Hej,

Har en vanlig svensson-villa 1.5 plan från 1993. Hygglig isolering i golv o vägg, fönster med isolerglas men de är är 30 år så de läcker lite. Parkettgolv som är lagt ovanpå plastmatta, golvvärme under allt det.

Uppvärmning elektrisk golvvärme, den är troligen från byggåret men styrningen (termostaterna) är nya. Har också en luft/luft värmepump från tidigare ägare, enkel modell från jula men den brummar o går.

I dessa energispartider klurar jag på om golvvärmen eller pumpen är minst energislukande. Ska förstås köra med / utan pump några veckor och försöka jämföra förbrukning men i teorin är väl pumpen egentligen mest effektiv?
 
Fairlane
Du jämför direktverkande el med en luftvärmepump. Luftvärmepumpen är mycket mer effektiv tills det blir så kallt ute att den ger 1 till 1, vilket är vad elvärmen ger.

En bra luftvärmepump ger 5 kW värme för varje kW elnden förbrukar, men det gäller inte när det bli för kallt ute. Däremot bör den kanske generera 3kW värme för 1 kW el, klart bättre än direktverkande el.

Hur bra din Julapump är när det är 10 minusgrader vet jag inte, men säkert bättre än direktverkande el.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du jämför direktverkande el med en luftvärmepump. Luftvärmepumpen är mycket mer effektiv tills det blir så kallt ute att den ger 1 till 1, vilket är vad elvärmen ger.

En bra luftvärmepump ger 5 kW värme för varje kW elnden förbrukar, men det gäller inte när det bli för kallt ute. Däremot bör den kanske generera 3kW värme för 1 kW el, klart bättre än direktverkande el.

Hur bra din Julapump är när det är 10 minusgrader vet jag inte, men säkert bättre än direktverkande el.

Ok tack för bra svar :)
 
Fairlane
Trumten Trumten skrev:
Ok tack för bra svar :)
Jag glömde i hastigheten att hälsa dig välkommen till forumet, så jag gör det nu istället.

Glöm inte att rengöra luftvärmepumpen. Det kan göra en enorm skillnad. Min syster hade en luftvärmepump som tidigare ägare monterat, men "den fungerade inte". När vi kollade invändigt så var det massor med damm. Efter en rengöring gav den värme och kyla. Förvisso var den fortfarande inte särskilt bra, men det gör mer skillnad än man kanske tror att hålla den ren.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.