Hej alla kodknackare :)
Jag har nu under en längre varit på jakt efter en ngenic för att prisoptimera vår 4 år gamla IVT bergvärmepump här hemma men det verkar stört omöjligt att få tag i en.
Här verkar det finnas en mängd experter som har en kompetens i området som vida överstiger min.
Är det någon som har intresse av att skriva en liten guide hus man kan koda en tex shelly att kapa topparna som är över dygnets medelpris?
Alternativt om någon är intresserad av att sälja en färdigprogramerad puck? Vi har flera shellypuckar här hemma och är nöjda med dem.

B bokvast skrev:
Hej alla kodknackare :)
Jag har nu under en längre varit på jakt efter en ngenic för att prisoptimera vår 4 år gamla IVT bergvärmepump här hemma men det verkar stört omöjligt att få tag i en.
Här verkar det finnas en mängd experter som har en kompetens i området som vida överstiger min.
Är det någon som har intresse av att skriva en liten guide hus man kan koda en tex shelly att kapa topparna som är över dygnets medelpris?
Alternativt om någon är intresserad av att sälja en färdigprogramerad puck? Vi har flera shellypuckar här hemma och är nöjda med dem.
Idéen med en laghund som sådan är bra, utmaningen är alla olika typer av pannor och därmed styrningen av dem å ena sidan, och reglerutrustningen å andra sidan.

Även om Shelly bygger på ett ESP-chip så tror jag att det blir mastigt att få in elpriskollen i den. I mitt fall har jag Homeassistant som kärnan i reglerutrustningen, Shelly skulle bara bli valet av sjäva relädonet. Logiken i regleringen blir sedan i viss hand beroende på vad som kan styras i pannan.

Vad som skulle he gett mig något är en livligare diskussion kring logiken, hur behandla olika typer av kurvor
Handritade diagram som illustrerar olika typer av kurvor relaterade till elpris och temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

var skall man lägga gränsvärdet, vad skall utgöra ytterigare avgränsningar i tid, temp eller kost?

Jag landade i att blocka timmar som är över dygnets medianvärde och över 150 öre, återställer när priset vår under gränsvärdet eller om rumstemp går 2° under ett utvalt rums måltemp.
Blockningen är en mjuk sådan då pannana. får order om nattsänkning, dvs varmvatten och cirkpump är fortfarande igång.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Idéen med en laghund som sådan är bra, utmaningen är alla olika typer av pannor och därmed styrningen av dem å ena sidan, och reglerutrustningen å andra sidan.

Även om Shelly bygger på ett ESP-chip så tror jag att det blir mastigt att få in elpriskollen i den. I mitt fall har jag Homeassistant som kärnan i reglerutrustningen, Shelly skulle bara bli valet av sjäva relädonet. Logiken i regleringen blir sedan i viss hand beroende på vad som kan styras i pannan.

Vad som skulle he gett mig något är en livligare diskussion kring logiken, hur behandla olika typer av kurvor
[bild]
var skall man lägga gränsvärdet, vad skall utgöra ytterigare avgränsningar i tid, temp eller kost?

Jag landade i att blocka timmar som är över dygnets medianvärde och över 150 öre, återställer när priset vår under gränsvärdet eller om rumstemp går 2° under ett utvalt rums måltemp.
Blockningen är en mjuk sådan då pannana. får order om nattsänkning, dvs varmvatten och cirkpump är fortfarande igång.
Dedär kurvorna har jag plitat ner på ett papper, men inte kommit mycket längre än så :thinking: Har en tanke om att leta efter topparna och utifrån det styra pumpen.

Jag bytte min styrning på pumpen så att nu kopplar min Shelly in ett motstånd paralellt med utegivaren och lurar pumpen att det är varmt så den går in i sommarläge.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:

[bild]

Ja hur den ska hantera kurvorna är inte helt lätt och beror mycket på husets och värmepumpens egenskaper. Jag uppskattar dock att själv kunna styra hur hårt den ska gå mot elpriset jämfört med tex ngenic. Jag tror tex att jag kan offra mer komfort mot pris än vad ngenic tillåter, men det är bara en gissning.

Jag har iaf landat i att koppla en Shelly 1 och helt enkelt själv sätta vilka tidpunkter kommande dag som värmepumpen ska vara avstängd. Inte hållbart i längden såklart men jag gör redan detta på elbilen så att vad är väl en app till? :D
Får se hur många timmar pumpen kan vara avstängd utan att det märks särskilt mycket i huset. Har vattenburen golvvärme i betong/spånskivor.
Kan man köra ordentligt på natten så kan man kanske hoppa över 3 timmar på morgonen och tre timmar på kvällen. Då har man iaf löst kurva 1 och 2.

Får hoppas att det kommer någon lösning som relativt lätt går att koppla mot min shelly för att styra den automatiskt.

anders07 anders07 skrev:
Jag håller på att bygga lösningen så att jag triggar igång varje timme, på timmen, alltså 00:00, 01:00, och så vidare.

Först hämtar den aktuellt elpris för kommande timmen (i öre/KWh) och så har jag satt ett "cut-off" värde, t.ex. 200, och om priset är högre än 200 drar den relät. Den delen fungerar...

Jag håller nu på med lite användargränssnitt och möjlighet att "starta" manuellt och håller på att titta på att kunna kontrollera rumstemperatur...

Det kan ju vara så att du behöver styra genom en kontaktor och slå av elen helt (som då kan styras genom relät i min lösning) men det är ju inte kanske jättebra för pumpen att helt bryta strömmen...
låter som en yxig lösning, ackumulera energin när den är billigast.
Inte att den måste kosta x antal ören, risken blir att man hamnar på att man inte har varken värme eller vv denna vinter om man har otur.
Bara en tanke.

Jag kör en liten annan variant, bryr mig inte alls om vad elen kostar utan bara när topparna är och aktiverar en nattsänkningsfunktion i min CTC LVVP som sänker önskad innertemperatur med ca 10 grader vilket får effekten att pumpen i stort sett stänger ner under de dyra timmarna, 2 till 3 timmar i stöten sedan får pumpen gå som vanligt.

Tappar ingen nämnvärd innetemp vid 0-gradigt ute med block på 3 timmar, får se hur stor besparing det blir efter timavtalet som startar 1 Nov.

R Robin Lindberg skrev:
låter som en yxig lösning, ackumulera energin när den är billigast.
Inte att den måste kosta x antal ören, risken blir att man hamnar på att man inte har varken värme eller vv denna vinter om man har otur.
Bara en tanke.
Jag har byggt in en inställning som gör att man kan "tvinga" den att köra. Just nu har jag den på 10 timmar, så då kör den de 10 billigaste timmarna, även om prisgränsen är passerad.

anders07 anders07 skrev:
Jag har byggt in en inställning som gör att man kan "tvinga" den att köra. Just nu har jag den på 10 timmar, så då kör den de 10 billigaste timmarna, även om prisgränsen är passerad.
Okay! Alla har vi olika behov, jag gick mer mot stilen att inte behöva drifta och ändra värden.
Plc får lösa problemen kring varmvattnet helt och hållet.
Men vi alla är ju olika och gillar olika saker!

Jag orkar ej peta! :)

Första versionen av min styrning är klar. Raspberry Pi med ett relä, som styr nattsänkning av och på. Har också precis knåpat ihop en koppling till Greenely och automatisk schemaläggning utifrån timpriserna enligt en enkel algoritm.

Har beställt en digital potentiometer, så nästa steg blir att göra en steglös anpassning genom att ersätta utegivaren. Ganska exakt som Ngenic, men för 400:- istället för 5500:-.

Kanske inte riktigt lika snyggt paketerat dock...
Raspberry Pi kopplad till en relämodul med kablar på ett träbord, LED lysdiod aktiverad.
Skapa konto
Elektronikpryl med kablar och rör i bakgrunden, röd LED-belysning, oordnad teknisk miljö.
Skapa konto

• Gilla
MrDuco och 2 till
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Första versionen av min styrning är klar. Raspberry Pi med ett relä, som styr nattsänkning av och på. Har också precis knåpat ihop en koppling till Greenely och automatisk schemaläggning utifrån timpriserna enligt en enkel algoritm.

Har beställt en digital potentiometer, så nästa steg blir att göra en steglös anpassning genom att ersätta utegivaren. Ganska exakt som Ngenic, men för 400:- istället för 5500:-.

[bild] [bild]
det där ser ju fantastiskt ut!
Har du möjlighet att skriva en liten guide hur man kan göra? Eller vill du sälja ett paket?

B bokvast skrev:
det där ser ju fantastiskt ut!
Har du möjlighet att skriva en liten guide hur man kan göra? Eller vill du sälja ett paket?
Det är väl i princip samma sak som jag gjort här: https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl

Jag använder dock Entsoe API't för priserna istället men det är gratis att skaffa. Alla instruktioner samt delar du behöver finns beskrivna på min GitHub...

• Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
osiris osiris skrev:

[bild] [bild]
Snyggt!
Jag har precis samma tankar som du men började med ett digitalt motstånd för att "lura" pannan med utomhus temperaturen kopplat till en Wemos D1 mini.

Jag hämtar morgondagens väderprognos från SMHI och timpriserna från Tibber. Jag har sedan byggt ett regelverk som säger hur lång tid pannan får "luras" vid ett givet temperatur intervall och hur många gånger per dygn detta får ske samt hur lång återhämtningstid emellan pannan måste ha.

Så ex vid mellan 1-5 grader så lurar jag pannan att det är 25 grader ute under 3 h och vid 2 tillfällen per dygn med en viloperiod på 1 h innna och 1 h efter så det inte kan bli 6 h i sträck baserat på när priset är som högst. Allt detta görs på en extern dator med node red som sedan skickar MQTT till Wemos.

Det jag upptäckte var ju dock att VV producerades iaf, så nu funderar på att implementera ett relä precis som du gjort.

På att göra listan
* Koppla in relä för "extern styrning"
* Koppla in gamla givaren till pannen direkt till Wemos som backup ifall nånting går fel i Node Red eller nätverk
* Koppla in inomhus givare för bättre koll på inomhus klimat så pannan kan "nöd" startas ifall det blir för kallt i rummen

Är det någon som kopplat in gamla givaren som backup?
Lästa att det måste vara en "potentialfri kontakt" hur vet man att ett relä är det? Har ett liknande liggandes men har inte vågat koppla in det än.

• Elektronisk komponent, blått relä, anslutna kablar, kretskort, tekniskt, arbetsyta, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
M MrDuco skrev:
Snyggt!
Jag har precis samma tankar som du men började med ett digitalt motstånd för att "lura" pannan med utomhus temperaturen kopplat till en Wemos D1 mini.

Jag hämtar morgondagens väderprognos från SMHI och timpriserna från Tibber. Jag har sedan byggt ett regelverk som säger hur lång tid pannan får "luras" vid ett givet temperatur intervall och hur många gånger per dygn detta får ske samt hur lång återhämtningstid emellan pannan måste ha.

Så ex vid mellan 1-5 grader så lurar jag pannan att det är 25 grader ute under 3 h och vid 2 tillfällen per dygn med en viloperiod på 1 h innna och 1 h efter så det inte kan bli 6 h i sträck baserat på när priset är som högst. Allt detta görs på en extern dator med node red som sedan skickar MQTT till Wemos.

Det jag upptäckte var ju dock att VV producerades iaf, så nu funderar på att implementera ett relä precis som du gjort.

På att göra listan
* Koppla in relä för "extern styrning"
* Koppla in gamla givaren till pannen direkt till Wemos som backup ifall nånting går fel i Node Red eller nätverk
* Koppla in inomhus givare för bättre koll på inomhus klimat så pannan kan "nöd" startas ifall det blir för kallt i rummen

Är det någon som kopplat in gamla givaren som backup?
Lästa att det måste vara en "potentialfri kontakt" hur vet man att ett relä är det? Har ett liknande liggandes men har inte vågat koppla in det än.
"potentialfri kontakt" betyder bara att det ska vara en kontakt utan någon strömförsörjning, alltså ett relä, strömbrytare t.ex som är mekanisk utan någon "el" tillkopplad.

• Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu kopplat in en Shelly så jag manuellt kan styra bergvärmepumpen av/på. Ska hitta någon lösning med Homeautomation så jag slipper sätta ett schema manuellt men det får bli steg 2.
Nu behöver jag gå till en innegivare så bergvärmepumpen kan kompensera de avstängda perioderna. Har sett att vissa löser det med ett motstånd men skulle ju vilja få till en smartare lösning, har ni några idéer på hur man kan lösa det?
En smart termostat som kan styra av/på mot Shellyn och kan styra om det blir för kallt men hur ska bergvärmepumpen då veta hur varmt/kallt det är inne och kompensera? Eller tänker jag fel och det räcker med att den vet hur varmt det är i slingorna?

B bokvast skrev:
Jag har nu kopplat in en Shelly så jag manuellt kan styra bergvärmepumpen av/på. Ska hitta någon lösning med Homeautomation så jag slipper sätta ett schema manuellt men det får bli steg 2.
Nu behöver jag gå till en innegivare så bergvärmepumpen kan kompensera de avstängda perioderna. Har sett att vissa löser det med ett motstånd men skulle ju vilja få till en smartare lösning, har ni några idéer på hur man kan lösa det?
En smart termostat som kan styra av/på mot Shellyn och kan styra om det blir för kallt men hur ska bergvärmepumpen då veta hur varmt/kallt det är inne och kompensera? Eller tänker jag fel och det räcker med att den vet hur varmt det är i slingorna?
Min pump styr jag bara på utomhustemperatur, så jag kommer väga in inomhustermometrarna i algoritmen som bestämmer hur mycket den ska luras med utomhustempen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.