Jag har precis varit nere i pannrummet och gjort lite småändringar i rördragningen för värmeslingan till varmvattenberedaren (flyttat runt lite rör och kopplingar). Nu är jag klar att ta den slingan i drift igen, men funderar på om det finns något enkelt sätt att testa att jag fått alla kopplingar (gängat med lin och pasta) täta.
Som jag förstår det görs en full provtryckning för värmesystem med 1,43 x 6 bar, men det är ju inte möjligt utan att tillfälligt montera bort säkerhetsventilen. Min fundering är därför om det fyller någon funktion att köra upp trycket i slingan till säkerhetsventilens 1,5 bar och låta det stå där för att upptäcka ev läckage innan jag sänker till normalt driftstryck och kör igång? Och i så fall hur länge?
Och jag är helt med på att jag också bara skulle kunna slå igång allt och sedan gå ner och titta till det längre fram för att se att det inte finns spår av läckage någonstans, men jag upptäcker hellre ett läckage innan jag hunnit plocka undan allt efter mig och börja på nästa projekt.