1 693 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Golvvärme
Hej har nedlagd golvvärme slang vattenburen alltså, den är inte inkopplad rummet är ca 12 m2, tänkte höra om det är någon rörmokare eller kunnig vad som räcker till den storleken, mindre mini panna eller, finns någon komfortvärme på golvvärme butiken 350 w, vad ska jag välja komfortvärme har jag förstått är ett komplement, ingen expansion mm, el mini panna är ca 10-12,tusen vad är lämpligt.
Ursäkta, jag uppfattade din mening såDemmpa skrev:
"Eller finns det mer vattenburna värmesystem?" lika med andra alternativ.
Kommer golvvärmen vara den enda värmekällan för rummet eller finns det någon annan primär värmekälla?
Finns ingen annan vämekälla så måste "pannan" kunna ge ca 70-100 W/m², för 12 m² blir det 840-1200 W om rummet ska hålla ca 20⁰.
Finns ingen annan vämekälla så måste "pannan" kunna ge ca 70-100 W/m², för 12 m² blir det 840-1200 W om rummet ska hålla ca 20⁰.
350 W blir för klent om det är enda värmekällan, så nånting däremellan... Det är bättre att överdimensionera så det inte blir för kallt. Om nästa storlek är 2 kW så funkar såklart det. Värmen är ju termostatstyrd, så den kommer inte att dra mer än rummet behöver.
Vad har du för värme i resten av huset?
Vad har du för värme i resten av huset?
Ja det är en slags av varje luftvärmepump direktel en viking 75 i kök och det är där som jag har vatten buren golvvärme, som ej är inkopplad då, sen är det fem kakelugnar eldar i ett par emellan åt gjorde om köket satte in nytt tog ner en vägg blev öppen gjorde mycket för värme sänkte tak i kök 70 mm gjorde en del ny el, nu är ju el priset högt men tror in te det kanske drar så mycket om man kör det vinter tid elleruseless skrev:
350 W blir för klent om det är enda värmekällan, så nånting däremellan... Det är bättre att överdimensionera så det inte blir för kallt. Om nästa storlek är 2 kW så funkar såklart det. Värmen är ju termostatstyrd, så den kommer inte att dra mer än rummet behöver.
Vad har du för värme i resten av huset?
Svårt att förstå vad du menar med dina texter.
I vilket rum finns golvvärmen i?
Vad är det för ytskikt på golvet?
Träplank, plastmatta, parkett, klinkers, etc?
Behöver/måste rummet värmas upp med golvvärmen?
Eller vill du bara ha varmt golv för att det är skönt för fötterna?
I vilket rum finns golvvärmen i?
Vad är det för ytskikt på golvet?
Träplank, plastmatta, parkett, klinkers, etc?
Behöver/måste rummet värmas upp med golvvärmen?
Eller vill du bara ha varmt golv för att det är skönt för fötterna?
Köket, ett komplement till luftvärmepump en, ja jag har ett vinylklick golv som är godkänt för golvvärme kährs golv, tanken är att det ska finnas någon annan värme än vedspisen,Demmpa skrev:
Klicka här för att svara