Hej har nedlagd golvvärme slang vattenburen alltså, den är inte inkopplad rummet är ca 12 m2, tänkte höra om det är någon rörmokare eller kunnig vad som räcker till den storleken, mindre mini panna eller, finns någon komfortvärme på golvvärme butiken 350 w, vad ska jag välja komfortvärme har jag förstått är ett komplement, ingen expansion mm, el mini panna är ca 10-12,tusen vad är lämpligt.
 
Är det den enda vattenburna värmen?
Eller finns det mer vattenburna värmesystem?
Vad är ordinarie värmesystem?
Ska det utökas med mer vattenburet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det den enda vattenburna värmen?
Eller finns det mer vattenburna värmesystem?
Vad är ordinarie värmesystem?
Ska det utökas med mer vattenburet?
Radiatorer var vanligast förr särskilt när man hade en panna som kunde värma vatten till 80 C.
 
J Jochi skrev:
Radiatorer var vanligast förr särskilt när man hade en panna som kunde värma vatten till 80 C.
Jag har inte skrivit något om radiatorer.

Sen vet vi inte vad det är för byggnad, när byggnaden är uppförd, mm.
Vi vet ingenting om resterande värmesysterm i byggnaden/bostaden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har inte skrivit något om radiatorer.

Sen vet vi inte vad det är för byggnad, när byggnaden är uppförd, mm.
Vi vet ingenting om resterande värmesysterm i byggnaden/bostaden.
Ursäkta, jag uppfattade din mening så
"Eller finns det mer vattenburna värmesystem?" lika med andra alternativ.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det den enda vattenburna värmen?
Eller finns det mer vattenburna värmesystem?
Vad är ordinarie värmesystem?
Ska det utökas med mer vattenburet?
Nej det blir inget mera
 
Kommer golvvärmen vara den enda värmekällan för rummet eller finns det någon annan primär värmekälla?

Finns ingen annan vämekälla så måste "pannan" kunna ge ca 70-100 W/m², för 12 m² blir det 840-1200 W om rummet ska hålla ca 20⁰.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer golvvärmen vara den enda värmekällan för rummet eller finns det någon annan primär värmekälla?

Finns ingen annan vämekälla så måste "pannan" kunna ge ca 70-100 W/m², för 12 m² blir det 840-1200 W om rummet ska hålla ca 20⁰.
2 kw behöver det vara på?
 
2 kW är orimligt mycket. Då skulle ett hus på 120 kvadrat behöva 20 kW...

Hur ser rummet ut? Är det några ytterväggar? Fönster? Vad finns ovanför?
 
useless useless skrev:
2 kW är orimligt mycket. Då skulle ett hus på 120 kvadrat behöva 20 kW...

Hur ser rummet ut? Är det några ytterväggar? Fönster? Vad finns ovanför?
Ja det är ytterväggar fönster 140 100 tvåglas, skulle räcka med komfortvärme på 350 w då som finns på en del golvvärme vvs
 
350 W blir för klent om det är enda värmekällan, så nånting däremellan... Det är bättre att överdimensionera så det inte blir för kallt. Om nästa storlek är 2 kW så funkar såklart det. Värmen är ju termostatstyrd, så den kommer inte att dra mer än rummet behöver.

Vad har du för värme i resten av huset?
 
useless useless skrev:
350 W blir för klent om det är enda värmekällan, så nånting däremellan... Det är bättre att överdimensionera så det inte blir för kallt. Om nästa storlek är 2 kW så funkar såklart det. Värmen är ju termostatstyrd, så den kommer inte att dra mer än rummet behöver.

Vad har du för värme i resten av huset?
Ja det är en slags av varje luftvärmepump direktel en viking 75 i kök och det är där som jag har vatten buren golvvärme, som ej är inkopplad då, sen är det fem kakelugnar eldar i ett par emellan åt gjorde om köket satte in nytt tog ner en vägg blev öppen gjorde mycket för värme sänkte tak i kök 70 mm gjorde en del ny el, nu är ju el priset högt men tror in te det kanske drar så mycket om man kör det vinter tid eller
 
Svårt att förstå vad du menar med dina texter.

I vilket rum finns golvvärmen i?

Vad är det för ytskikt på golvet?
Träplank, plastmatta, parkett, klinkers, etc?

Behöver/måste rummet värmas upp med golvvärmen?

Eller vill du bara ha varmt golv för att det är skönt för fötterna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Svårt att förstå vad du menar med dina texter.

I vilket rum finns golvvärmen i?

Vad är det för ytskikt på golvet?
Träplank, plastmatta, parkett, klinkers, etc?

Behöver/måste rummet värmas upp med golvvärmen?

Eller vill du bara ha varmt golv för att det är skönt för fötterna?
Köket, ett komplement till luftvärmepump en, ja jag har ett vinylklick golv som är godkänt för golvvärme kährs golv, tanken är att det ska finnas någon annan värme än vedspisen,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.