är det ett mejselspår i axeln så man kan snurra på axeln. Har den kärvar så brukar den släppa. Det kan vara fel på kontakterna på fartväljaren. Ett vred på svarta lådan med 1 - 2 - 3 , prova att ändra fart.
Fram med skurtrasan, lägg den under pumpen. Lossa den blanka skruven. Stoppa in en mejsel och känn om den snurrar ( kan sprattla lite i handen så håll inte hårt ) Står den still, så är det ett mejselspår i axeln så man kan snurra på axeln. Har den kärvar så brukar den släppa. Det kan vara fel på kontakterna på fartväljaren. Ett vred på svarta lådan med 1 - 2 - 3 , prova att ändra fart.
Prova med att sätta in en så stor mejsel som möjligt och vrid med en polygrip/rörtång. lite försiktigt .Känn på den om det går. Det är en plastimpeller i den. Det går även att ta bort drivsidan. Stäng alla kranar som finns runt pumpen. sen är det 4 skruv som lossas och du får den i handen. Det kan ha kommit någon flisa/bit som låser impellern.. Du behöver inte ens koppla loss elen på den, bara stänga av.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer