Hej.

Skulle vilja plocka bort dessa gamla ihoprostade eländen från vissa element där jag inte tänkt strypa flödet ändå.

Är dom "bara" att skruva av eller kommer jag å en fin fontän vatten?

Osäker hur dessa gamla åbäken är uppbyggda. Den sitter fastrostad också så går inte att reglera varken hit eller dit.

Mvh /Mattias

• Äldre kran på vägg med slitna ytor och blommig tapet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är traditionella slottsventiler.

Fundera på om du ska renovera dom under sommaren.

Det enda du kan ta bort utan att det kommer komma vatten är själva vredet, axeln/spindeln måste vara kvar.

C
M mathor skrev:
Är dom "bara" att skruva av eller kommer jag å en fin fontän vatten?
Slottsventiler kallas de, och de har ingen termostatfunktion, bara manuell (och eventuell för-) inställning av flödet.
Ja, det blir en fin fontän, ventil och vred är i ett stycke, inte delbar som moderna ventiler.

• Gilla
mathor
  • Laddar…
Hej.

Ok då är jag med. Om man vill ta bort dem för att renovera dem så är det tömma systemet som krävs? för som ni säger går dom inte att plocka bort utan att få fontän.,

Tack för svaren

C
M mathor skrev:
Om man vill ta bort dem för att renovera dem så är det tömma systemet som krävs?
Du kan till viss del renovera dem "på plats". Oftast är det packboxen (under den övre stora muttern) som kärvar och/eller läcker och den kan packas om utan att demontera hela ventilen. Det rinner en del vatten när man öppnar/rensar den, men ingen fontän. Och att putsa upp dem exteriört går ju också bra utan att demontera.

• Gilla
mathor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.