Hallå,

Bor i Ett två våningshus plus källare. Bergvärmepumpen är en Nibe F1226.

Vet att jag för 2-3 år sedan hade 1-1,5 bar tryck i systemet för radiatorerna.

Efter en tillbyggnation där ytterligare en radiator lades till på systemet så verkar trycket ha försvunnit. Gamla och nya radiatorer är mao på samma slinga.

När det blev kallt märkte jag att värmen var svag på andra våningen, framförallt de 3 radiatorer i slutet på slingan.

trycket är nu ca 0,5 bar och när jag luftar Radiatorerna på entré våningen så kommer vatten med tryck. På övervåningen pös lite luft till att börja med men sedan ingenting alls och inget vatten kommer heller….
Har kört med cirkulationspumpen både på och av…

Spelar ingen roll hur länge jag väntar.

Försöker jag fylla på vatten så kan jag få upp systemet till Max 0.7 bar, men när jag stänger kranen går den till 0,5bar igen vilket är märkligt.

Var fortsätter jag nu? Tacksam för hjälp!

• Värmepump med röranslutningar och styrenhet under tak, installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under tak, kopparledningar, ventiler, isolering, VVS-installation i byggnad.
    Skapa konto
  • Rörledningar, kopplingar och ventiler under en vit enhet, möjligen en diskbänk, mot en betongvägg.
    Skapa konto
  • Värmesystem komponenter: expansionstank, manometer, rör, backventil och upphängningsdetaljer.
    Skapa konto
  • Rör, ventiler och mätare i trångt utrymme med isolering och vardagsobjekt som ryggsäck.
    Skapa konto
Redigerat:
Du har antagligen mycket luft i systemet. Fyll upp så mycket du kan till 1,5 bar. Stäng av cirkulationspumpen, lufta på ovanvåningen. Fyll upp igen och lufta tills det kommer vatten ur luftningsnipplarna.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du har antagligen mycket luft i systemet. Fyll upp så mycket du kan till 1,5 bar. Stäng av cirkulationspumpen, lufta på ovanvåningen. Fyll upp igen och lufta tills det kommer vatten ur luftningsnipplarna.
Håller med.
Fyll på och sedan lufta på ovanvåningen, fyll på igen och lufta på ovanvåningen o.s.v.
Trägen vinner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hallå,
Tack för era svar. Det är detta jag hållit på med i timmar ikväll. Problemet är att jag inte får upp trycket till 1,5 bar utan stannar vid 0,7 för att när jag stänger kranen gå ner till 0,5.

Och nu kommer ingen luft alls ur radiatorerna på övervåningen, de är liksom färdigluftade. Verkar som det är stopp mellan våningarna och därför ej heller trycket kan öka?

Jag är långtifrån någon expert på detta, finns säkert flera hundra här som är bättre än mig…
Undrar dock om det kan vara någon strypning vid påfyllningen. Inkommande vatten har ju högre tryck så det ska inte vara några problem att komma över 0,7, oberoende av luft i systemet.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
J jhn skrev:
Hallå,
Tack för era svar. Det är detta jag hållit på med i timmar ikväll. Problemet är att jag inte får upp trycket till 1,5 bar utan stannar vid 0,7 för att när jag stänger kranen gå ner till 0,5.

Och nu kommer ingen luft alls ur radiatorerna på övervåningen, de är liksom färdigluftade. Verkar som det är stopp mellan våningarna och därför ej heller trycket kan öka?
Det sitter ingen avstängningsventil till nya slingan?Att du inte får upp trycket låter lite skumt för vattnet måste försvinna någonstans om nu inte rinner från säkerhetsventilen.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Precis som @växelventil säger, kan det vara en trasig säkerhetsventil (väldigt enkel felsökning på den)
Enda förändringen du gjort på systemet vad jag förstår är en utbyggnad med en extra radiator.
Har du möjlighet att stänga av nya slingan till radiatorn? Kan du isf hålla trycket? Är utbyggnaden platta på mark eller med kryp/inspektionsnöjlighet? Se om det rinner vatten från trossbotten? Platta på mark har du möjlighet att se om du får ökad vattenflöde i dräneringen?
Kan vara en koppling som håller tätt vid 0,7bar men läcker över detta.
Hoppas på säkerhetsventilen..!

• Gilla
jhn och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det sitter ingen avstängningsventil till nya slingan?Att du inte får upp trycket låter lite skumt för vattnet måste försvinna någonstans om nu inte rinner från säkerhetsventilen.
Bra tanke, men nej. Det nya elementet är element nr 2 i slingan på ovanvåningen och var ljummet tidigare. Dock var de 3 sista elementen på slingan på ovanvåningen kalla. Efter luftning etc verkar trycket försvunnit på ovanvåningen.

nu på morgonen känner jag liiiite värme på 1a elementet på slingan på ovanvåningen, just precis där in-vattnet kommer till elementet. Kan dock inte fylla på mer vatten ändå.

säkerhetsventilen läcker ej.

T Tjompo skrev:
Precis som @växelventil säger, kan det vara en trasig säkerhetsventil (väldigt enkel felsökning på den)
Enda förändringen du gjort på systemet vad jag förstår är en utbyggnad med en extra radiator.
Har du möjlighet att stänga av nya slingan till radiatorn? Kan du isf hålla trycket? Är utbyggnaden platta på mark eller med kryp/inspektionsnöjlighet? Se om det rinner vatten från trossbotten? Platta på mark har du möjlighet att se om du får ökad vattenflöde i dräneringen?
Kan vara en koppling som håller tätt vid 0,7bar men läcker över detta.
Hoppas på säkerhetsventilen..!
Hej,

säkerhetsventilen läcker ej. Tillbyggnad gjordes på vån 2 (byggde in stor balkong/altan).

Hade det läckt från slingan så borde jag sett det på entrévåningen då jag verkligen försökt få upp trycket via öppen kran länge.

lutar ju åt att någon vridit någon av alla hundra ballofixar fel som ni är inne på så att vattnet inte kommer med rätt tryck mot slingan?

C
J jhn skrev:
lutar ju åt att någon vridit någon av alla hundra ballofixar fel som ni är inne på så att vattnet inte kommer med rätt tryck mot slingan?
När påfyllningskranen öppnas skall du ju tydligt höra att det flödar vatten i röret - alltså det vanliga suset i röret när man spolar vatten.

• Gilla
Fluvia och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
När påfyllningskranen öppnas skall du ju tydligt höra att det flödar vatten i röret - alltså det vanliga suset i röret när man spolar vatten.
Yes, och det hör jag en kort stund, från det att trycket går från 0.5bar till 0.7bar. Sedan nör jag stänger kranen går trycket ner till 0,5 igen.

C
J jhn skrev:
Yes, och det hör jag en kort stund, från det att trycket går från 0.5bar till 0.7bar. Sedan nör jag stänger kranen går trycket ner till 0,5 igen.
Låter som att det inte är påfyllningskranen du är på, utan någon annan kran. Som kanske kortsluter två delar av värmekretsen eller nåt. Vilken kran är det du vrider på?

• Gilla
jhn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som att det inte är påfyllningskranen du är på, utan någon annan kran. Som kanske kortsluter två delar av värmekretsen eller nåt. Vilken kran är det du vrider på?
Jadu, det är ju en väldigt relevant fråga.
Alla rör är rena sphagettin hos mig - när vi renoverade delar av huset för 6 år sedan hade jag och rörisen rätt kul åt hur det såg ut. Jag är 90% säker på att jag är på den kranen som han visade mig,

På nedan bild är det den stora svarta kranen (röd fyrkant) - vars rör går till det röda exapnsionskärlet du ser till vänster i bild.

• Vattenrör och ventiler under diskbänk, med en markerad svart låda upptill till höger.
    Skapa konto
C
J jhn skrev:
På nedan bild är det den stora svarta kranen (röd fyrkant) - vars rör går till det röda exapnsionskärlet du ser till vänster i bild.
Nu ser man ju inte helheten på dina bilder, men spontant ser den kranen ut att inte göra något annat än att isolera expansionskärlet (och säkerhetsventilen? inte så bra kanske, om det inte finns fler) från värmekretsen.
Så du vrider nog på fel kran.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Den lilla svarta kranen rakt under den stora svarta. Den som har en tunnare flexslang till sig. Prova den, den kan vara lite trög.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.