Ställdon & termostat är bortplockade, nippel är motionerad & flexar som den ska, pumpen igång & är på III & rejält varm, systemet är luftat & det sipprar ur vatten om jag luftar mer, men den blir fanimej inte varmt i golvet. Blå rören är kalla, de övriga ljumna.

vad göra härnäst?

Pardon my icke facktermer

• Installationsskåp med rör, ventiler, och elektrisk utrustning, sannolikt för vattenförsörjning eller uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om cirkulationspumpen är väldigt varm skulle jag misstänka att den har stannat.

• Gilla
Bumbibär112 och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Om cirkulationspumpen är väldigt varm skulle jag misstänka att den har stannat.
den är så varm att jag inte kan ha handen på den mer än 2-3 sekunder.. stannat = går att åtgärda el behöver man köpa ny? Är en Grundfos UPS0 15-40

B Bassen85 skrev:
den är så varm att jag inte kan ha handen på den mer än 2-3 sekunder.. stannat = går att åtgärda el behöver man köpa ny? Är en Grundfos UPS0 15-40
Jag tror att det finns lite saker man kan testa innan man ger upp och köper nu, men har inte så bra koll att jag vet vad tyvärr. Men borde finnas gamla trådar här på forumet att söka fram.

Mm hittade lite & alla kommer fram till samma sak - köp en ny mer energisnål variant. Så det är väl där man landar till slut

B Bassen85 skrev:
Lossa den stora skruven i mitten på pumpen och se om den snurrar.
Med en stor skruvmejsel kan man hjälpa den igång.

L lat skrev:
Lossa den stora skruven i mitten på pumpen och se om den snurrar.
Med en stor skruvmejsel kan man hjälpa den igång.
Jo och före det första försöket bör man bryta spänningen innan man skruvar loss. Sen slår man på spänningen och hjälper igång pumpen.

P paralun skrev:
Jo och före det första försöket bör man bryta spänningen innan man skruvar loss.
Ok, nåt speciellt skäl?

En stekhet pump, antingen sitter den fast eller så har den sagt upp sig
Fram med skurtrasan, lägg den under pumpen. Lossa den blanka skruven. Stoppa in en mejsel och känn om den snurrar ( kan sprattla lite i handen så håll inte hårt ) Står den still, så är det ett mejselspår i axeln så man kan snurra på axeln. Har den kärvar så brukar den släppa. Det kan vara fel på kontakterna på fartväljaren. Ett vred på svarta lådan med 1 - 2 - 3 , prova att ändra fart.

L lat skrev:
Ok, nåt speciellt skäl?
Jo det är mer "kontrollerat" att först ha en säkert stillastående pump innan man demonterar skruven och att man sedan motionerar impellern. Sen slår man på spänningen igen och kanske får hjälpa igång pumpen, har man tur så snurrar den på!

Got it, tack för tydliga svar! Testar det
Har fram tills nu provat ställa om 1-2-3 på fartväljaren utan ngn lycka än. Pumpen har nog barfa blivit varmare. Ställde ner den på 1 nu igen & testar imorgon

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Snurrar den, annars ingen värme. Det med att stänga av den när skruven tas bort. går hur bra som helst. Inget som är farligt, bara lite skrammel i handen.

• Gilla
Bassen85
  • Laddar…
Den här bad boyn sitter som berget

• Cirkulationspump i ett uppvärmningssystem, rörkopplingar, teknisk information på etiketten, i en innemiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att sätta in en så stor mejsel som möjligt och vrid med en polygrip/rörtång. lite försiktigt .Känn på den om det går. Det är en plastimpeller i den. Det går även att ta bort drivsidan. Stäng alla kranar som finns runt pumpen. sen är det 4 skruv som lossas och du får den i handen. Det kan ha kommit någon flisa/bit som låser impellern.. Du behöver inte ens koppla loss elen på den, bara stänga av.

Skruven verkar vara av ngt fyrkantigt slag, men får inte fäste med ngn bra skruvmejsel och har försökt med diverse mejslar, nycklar & tänger. Blir nog drivsidan isf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.