Hej!
Står i valet och kvalet mellan jordvärme eller luft/vatten. Har fått höra lite olika åsikter, men de flesta är tydliga (oavsett vilken sida de står på). Har idag en varmvattenberedare som har max 5 år kvar att leva.

Förutsättningar:
- Tegelhus från 1890 i Skåne med helt ny ovanvåning och tak
- Blivande förutsättningar: 2st badrum + kök och tvättstuga, 80 kvm ingjuten golvvärme (300mm cellplast) på nedervåningen (ovanvåningen värms redan idag upp av elgolv).
- Stor intilliggande mark
- I nuläget 2st vuxna, på sikt ev. 1-3 barn på det.

Citat från olika roller i branschen jag frågat:
"Har man marken är det självklart med jordvärme"
"Med Skånes klimat är det självklart med luft/vatten"
"Jordvärme är mycket stabilare än luft/vatten"
"Du sparar ca 100.000 i investeringskostnad med luft/vatten jmf. med jordvärme"

Man blir ju lite fundersam :-)
Tacksam för lite stöd i frågan!

Argumenten är antagligen korrekta, kanske att 100 000 kr kan vara lite saltat för att "bevisa" förträffligheten i den egna lösningen, men ett par offerter på de olika lösningarna kommer ju att ge facit på den.

Varför är bergvärme inte ett alternativ? Jordvärme brukar ju vara ganska ytliga slingor och de kommer att kyla av varken en aning och gör marken mindre användbar. Om du ändå inte har planer på annat än gräsmatta där och kan leva med att den behöver klippas lite färre vekor om året så spelar det kanske ingen roll men även blommor, buskar och små odligar kommer att påverkas om sådant är aktuellt i området med slingor.

Luft-vatten har nackdelen med ett ganska irriterande ljud utomhus, året om. Det är lite surt när grannen har det och plåtar sitter löst och vibrerar när man vill ha det lugnt. Även en utomhusdel i perfekt skick låter.
Luft-vatten behöver avisa stora delar av året i Skåne. Det är särskilt besvärligt när man har någon plusgrad och fuktig luft. Känns det klimatet bekant? Anledningen är att luften kyls i utomhusdelen och man "tar" några grader från den. Är det då 0-5 grader ute så får man frystemperaturer på luften och med det höga fuktinnehållet som är normalt då så får man kondensering och påföljande frysning. Alla utomhusdelar har avisningsfunktioner men avisning förbrukar ju en del energi så effektiviteten sänks.

Vi har bergvärme och jag har bara bra erfarenhet av det. Det är tyst överallt utom i pannrummet och har en verkningsgrad som är förutsägbar över hela året, oavsett vargavinter eller Skåne-/Hallandsklimat. Investeringen är högre, men jag värdesätter de faktorer jag nämnt ganska högt så luft-vatten har aldrig varit ett verkligt alternativ för mig. Ytjordbvärme har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

• Gilla
Hagfeldt och 1 till
  • Laddar…
I Skåne kan det vara mycket långt ner till fast berg och berggrunden är många gånger mindre lämplig eller rent av olämplig för att borra bergvärme i. Ytjordvärme är ett bra alternativ om man har markytan som krävs och inte gillar utedelen till en luftvattenvärmepump. Jordvärme brukar vara något lite billigare än bergvärme eftersom det blir billigare att gräva än att borra djupt.

El-golvvärmen på övervåningen borde bort och ersättas med vattenburet värmesystem kopplat till en värmepump. El-golvvärme kan dra väldigt mycket el.

• Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
I Skåne kan det vara mycket långt ner till fast berg och berggrunden är många gånger mindre lämplig eller rent av olämplig för att borra bergvärme i. Ytjordvärme är ett bra alternativ om man har markytan som krävs och inte gillar utedelen till en luftvattenvärmepump. Jordvärme brukar vara något lite billigare än bergvärme eftersom det blir billigare att gräva än att borra djupt.

El-golvvärmen på övervåningen borde bort och ersättas med vattenburet värmesystem kopplat till en värmepump. El-golvvärme kan dra väldigt mycket el.

Håller med helt och hållet.

På frågan om Luft/vatten eller Jordvärme på ett hus i Skåne skulle jag säga det beror på hur mycket man tycker att ljudet från utomhusdelen för LVVP stör iförhållande till extra kostnaden samt om man har ett bra ställe för utedelen eller inte.

Skulle man ha en riktigt bra plats för utedelen så skulle jag nog ta en Luft/vatten just med tanke på den stora prisskillnaden det trots allt är.

Min LVVP med framledning på 50C leverar en COP på över 4 om det är över 0C och COP över 3 vid -10C här i Norrköping (och COP över 6 vid över 12C = perfekt med poolvärmeväxlare för att värma poolen)

Jordvärme ligger konstant på över 4 om jag förstått det rätt.
Livslängd på maskinerna är ungefär de samma.

* Om du ska värma pool ( eller kanske vill skaffa en och värma den mha husets VP via poolvärmeväxlare) är det fördel med LuftVatten pga den högre COP:en en LuftVatten har på sommaren mot jordvärme.
* med LuftVatten får du betala lite mer under vintern än jordvärme pga lägre COP då det går under 0.
* LuftVatten har utedel som kan stå i vägen / låta lite
* Jordvärme kostar mer

• Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
Vi har jordvärme (i Östergötland) och enda påverkan jag kan se växtmässigt är att snön kan ligga kvar liiiite längre där slingan går över gräsmattan. Den stora delen ligger på åkermark och jag har då inte hört att det skulle vara sämre skörd just där än på resten av arealen.

Grannen har luft-vatten och utedelen stör tillräckligt för att jag inte skulle vilja ha det själv.

En annan granne som byggde nytt la också jordvärme. Då på betesmark. Så har man den ytan tycker jag det är ett bra alternativ.

• Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
Hej!
Står i valet och kvalet mellan jordvärme eller luft/vatten. Har fått höra lite olika åsikter, men de flesta är tydliga (oavsett vilken sida de står på). Har idag en varmvattenberedare som har max 5 år kvar att leva.

Förutsättningar:
- Blivande förutsättningar: 2st badrum + kök och tvättstuga, 80 kvm ingjuten golvvärme (300mm cellplast) på nedervåningen (ovanvåningen värms redan idag upp av elgolv).
°
Dina synpunkter är bara att instämma i. Därför är det en ekonomisk fråga att ta ställning till och det får du avgöra själv. Har du pengarna eller skall du låna dem, påverkar beslutet nu när räntan höjs.

Jordvärme för att frysa daggmask är pålitlig metod. Markens beskaffenhet påverkar ledningens längd. Torr sandjord har mindre värme att ge än våt lerjord. Inget material innehåller så mycket värme per liter och grad som vatten!
En bekant hade torrmark på en sandhöjd så de lade 59 % längre ledning än normalt. för många år sedan och det har fungerat. Har glömt vad normal längd är.
En annan fråga är om du skall tro på Greta och varmare klimat, eller att vi är påväg mot kallare klimat. Det första talar för att lämna daggmaskarna i fred på ca 1 meters djup.

Luft/vattenVP bör ha två delar, en utedel och innedel där vatten ansluts. Har sett billig version med endast en utedel. Förkastligt för då måste man dra dit värmerör som utsätts för frysrisk.
°

Man blir ju lite fundersam :)
Hej!

Förutsättningar:

Luft/vatten:
+Billigare investering
+Tar liten plats
-Utedelen låter
-Dyrare över tid
-Större underhåll

Jordvärme:
+Billigare över tid
+Mindre underhåll
+/-Räkna med en klimatzon upp där slingor ligger
-Högre investeringskostnad
-Tar stor plats (Går ej att bygga något större på denna yta i framtiden).

Jag har jordvärme och den fanns när jag flyttade in.
Jag har begränsad tomt och skulle jag valt idag skulle jag tittat på bergvärme eller grundvattenvärme som först alternativ. Kanske jordvärme med ett annat upplägg än lång tunn kollektorslang också kunde blivit aktuellt.

• Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
jannekjuyckken
Hej!

Förutsättningar:

Ligger huset glesbygden eller kan du koppla på fjv.
Det är i så fall mycket bättre än elvärme idag och under lång tid framåt.

Tack för alla värdefulla svar!

Lite tilläggsinfo då:
- Huset ligger på landet, 150m till närmsta granne (som alltså inte kommer påverkas av ljud från luft-agget)
- Åker/ängsmark på 2 hektar ca 30m från huset som vi äger, så ytan för jordvärme finnes.
- Elgolvet på ovanvåningen är lagt förra året, då vi inte visste om vi skulle renovera nedervåningen än. Dessutom hade vi inget vattenburen värme alls och inte ens vatten och avlopp uppdraget på ovanvåningen. Så det elgolvet får nog ligga kvar :)

Frågor:
- Vad anser man att livslängden på jordvärmeslingorna är?
- Grundvattenvärme låter intressant! Vi har väldigt högt grundvatten här (om det nu spelar någon roll). Har nån mer koll på detta?

En annan viktig aspekt i jämförelsen är att luft-vatten låter ute men jord-bergvärme inomhus. Många bergvärme innerdelar ligger på 40+ db, det finns dock de som enligt tillverkarna skall ligga på under 30db.
Jag har varit hos flera bekanta där man vaknar på natten när kompressorn drar igång. Så jag skulle se till att jag har en källare att stoppa den i.

Grundvattenvärme är lite speciellt. Kräver en extra värmeväxlare som ska underhållas och en ganska kraftig pump som pumpar upp vattnet och igenom växlaren. Pumpen drar en hel del el men å andra sidan blir COP relativt bra pga att temperaturen på köldbäraren blir något högre än för bergvärme och jordvärme. Verkar vara få firmor som kan grundvattenvärme och det är bäst att kolla upp installationskostnaden noga.

Livslängden på jordvärmeslingor är många decennier så länge ingen är där och gräver och skadar slangen. Värmen i marken återladdas varje sommar.

Tack för alla värdefulla svar!

Lite tilläggsinfo då:
- Huset ligger på landet, 150m till närmsta granne (som alltså inte kommer påverkas av ljud från luft-agget)
- Åker/ängsmark på 2 hektar ca 30m från huset som vi äger, så ytan för jordvärme finnes.
- Elgolvet på ovanvåningen är lagt förra året, då vi inte visste om vi skulle renovera nedervåningen än. Dessutom hade vi inget vattenburen värme alls och inte ens vatten och avlopp uppdraget på ovanvåningen. Så det elgolvet får nog ligga kvar :)

Frågor:
- Vad anser man att livslängden på jordvärmeslingorna är?
- Grundvattenvärme låter intressant! Vi har väldigt högt grundvatten här (om det nu spelar någon roll). Har nån mer koll på detta?
Tråkigt med nytt elgolv i dessa tider, men jag tror inte det är jättefarligt, drar ni ordentligt med vattenburen värme på nedervåningen kommer sannolikt eltillskottet på övervåningen vara minimalt.
Se bara till att ni antingen får rätt innerdel eller har tillräcklig volym i vattnet för en modern värmepump.

Om jag tolkar det rätt, så finns plats för jordvärme, som inte ska användas till något annat under överskådlig framtid.
Då hade jag kört på jordvärme(eller bergvärme om prisskillnad inte är alltför stor).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.