Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började fundera på hur luften rör sig bakom insatsen. Lyckades ta kort bakom golvventilen. Där ser man att uteluften genom källaren kommer upp. Borde den inte vara ansluten direkt i kassetten? Sitter en fläkt där också som väsnas mycket mer än den blåser genom de övre ventilerna. Den påverkar inte flammorna. Kan röret vara t-kopplat under kassetten?
Den kassetten har ingen anslutning för tilluft utifrån om det är de vanliga typen av insats. Den tar in luft undertill på vänster och höger sida i framkant. Fläktsystem som finns där verkar bara vara för att cirkulera tilluft runt kaminens utsida.
Svårt att se något där. Vad är poängen att leda in luft runt kassetten och hur bör jag ställa ventilen vid golvet? Halvöppen för att ge lite uteluft till kassettens framsida?A AndersS skrev:
Luft ska cirkulera runt insatsen för att få ut värmen i rummet, det finns flänsar utvändigt runt och över insatsen.
Att man tar luft utifrån via kanal i källaren är säkert för att den kalla luften ska bli uppvärmd och inte kyla ned i rummet, den ger då tilluft till huset men också luft till kaminens förbränning.
Vilken ventil du avser får du förklara.
Att man tar luft utifrån via kanal i källaren är säkert för att den kalla luften ska bli uppvärmd och inte kyla ned i rummet, den ger då tilluft till huset men också luft till kaminens förbränning.
Vilken ventil du avser får du förklara.
Med ventilen vid golvet kan jag alltså välja om fläkten ska suga uteluft eller inneluft, eller mittemellan. Frågan är vilket läge som är bäst? Släpper jag ner luckan helt kommer det ingen uteluft till brasan den vägen. Helst vill jag inte ha fläkten igång då den dödar mysfaktorn.A AndersS skrev:Luft ska cirkulera runt insatsen för att få ut värmen i rummet, det finns flänsar utvändigt runt och över insatsen.
Att man tar luft utifrån via kanal i källaren är säkert för att den kalla luften ska bli uppvärmd och inte kyla ned i rummet, den ger då tilluft till huset men också luft till kaminens förbränning.
Vilken ventil du avser får du förklara.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden