I tvättstugan har förrförra ägaren satt in vattenburen golvvärme (de två vita rören) direktkopplad till husets radiatorkrets via en termostat av något slag.
Golvet har varit för varm i mitt tycke trots nedvriden termostat på min, vid närmare koll så visade det sig att anslutningen från själva termostatkopplingen (den vita nere till vänster med tunna silvriga röret på som i sin tur går till vredet) satt lös, bara ditlagd typ, så det va såklart fullt flöde genom golvvärmekretsen, inte undra på att golvet va varmt med andra ord.
Så jag skruvade dit termostaten och då blev golvet kallt istället trots att termostaten är max öppen, ens om jag lossar den helt igen som på bilden är det inget flöde genom kretsen.
Jag misstänker att det är piggen i själva ventilen som fastnat i intryckt läge.
Men jag lyckas inte rubba stiftet, så något måste bytas.
Frågan är därför, vad är det här för termostat/ventil vars enda märkning jag hittar är ett hjärta, och vad behöver jag byta för att få den att funka igen?
Golvet har varit för varm i mitt tycke trots nedvriden termostat på min, vid närmare koll så visade det sig att anslutningen från själva termostatkopplingen (den vita nere till vänster med tunna silvriga röret på som i sin tur går till vredet) satt lös, bara ditlagd typ, så det va såklart fullt flöde genom golvvärmekretsen, inte undra på att golvet va varmt med andra ord.
Så jag skruvade dit termostaten och då blev golvet kallt istället trots att termostaten är max öppen, ens om jag lossar den helt igen som på bilden är det inget flöde genom kretsen.
Jag misstänker att det är piggen i själva ventilen som fastnat i intryckt läge.
Men jag lyckas inte rubba stiftet, så något måste bytas.
Frågan är därför, vad är det här för termostat/ventil vars enda märkning jag hittar är ett hjärta, och vad behöver jag byta för att få den att funka igen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silvriga tunna röret är ett kapillärrör, i den går det en gas eller vätska mellan känselbulben och termostaten.
Knacka på ventilhuset, tex med skaftet på en hammare.
Denna verkar vara lik,
https://www.thermotech.se/produkter...ater/sjaelvverkande-termostat-luft-m30-x-1-5/
Knacka på ventilhuset, tex med skaftet på en hammare.
Denna verkar vara lik,
https://www.thermotech.se/produkter...ater/sjaelvverkande-termostat-luft-m30-x-1-5/
Ja jag vet var grejen ska sitta.
Men som jag sa, när den va lös som på bilden initiellt så va det asvarmt på golvet, så jag skruvade dit den, då blev det skitkallt.
När jag skruva dän den igen så fortsätter det vara skitkallt. Med andra ord lille piggen har ju då fastnat i intryckt läge.
Jag har skruvat dän muttern vid piggen som Emanuel ringat in, och fick ut en fjäder men inte piggen, den satt kvar i ventilen så att säga och går inte att dra ut, å jag vill inte dra i piggen med våld innan jag vet vad fasen jag håller på med. Så jag skruvade tillbaka muttern och ställde frågan här på forumet.
Men som jag sa, när den va lös som på bilden initiellt så va det asvarmt på golvet, så jag skruvade dit den, då blev det skitkallt.
När jag skruva dän den igen så fortsätter det vara skitkallt. Med andra ord lille piggen har ju då fastnat i intryckt läge.
Jag har skruvat dän muttern vid piggen som Emanuel ringat in, och fick ut en fjäder men inte piggen, den satt kvar i ventilen så att säga och går inte att dra ut, å jag vill inte dra i piggen med våld innan jag vet vad fasen jag håller på med. Så jag skruvade tillbaka muttern och ställde frågan här på forumet.
Det är alltså den här prylen jag undrar över, med piggen inringd i ovankant, där den vita med kapilärröret från börjar satt, men satt löst och då med fullt flås på golvvärmen, med kapilärrörsgrejen ditskruvad så tvärdog golvvärmen, men den kom inte igång igen för att jag återgick till att ha kapilärgrunkan lös igen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en in och en utgång på ventilen, cylindern nedåt är inte en pluggad utgång. Pilarna på var sida om hjärtat visar flödesriktningen.E Emanuel01 skrev:
Som sagt, prova att knacka på ventilhuset så kan ventilkäglan släppa å åka upp, å därmed även piggen.
Sen ser det ut som att det finns någon temperaturvred i underkant av ventilen också, det kan vara maxtemperaturbegränsare.
Genom att skruva på den så kan kanske ventilkäglan släppa också.
Sen ser det ut som att det finns någon temperaturvred i underkant av ventilen också, det kan vara maxtemperaturbegränsare.
Genom att skruva på den så kan kanske ventilkäglan släppa också.
Klicka här för att svara
