Vit kakelugn med öppen spis, eld, juldekorationer, flaskor och en ramad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsöppning i vägg med fläkt, vita och bruna toner, gammal, sliten, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar mot röd bakgrund, genom hål, med damm och dammtussar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började fundera på hur luften rör sig bakom insatsen. Lyckades ta kort bakom golvventilen. Där ser man att uteluften genom källaren kommer upp. Borde den inte vara ansluten direkt i kassetten? Sitter en fläkt där också som väsnas mycket mer än den blåser genom de övre ventilerna. Den påverkar inte flammorna. Kan röret vara t-kopplat under kassetten?
 
Den kassetten har ingen anslutning för tilluft utifrån om det är de vanliga typen av insats. Den tar in luft undertill på vänster och höger sida i framkant. Fläktsystem som finns där verkar bara vara för att cirkulera tilluft runt kaminens utsida.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det du kan kolla är om det finns någon kanal i det som kaminen står på och som mynnar ut vid insatsens luftintag, det ska då vara rakt inomför där spjällvreden sitter.
 
A AndersS skrev:
Det du kan kolla är om det finns någon kanal i det som kaminen står på och som mynnar ut vid insatsens luftintag, det ska då vara rakt inomför där spjällvreden sitter.
Svårt att se något där. Vad är poängen att leda in luft runt kassetten och hur bör jag ställa ventilen vid golvet? Halvöppen för att ge lite uteluft till kassettens framsida?
 
Luft ska cirkulera runt insatsen för att få ut värmen i rummet, det finns flänsar utvändigt runt och över insatsen.
Att man tar luft utifrån via kanal i källaren är säkert för att den kalla luften ska bli uppvärmd och inte kyla ned i rummet, den ger då tilluft till huset men också luft till kaminens förbränning.
Vilken ventil du avser får du förklara.
 
A AndersS skrev:
Luft ska cirkulera runt insatsen för att få ut värmen i rummet, det finns flänsar utvändigt runt och över insatsen.
Att man tar luft utifrån via kanal i källaren är säkert för att den kalla luften ska bli uppvärmd och inte kyla ned i rummet, den ger då tilluft till huset men också luft till kaminens förbränning.
Vilken ventil du avser får du förklara.
Med ventilen vid golvet kan jag alltså välja om fläkten ska suga uteluft eller inneluft, eller mittemellan. Frågan är vilket läge som är bäst? Släpper jag ner luckan helt kommer det ingen uteluft till brasan den vägen. Helst vill jag inte ha fläkten igång då den dödar mysfaktorn.
 
Har du ingen annan tilluft i rummet så ska den inte vara stängd, men sedan får du nog prova dig fram.
Det ska blåsa ut varmluft i dina två övre galler på sidorna.
 
  • Gilla
Munkfors
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.