5 167 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Erfarenheter/åsikter om KAMINEN PRITY W17
Det beror ju på om du byter eller nyinstallerar eldstaden, jag är heller ingen vän av onödig byråkrati utan förstår mycket väl om du vill byta en befintlig eldstad till en så där utan att blanda in kommunen.jannekjuyckken skrev:
Jo men så tänker jag oxå.F fribygg skrev:
Det är allmänt så att myndigheter begränsar medborgare och vill ha betalt.
Man kan säga att myndighetskontakter aldrig är av godo. Därför håller jag mig till ett minimum av såna. Dom ska ha minimalt med info. Då kommer man billigare undan.
Svenskar är alldeles för dåliga på att gå runt myndigheter och regeler o förordningar.
Gäller allt från byte av kamin, till avlopp, sopsortering och förbjudna fasadfärger mm.mm
Prity w17 är en riktigt bra "Kaminpanna".
Plus..
18 liter i vattenmantel.
Det är en stor eldstad,. Ska ge ca 17 till vattnet och 5.5 till rummet.
Stämmer nog rätt bra. Hade en mindre ontura innan och den var inte i närheten gällande rumsvärme.
Skulle gissa att den ger 17 som utlovas om man eldat så bra man kan. dvs bevakar dom första iläggen så man håller elden vid liv.
Han tar 50cm ved vilket är bra när det gäller kamin/kaminpanna.
minus
Den är hungrig den jeevla kjuyckken.
Ska man ha ut 17kw så är det 5 kilo i timmen som gäller.
Jag eldar mot tank så kan köra på han rätt bra men som sagt. Går åt ved.
Han tar in primärluft genom asklåda man kan reglera och sen opp genom ett roster som är placerat i mitten. Sen är det tegel runt roster ca en dec brett.
Vattenmantel sitter på tre sidor av eldstaden. Samt över eldstaden. Det är ett hål genom den överliggande manteln så det brinner framför den och genom hålet.
Det är en tub och i övrigt eldar man direkt på manteln.
Det sotar i eldstaden. Beror säkert på att vattenmanteln kan var allt från 22 till 50 c när jag tänner opp na.
Fyller man på med så mycket ved att det ligger mot dom vattenmantlade väggarna i eldstaden så blir det lite tjära i början. Verkar dock brännas bort rätt möe när mB eldar mera.
Kanske normalt med lite tjära på kall mantel i panna oxå?
Observera att den inte bygger tjära över mantel eller i röret till eller i murstocken. Sotar mer ön moderna vedkaminer utan mantel. Men inte som äldre omoderna kaminer.
.
Rökgasen anges till 189c.
Stämmer rätt bra om man eldar med
stängd glaslucka och
Toppspjället nästan öppet 100%.
*
De ska ha 85% förbränning tror jag.
Det blir en del aska och lite sot så det är kanske en glädjekalkyl.
Eller blir det bättre om jag lär mig just denna kaminen bättre.
#
Sammanfattningsvis en bra Kaminpanna.
Givet priset är det ett mycket bra köp.
Dock kan man inte vet hur länge den håller. Men känns som en bra och rolig kaminpanna för kompletteringsvärme som jag kör när fjv är primärvärmen.
#
Plus..
18 liter i vattenmantel.
Det är en stor eldstad,. Ska ge ca 17 till vattnet och 5.5 till rummet.
Stämmer nog rätt bra. Hade en mindre ontura innan och den var inte i närheten gällande rumsvärme.
Skulle gissa att den ger 17 som utlovas om man eldat så bra man kan. dvs bevakar dom första iläggen så man håller elden vid liv.
Han tar 50cm ved vilket är bra när det gäller kamin/kaminpanna.
minus
Den är hungrig den jeevla kjuyckken.
Ska man ha ut 17kw så är det 5 kilo i timmen som gäller.
Jag eldar mot tank så kan köra på han rätt bra men som sagt. Går åt ved.
Han tar in primärluft genom asklåda man kan reglera och sen opp genom ett roster som är placerat i mitten. Sen är det tegel runt roster ca en dec brett.
Vattenmantel sitter på tre sidor av eldstaden. Samt över eldstaden. Det är ett hål genom den överliggande manteln så det brinner framför den och genom hålet.
Det är en tub och i övrigt eldar man direkt på manteln.
Det sotar i eldstaden. Beror säkert på att vattenmanteln kan var allt från 22 till 50 c när jag tänner opp na.
Fyller man på med så mycket ved att det ligger mot dom vattenmantlade väggarna i eldstaden så blir det lite tjära i början. Verkar dock brännas bort rätt möe när mB eldar mera.
Kanske normalt med lite tjära på kall mantel i panna oxå?
Observera att den inte bygger tjära över mantel eller i röret till eller i murstocken. Sotar mer ön moderna vedkaminer utan mantel. Men inte som äldre omoderna kaminer.
.
Rökgasen anges till 189c.
Stämmer rätt bra om man eldar med
stängd glaslucka och
Toppspjället nästan öppet 100%.
*
De ska ha 85% förbränning tror jag.
Det blir en del aska och lite sot så det är kanske en glädjekalkyl.
Eller blir det bättre om jag lär mig just denna kaminen bättre.
#
Sammanfattningsvis en bra Kaminpanna.
Givet priset är det ett mycket bra köp.
Dock kan man inte vet hur länge den håller. Men känns som en bra och rolig kaminpanna för kompletteringsvärme som jag kör när fjv är primärvärmen.
#
Klicka här för att svara