Hej
Med tanke på kommande vintrars elpriser så går en av tankarna till att byta ut vår gamla bergvärmepump mot fjärrvärme. Men undrar vad man kan hamna på för ungefärlig förbrukning.

I dagsläget har vi en IVT Greenline C9, och vi förbrukar ca 20000kwh totalt per år, vågar inte säga hur mycket som går till värme kontra hushållsel men gissningsvis ca 15000kwh till värme. Pumpen är snart 20 år gammal och kommer inom kort behöva bytas ut.

Ny pump ink installation ligger på ca 90tkr och nyinstallation av fjärrvärme på 55-60 tkr.

Hur mycket fjärrvärme kan det tänkas förbrukas om vi väljer det alternativet?

Med tanke på att värmepumpen går i princip dygnet runt årets kallaste månader så känns inte timdebitering och styrning av värme till nätterna som ett vettigt alternativ.

Huset i fråga är på ca 250m2 enplans med nya fönster, dock inte superisolerad vind. Radiatorer, ingen golvvärme om det gör någon skillnad.

S
Det beror väl på vad fjärrvärmen kostar, du får helt enkelt räkna på det, fjärrvärme tenderar att vara enklare och smidigare, inte så mycket billigare. Jag betalar 89öre/kWh och 7000kr/år i fast avgift, det är dyrt men om elpriset kommer att vara fortsatt högt så kanske jag tjänar på att ha fjärrvärme.

• Gilla
viklar03
  • Laddar…
Hej! Er nuvarande bergvärmeanläggning måste vara rejält underdimensionerad trots södra Sverige och ska ni fortsätta med ny bergvärme behövs det sannolikt också ett till borrhål eller ett helt nytt dito förutom ny värmepump. Uppskattar att förbrukningen av fjärrvärme skulle bli drygt 40.000 kWh per år med hela huset fullt uppvärmt.

• Gilla
viklar03
  • Laddar…
Jag hittade bland lite papper som följde med huset en kalkyl innan bergvärmen installerades. Där beräknades husets värmebehov till 34500kwh per år.
Här kostar fjärrvärme ca 90 öre ink årsavgift. Med tanke på att vi hittills i år redan betalt 28000kr i elräkningar, och det verkar inte som att elpriserna är på väg neråt så känns fjärrvärme som ett vettigt alternativ för oss.

• Gilla
anje
  • Laddar…
Ok, det var ju bra att det finns papper sparade på huset men 34500 kWh stämmer dåligt med att ni nu drar ca 15000 kWh för värme med en 9 kW värmepump. Jag tror fortfarande på 40000 kWh om man håller 21° inne i hela huset. Hur djupt är borrhålet? Nuvarande elpris kommer att bestå fram till runt år 2030 enligt vad jag har läst. Tar lång tid att bygga ut elkraften. Bra att kunna ha möjligheten att välja fjärrvärme om man vill.

S
V viklar03 skrev:
Jag hittade bland lite papper som följde med huset en kalkyl innan bergvärmen installerades. Där beräknades husets värmebehov till 34500kwh per år.
Här kostar fjärrvärme ca 90 öre ink årsavgift. Med tanke på att vi hittills i år redan betalt 28000kr i elräkningar, och det verkar inte som att elpriserna är på väg neråt så känns fjärrvärme som ett vettigt alternativ för oss.
Det finns ju en till grej som är bra med fjärrvärme, aggregaten är oftast enkla och mycket billigare än motsvarande bergvärmepump att reparera. Har man många barn som gillar att duscha och bada så är det rätt skönt med "obegränsad" mängd varmvatten.

• Gilla
viklar03
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, det var ju bra att det finns papper sparade på huset men 34500 kWh stämmer dåligt med att ni nu drar ca 15000 kWh för värme med en 9 kW värmepump. Jag tror fortfarande på 40000 kWh om man håller 21° inne i hela huset. Hur djupt är borrhålet? Nuvarande elpris kommer att bestå fram till runt år 2030 enligt vad jag har läst. Tar lång tid att bygga ut elkraften. Bra att kunna ha möjligheten att välja fjärrvärme om man vill.
Vet tyvärr inte hur djupt borrhål vi har. Tror inte vi håller mer än 20 grader i snitt inomhus.
Ja runt 2030 är vad jag också har fått till mig gällande dom galna elpriserna. Och tidigare skrivet så behövs en investering oavsett, och dom ca 30tkr som man sparar på att välja fjärrvärme istället för en ny bergvärmepump kommer kunna värma huset nästan ett helt år.

V viklar03 skrev:
Vet tyvärr inte hur djupt borrhål vi har. Tror inte vi håller mer än 20 grader i snitt inomhus.
Ja runt 2030 är vad jag också har fått till mig gällande dom galna elpriserna. Och tidigare skrivet så behövs en investering oavsett, och dom ca 30tkr som man sparar på att välja fjärrvärme istället för en ny bergvärmepump kommer kunna värma huset nästan ett helt år.
Hur djupt hål du har bör du kunna hitta i brunnsarkivet. En sån pump vill nog ha ca 160 m i berg. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

J
ag går i exakt samma tankar som dig och har samma BV-pump. Mitt hus gör av med 27000 kWh, två lägenheter, 250 m2 och en pump på 9 kWh, klart det blir mycket spets. Beräkningen från när man satte in pumpen är 50 MWh värme/år.

Jag gjorde en beräkning och kom fram till att BV blir dyrare än fjärrvärme vid elpris på ca 1,80 kr (med moms men utan elöverföring och skatter) Men det finns många osäkra parametrar. Hur länge håller FjV anläggningen och framförallt hur effektiv är BV-pumpen på riktigt. Jag har räknat med COP på 4,0 vilket jag misstänker inte stämmer i praktiken. Gamla pumpen har COP på 2,93 när den kör full fart med 50° ut, men det går ju inte riktigt att jämföra med nya pumpar som mäts på annat sätt.

Om jag ska byta till ny BV krävs ett extra borrhål för att kunna utnyttja en tillräckligt stor pump (17 kW). FjV kostar 40.000 i anslutningsavgift där jag bor, tror att själva apparaten kostar ungefär lika mycket. Underhåll och livslängd har jag noll koll på.

• Gilla
viklar03
  • Laddar…
Bra länk KungAnka. Hålet är 135 meter djupt

Har du kommit fram till något beslut? Har funderingar åt samma håll. Dvs att det krävs inga fantasipriser på elen för att räkna hem en fjv installation.

Hej, ja vi har fjärrvärme installerat sedan 26 september.
Vi har sedan dess gjort av med ca 6100 kwh fjärrvärme. Samtidigt som vi sänkt elförbrukningen med ca 2500 kwh. Fjärrvärmepriset ligger på ca 0,9kr/kwh och elen har kostat ca 2,3kr/kwh så det har gått ungefär på ett ut.
Med tanke på att elpriserna verkar dra iväg nu igen så tror jag att vi gjort en helt OK investering, framförallt med tanke på att bergvärmepumpen började läcka samma dag som fjärrvärmen började grävas in. Fjärrvärmen var ca 35tkr billigare i installation än en ny bergvärmepump, samt att det var väldigt lång leveranstid på en ny bergvärmepump

• Gilla
Freerole
  • Laddar…
Ok det låter som ett bra beslut så här långt då. Men livslängden för båda alternativen är ju tillräckligt lång för att totalekonomin i slutet blir en chansning, det är väl det som gör att man känner sig osäker. Och känns såklart lite onödigt med ett outnyttjat bergvärmehål. Men kan kan ju använda det för kyla så känns det kanske lite bättre :)

V viklar03 skrev:
Hej, ja vi har fjärrvärme installerat sedan 26 september.
Vi har sedan dess gjort av med ca 6100 kwh fjärrvärme. Samtidigt som vi sänkt elförbrukningen med ca 2500 kwh. Fjärrvärmepriset ligger på ca 0,9kr/kwh och elen har kostat ca 2,3kr/kwh så det har gått ungefär på ett ut.
Med tanke på att elpriserna verkar dra iväg nu igen så tror jag att vi gjort en helt OK investering, framförallt med tanke på att bergvärmepumpen började läcka samma dag som fjärrvärmen började grävas in. Fjärrvärmen var ca 35tkr billigare i installation än en ny bergvärmepump, samt att det var väldigt lång leveranstid på en ny bergvärmepump
En fråga, behövde ni tillsluta ert bergvärmehål och suga ur köldmediet? Isf, vad kostade det?

K Kallens skrev:
En fråga, behövde ni tillsluta ert bergvärmehål och suga ur köldmediet? Isf, vad kostade det?
Nej, dom pluggade bara ledningarna där de tidigare gick in i bergvärmepumpen. Och det ska enligt rörmokaren inte vara några problem att koppla in en bergvärmepump igen. Det kanske kan bli aktuellt igen om några år ifall elpriserna stabiliserar sig på en låg nivå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.